METRO JÄTTI JUMBOSIJAN

13.5.2007

Maalintekijä Markus Alajoki (Arkisto).

MetroStarsin pistetili aukesi Viitosen kolmannella kierroksella. Muhoksen Urheilijat jäi yksin nollakerhoon, kun vierailija vei pisteet 1-0 (0-0). Maalin teossa kunnostautui Markus Alajoki.

Lähtökohdat otteluun olivat melko vaikeat. Alkamisajankohtaa oli siirrelty kummankin osapuolen pyynnöstä ja lopulta jääkiekon mahti päätti alkamisajaksi klo 15:n. Tosin sekin siirtyi puolella tunnilla eteen päin, kun erotuomari oli myöhässä.

MetroStarsin taustoilla harmaat hiukset olivat muutenkin lisääntyneet, kun reissuun saatiin kaavittua kasaan 12 pelaajaa. Matkalle ilmoittautuneista kaksi jäi pois. Henri Hakasalo oli työnsä ja Riku Jussila erotuomaritehtävänsä sopinut vanhan alkamisajan mukaan. Lisäksi siirtoajoista johtuvat pelikelvottomuudet estivät Janne Myllylän ja Joonas Vaattovaaran matkan.

Voitto tuli melko hankalan kaavan mukaisesti. Yläasteen sorapintainen kenttä Muhoksella on varmasti koko läntisen läänin pienin ja pölisevä, mitä MuhU kotijoukkueena käyttää siekailematta hyväkseen. Metrolla ja monella muullakin joukkueella on ollut aina kosolti vaikeuksia pelata Muhoksella.

Pisteiden makeutta lisää myös sekin, että Metro jauhoi ottelun ainokaisen pelatessaan kahden miehen vajaalla. Varsinainen torikokous käytiin 64. minuutilla, kun ottelun erotuomari tuomitsi Tero Syrjän tekemän maalin paitsioksi konsultoimatta eri mieltä ollutta avustavaa erotuomaria.

MetroStarsin kapteeni Kai Kanniainen kävi tilanteessa sananvaihtoa erotuomarin kanssa ja joutuikin yllättäen katsomaan punaista korttia. Erotuomarilinjan poukkoilu sai yleensä niin rauhallisen valmentaja Lauri Kauppisenkin näkemään vähintään oranssia.

"Jouduin puoliajalla rauhoittelemaan joukkuetta ja itseänikin. Osa pelaajista kävi todella kuumana, koska täysin puhtaissa tilanteissa pilli soi ja kun kotijoukkueen pelaaja roikkui meidän paidassa, peli jatkui entisellään."

Seuraavan kerran erotuomari kävi taskulla jo neljän minuutin kuluttua äskeisestä. Jaakko Kovalainen teki myöhästyneen taklauksen, joten yhden kortin jo saaneena myös hän joutui ennenaikaisesti suihkuun.

Ulosajoista syntyikin yllättäen MetroStarsin voiton salaisuus. MuhU nosti pelirytmitystään, mikä avasi vierasjoukkueen hyökkääjille lisää pelitilaa. Hyvin  pelannut ja runsaasti maalipaikkoja saanut Alajoki viimeisteli ottelun ainokaisen 75. minuutilla ennen tuloaan vaihtoon täyden päivätyön tehneenä.

Alajoen lisäksi armeijamiesten Mikko Rantalan ja Joonas Kauppisen esitykset olivat hyviä. Rantala oli heistä Alajoen ohella ahneimpana yrittämässä maalintekoa, mutta tällä kertaa osumien lukumäärä jäi yhteen.

MetroStarsin seuraavaan otteluun on aikaa neljä päivää. Ne kuluvat ankarasti pelaajatilannetta pohtiessa, sillä MetroStarsin harvat rivit kuihtuivat ulosajojen myötä kahdella miehellä. Punaisen kortin saanut kaksikko on poissa torstaisesta OsPa -ottelusta ja Kai Kanniaiselta jää väliin myös peli HauPa 2:sta vastaan sunnuntaina.

Su 13.05.2007, Yläasteen kenttä

MuhU - MetroStars 0-1 (0-0)
75. 0-1 Markus Alajoki
Erotuomari: Mika Lappalainen