SARJA-AVAUKSESTA VOITTO

2.5.2007

Rytinää FC OPA:n maalin suulla.
Juho Mikkonen ja Tuomas Moilanen pahan teossa toisessa päässä.
Rick Hofkamp oli torjui hyvin.
Keskikentän moottori Mikko Pietikäinen.

FC OPA:n sarja-avaus pilvisellä ja kolealla Heinäpään tekonurmella sujui voitokkaasti. Torniolainen vierailija TP-47 2 antoi vahvan vastuksen, mutta joutui tunnustamaan FC OPA:n paremmakseen 2-1 (1-0).

Näissä otteluraporteissa on usein lueteltu jalkapallon kylmiä lainalaisuuksia. Tänä iltana FC OPA todisti niistä jälleen kaksi: hyvä joukkue voittaa huonollakin pelillä ja oli sarja tai kilpailu mikä tahansa, mitään ei tipu ilmaiseksi.

FC OPA lähti otteluun tieten tahtoen samalla avauskokoonpanolla kuin edellisessä kohtaamisessa FC Kiistoa 2:sta vastaan. Jo alusta lähtien oli selvää, että ottelusta on leikki kaukana. Vastus oli huomattavasti kovempaa luokkaa, mitä KemPa tai FC Kiisto 2 tarjosivat cupin otteluissa.

FC OPA:n esitys oli kokonaisuudessaan aika heikko, vaikka se riittikin pisteille. Joukkueen etsikkoaika oli ensimmäisen puoliajan alussa, mutta muuten kentällä painittiin joko tasapäisesti tai lievästi punapaitaisessa komennossa.

FC OPA:n onneksi maalinsuulla oli torjumassa taitava mies ja avausmaali syntyi jo varhaisessa vaiheessa. Pape Thiamin viimeistelemä maali oli kuin kouluesimerkki siitä, kuinka tulosta voi saada aikaiseksi yksinkertaisesti tekemällä asiat loppuun saakka.

Avausmaali syntyi, kun Papa Niang karvasi pallon itselleen keskialueella ja syötti sen Papelle. Tämä joutui nokikkain TP-47 2:n topparin kanssa ja pisti syötön vastustajan ohi. Punapaitainen taisi nähdä, ettei syöttötilassa ollut ketään ja lopetti pelaamisen. Thiam kiersi tyylikkäästi miehen, haki oman syöttönsä ja sijoitti pallon ohi maalivahdin.

Maalista ehti kulua vain nelisen minuuttia, kun TP-47 2 oli pahanteossa. Ilari Nikula pääsi lähietäisyydeltä laukomaan kuin kanuuna, mutta Rick Hofkamp FC OPA:n maalissa oli valppaana ja torjui vedon yli maalin.

Toisella jaksolla tapahtui taas nopealla tahdilla. Käytännössä ensimmäinen tilanne johti 2-0 maaliin, kun Juha-Matti Huovinen antoi keskialueelta pitkän vapaapotkun. Se löysi vapaana olleen Tuomas Moilasen, joka puski pallon maalia kohti ja Papa Niang kävi omine päineen välissä tekemässä maalin.

Pikainen osuma saattoi johtaa hyvän olo tunteeseen, sillä pelin tempo putosi, pallon hallinta katosi ja FC OPA sortui turhaan kikkailemiseen. TP-47 2 otti orkesterin johdon käsiinsä ja loppuhetkillä painoi vastustajan päätyyn melko lujastikin.

Taistelu tuotti yhden osuman, kun Denis Mikanba veti kulman jälkitilanteessa todella upean kudin verkon perukoille. Heti seuraavassa tilanteessa oli paikka tasoitukseen, mutta Hofkampin torjuman laukauksen Sami Hyvärinen siivosi väljemmille vesille.

Myös kotijoukkueella oli 2. puoliajalla maalintekopaikkoja, mutta uutena miehenä rinkiin liittynyt ja vaihdosta kentälle päässyt Mika Koski oli vielä vähän ruosteessa.

"On se kokemus vain ihmeellinen asia, kun palloja pannaan liikkeelle. TP-47 2 ottaa tässä sarjassa vielä monta pistettä", FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä kehui vastustajaa.

"Vastustaja opetti sen, että tässä sarjassa ei saa mitään ilmaiseksi. TP-47:n puolustuslinja oli hidas, mutta emme pystyneet sitä käyttämään hyväksi. Tuli liian kiire."

Omiensa otteista Kylmälä poimi Mika Kosken, Juho Mikkosen ja Rick Hofkampin suoritukset. Mikkosen topparipeli oli tutun erheetöntä, vaikka hänellä parissa paikassa olikin vaikeuksia TP:n tuulennopeiden kärkimiesten kanssa.

"Koski haki loistavasti paikkoja ja kyllä hän vielä onnistuu. Uusi maalivahti oli hyvä... tai sanotaan, että otteiltaan lupaava", Kylmälä sanoi ja lupasi voitosta joukkueelleen vapaapäivän huomisen liigaottelun seuraamiseksi.

FC OPA:n seuraava ottelu lienee vasta puolentoista viikon kuluttua, kun VIFK saapuu Ouluun pelaamaan cupia. Ohjelmassa on 12. toukokuuta sarjaottelu Keminmaalla KemPa:aa vastaan, mutta FC OPA ottaa siirron esille vastustajan kanssa torstain aikana.

Lepo tietää joka tapauksessa hyvää, sillä FC OPA on pikkukolhuja täynnä. Tuomas Moilanen sekä Mikko Pietikäinen pelasivat tänään sietokykynsä ylärajoilla jalkavammojensa kanssa ja Moilaselle koitui myös lisäharmia saatuaan pallon kasvoihinsa. FC OPA:n kapteeni Aarne Hautajärvi ei ollut kokoonpanossa ollenkaan nivusvaivansa takia.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

Ke 02.05.2007, Heinäpään tn

FC OPA - TP-47 2 2-1 (1-0)
11. 1-0 Pape Thiam