ISKU LÖI METRON KANVEESIIN

17.6.2007

Henri Hakasalo avasi maalitilinsä (Arkisto).

Heinäpään tekonurmella pelattiin tänään juhannustunnelmissa, kun MetroStars ja Kuivaniemen Isku ottivat mittaa toisistaan Viitosen ottelussa. Isku kuittasi tylysti vieraspisteet maalein 3-1 (2-1) ja nousi sarjakakkoseksi.

Harvoin näkee ottelua, jossa pallonhallinta on niin ylivoimaista kuin MetroStarsilla oli. Faktaa ei prosenttien tai minuuttien muodossa ole tarjolla, mutta kotijoukkue piti ottelussa palloa vähintään 60- ehkäpä jopa 70-prosenttisesti. Silti vieras vei pisteet aikalailla helponkin näköisesti.

MetroStarsin perisynniksi muodostui liika leikkiminen ja päättämättömyys pallon kanssa silloin, kun olisi vaadittu nopeita ratkaisuja ja laukauksia. Iskun puolustus selvitti varsin helposti kaikki vastustajan tilanteet yhtä lukuunottamatta. Kun metrolaisten puolustus antoi toisessa päässä hyvin apuja, oli vierasjoukkueen helppo tehdä vastahyökkäyksistään maaleja.

Avausmaalista vastasi Metron Henri Hakasalo komealla vedollaan ja sai vihdoinkin ketsuppipullosta korkin auki. Maalin jälkeen kotijoukkueelle taisi tulla tyytyväisyys puseroon, sillä jo parin minuutin kuluttua melkeinpä seuraavasta hyökkäyksestä Isku tuli tasoihin.

Voittomaali syntyi pahimpaan mahdolliseen aikaan juuri ennen taukoa. Tilanne lähti liikkeelle Tuomas Moilasen pallonmenetyksestä keskialueella, mutta varsinaisen osuman saa ottaa piikkiinsä koko puolustuslinja, joka suurin piirtein katseli päältä vastustajan touhuja boxin sisäpuolella.

Toisella puoliajalla Metro ei löytänyt lääkkeitä hallintansa muuttamiseksi tehoiksi vaan käsikirjoitus seurasi ensimmäisen jakson kaavoja. Metro johti orkesteria ja Isku soitti soolot. Olli Heinikosken tekemä kolmas maali reilua 10 minuuttia ennen päätösvihellystä oli lopullinen sinetti pelille. Jaakko Kovalaisen lähietäisyydeltä tapahtunutta ohilaukausta ja kolmea kulmapotkua enempää Metro ei saanut aikaiseksi.

MetroStarsin valmennuksesta vastasi Serdar Gür, joka tuurasi vakioluotsia Lauri Kauppista hänen ollessa työnantajansa puolustusvoimien järjestämällä aktiivilomalla. Gürin luotsauksessa Metro karahti karille, mutta eväät pelin voittamiseksi olivat taas heikot. Edustusjoukkueen apujen kanssa kasassa oli vain täysi miehistö ja yksi vaihtopelaaja.

"Puolustusvirheiden lisäksi keskikentän miehet olivat laiskoja. Taistelu puuttui, kakkospalloja ei voitettu eikä pelinrakentajaa ollut", manasi Gür lomatunnelmaista ottelua.

"Kähkönen oli terävä, mutta muuten Kovalainen jäi liian yksin kärjessä."

Koulutuksellinen näkökulma jäi Gürilla toivomuslistan kärkeen. Hänen mielestään joukkue pelasi liikaa pitkällä pallolla.

"Toivottavasti ottelu toimi hyvänä oppina joukkueelle. Pelasimme liikaa pitkää, kun pärjäämme paljon paremmin kierrättämällä palloa keskikentän kautta. Iskun kokenut toppari poimi kaikki pitkät."

Ottelu oli Metrolle viimeinen ennen juhannusta. Joukkue palaa tositoimiin harjoitusten muodossa heinäkuun alusta alkaen ja seuraava ottelu on edessä 7. päivä, kun sarjaan myöhässä ilmoittautunut KeP-77 tulee Metron vieraaksi Castreniin.

Syyskierroksen avaukseen MetroStars kokee muodonmuutoksen. Tammikuussa armeijaan menneet puolen vuoden ja viime vuonna palvelukseen astuneet upseerin uralle päätyneet pelaajat kotiutuvat. Suurin osa heistä on vahvistanut jatkavansa palloilua, joten sekä harjoituksiin että otteluihin on odotettavissa väenlisäystä.

Nykyisistä pelaajista Jani Haataja, Teemu Kähkönen ja Mikko Mäenkoski astuvat palvelukseen. Tammikuussa armeijan aloittaneista Joonas Kauppinen ja Jesse Mattson ovat pääosin poissa Metron muonavahvuudesta aina loppuvuoteen saakka.

Su 17.06.2007, Heinäpään tn

MetroStars - KIsku 1-3 (1-2)
31. 1-0 Henri Hakasalo
33. 1-1 Esa Soikko