YKSI VIRHE JA KÄYTTÄMÄTTÖMÄT MAALIPAIKAT

10.6.2007

Pape Thiam jäi maaleitta.
Janne Myllylä ja Chijoke Festus pelasivat hyvän ottelun.
Puolustuslinjalla pitää kiirettä.
Tervaripuolustus yrittää estää Mika Kosken etenemistä.

FC OPA ja Tervarit kohtasivat tänään Oulun paikallisderbyssä Castrenin kentällä. FC OPA oli kolmessa pisteessä kiinni 87 minuuttia, kunnes Tervarit tasoitti päätöslukemiksi 1-1 (0-1). Runsaslukuinen yleisö sai todistaa viihdyttävän jalkapallo-ottelun.

FC OPA aloitti räväkästi, kun jo 4. minuutilla Kalle Väisänen teki hienon kääntölaukauksen ja vei joukkueensa 1-0 johtoon. Maali syntyi vapaapotkun jälkitilanteesta, jossa Aarne Hautajärvi jatkoi tervaripakin jalan kautta Mikko Pietikäisen antaman vaparin Väisäselle. Maalintekijä itse kunnostautui myös vapaapotkun hankinnassa.

FC OPA:lla oli tukku tilaisuuksia ratkaista ottelu hyvissä ajoin edukseen, mutta nuoren Antti Alakuljun torjunnat vastustajan maalilla tai oma huolimattomuus viimeistelyssä edesauttoi ottelun pysymisen tasaisena.

Paras paikka lisätä maalitiliä sattui ensimmäisen puoliajan viimeisille hetkille, kun Janne Myllylä laukoi tulisen vedon. Alakulju sai vartaloaan väliin, mutta maaliviivalla pyörineelle kakkospallolle ei ollut jatkajia lähettyvilläkään. Kuukauden maali jäi tekemättä.

Tervarit tasoitti ottelun, kun varsinaista peliaikaa oli jäljellä kolme minuuttia. Kotijoukkueen puolustus avasi pitkällä ristipallolla, joka liiteli puolustaja Sami Hyvärisen yli suoraan Petri Laurilalle. Hänellä oli helppo työ juosta lähietäisyydeltä maalintekoon eikä Mikko Mäkäräisellä juurikaan ollut mahdollisuuksia torjuntaan.

Tervareiden tasoitusta edelsi FC OPA:n maali, joka hylättiin paitsiona. Videokuva kuitenkin osoitti, että syöttöhetkellä "maalintekijä" Mika Koskea alempana oli yksi Tervarien puolustaja. Paitsiosta tuomitusta vapaapotkusta seurasikin vain kolmen pelaajan syöttöketju ja pallo oli FC OPA:n verkossa.

Tasoitusmaalista olisi helppo syyttää yhtä pelaaja, mutta kokonaiskuvan totuus on toisenlainen. Yhden miehen yksi virhe maksoi FC OPA:lle kaksi sarjapistettä, jos ottelua tarkastelee pelkästään tehtyjen maalien näkökulmasta.

Totuus on kuitenkin se, että kaikista niistä maalipaikoista, joita FC OPA:lle tarjottiin, olisi pitänyt useampi osuma saada aikaiseksi. FC OPA myös sortui pallon perässä juoksemiseen, vaikka tarkoitus oli toisenlainen: laittaa pallo tekemään töitä.

Pelin jälkeen FC OPA:n pukuhuoneessa ei ollut tyytyväisiä kasvoja. Myöskään valmentaja Jyrki Kylmälä ei ollut kovin iloisella tuulella ja oli hyvin lyhytsanainen. Hän vahvisti aiemmat näkemykset.

"Noista paikoista ottelu olisi pitänyt ratkaista."

FC OPA jää nyt pienelle kesätauolle. Joukkue harjoittelee vielä viikon ja jää sen jälkeen pienelle lomalle juhannukseen asti. Seuraava ottelu on kesäkuun viimeisenä päivänä, jolloin FC OPA matkustaa Rovaniemelle FC Santa Clausin vieraaksi.

Tauko tulee hyvään aikaan, sillä joukkue on väsynyt ja loukkaantumisten runtelema ryhmä pääsee nuolemaan haavojaan. Tänäänkin pelistä puuttuivat mm. Juho Sassi (polvi), Tomi Vainionpää (polvi/sääri), Juho Mikkonen (nilkka), Sami Ylimäinen (reisi), Kimmo Hannu (selkä), Jussi Pikkarainen (reisi) ja Eelis Salo (umpisuoli) sekä valmistavissa harjoituksissa nilkkansa loukannut Juha-Matti Huovinen.

Sarjataulukossa FC OPA miehittää keskiryhmää. Tilillä on kuudesta ottelusta tasainen sarja 2-2-2. Matkaa kärkipäähän on jo 11 pistettä, mutta toisaalta sarjajohdossa oleva TP-47 2 on pelannut kaksi ottelua enemmän kuin FC OPA.

Su 10.06.2007, Castren

Tervarit - FC OPA 1-1 (0-1)
04. 0-1 Kalle Väisänen
87. 1-1 Petri Laurila