OPS HURJASTELI VOITTOON

18.4.2007

Tomi Vainionpään jalka kramppaa.
Dragan Pejic testaa Aarne Hautajärven puolustustaitoja.
Tuomas Moilanen on saanut varjostajan.
Sami Hyvärinen ja Jefferson Pires kilpasilla.

FC OPA:n harjoitusottelut päättyivät murskatappioon ja verilammikoihin. Värikäs paikalliskamppailu profiiliaan kohottavaa OPS:aa vastaan päättyi isäntäjoukkueelle 5-1 (1-0). Voitossa puhui vahvinta kieltä erikoistilannepelaaminen.

Ottelun alku sai koomisia piirteitä, kun kenttävarauksesta huolimatta uuden liiga-areenan toista pääkatsomoa urakoimassa ollut rakennusporukka ei suostunut siirtämään lava-autoa pois kentältä. Näin joukkueet odottelivat hitsaustyön valmistumista vartin ennen kuin kuormuri peruutti viheriöltä.

FC OPA:n pelaajat ujostelivat nimivahvaa vastustajaansa ja pitkään OPS tekikin kentällä melkein mitä halusi. Kylmää vettä kaadettiin niskaan jo 8. minuutilla, kun suosikki Kakkosen C-lohkon maalikuninkaaksi Dragan Pejic pääsi vapaasti vetämään avausmaalin. Tilanteessa OPA pelasi vajaalla laitapuolustaja Tomi Vainionpään ollessa paikkauttamassa verta vuotavaa nenäänsä.

Maalijuhlat loppuivat pitkäksi aikaa avausosumaan. Kupletin juoni tuli selväksi myös opalaisille, mutta varsinaiset maalipaikat jäivät kummallakin vähiin. FC OPA:n parhaaseen tilanteeseen johdatti Pape Thiam, joka pitkän juoksun päätteeksi hävisi 1 vs 1 -tilanteen oikeaoppisesti vastaan tulleelle OPS:n maalivahdille Mikko Siivikolle.

Kaiken kaikkiaan ottelussa testattiin kovasti sananlaskun rapatessa roiskuu totuuden mukaisuutta. Valitettavin tilanne sattui OPS:n Olli Laukkaselle, joka jouduttiin ensimmäisen puoliajan lopussa lähettämään ambulanssilla sairaalaan rikottuaan polvensa kaksinkamppailussa Thiamin kanssa.

"Se oli normaali pallontavoittelutilanne. Hiukan jalkapohja edellä Pape tilanteessa oli. Kun pallo on välissä ja Papen kokoiseen massaan tykittää, jalka pysähtyy kuin seinään ja jälki on tuollaista", kommentoi valmentaja Jyrki Kylmälä loukkaantumistilannetta.

Ilman sairaalalaskua ei selviä OPA:kaan. Keskityspallon naamaansa saanut Tomi Vainionpää ei verenvuotoa lukuunottamatta kummempaa kolhustaan kärsinyt. Sen sijaan Teemu Kärenlampi joutui viettämään päivystysjonossa myöhäisiltansa ja oikaisutti murtuneen nenänsä. Vaihtokuntoon kolhujen vuoksi joutui myös Juho Sassi.

"Kentällä tapahtuu molemmin puolin monenlaista, kun kyseessä on paikalliskamppailu. Toivoisin vain, että kaikki voisivat keskittyä itse asiaan - ei muuhun", Kylmälä latasi.

Toisella puoliajalla maalinteon aloitti FC OPA. Kärenlampi syötti pallon Papelle, joka purjehti lähes puolen kentän läpi ja sijoitti varmasti ohi vastustajan maalivahdin.

OPS kuittasi jo seuraavalla minuutilla kulmasta ja pelaaminen loppui mustapaitojen osalta siihen. Varsinkin erikoistilanteet olivat OPS:n aseita. Viidestä maalista kolme syntyi suoraan erikois- tai sen jälkitilanteesta.

"Tämä oli harjoituspeli, jossa FC OPA oli ottavana osapuolena. Vastustaja oli yksinkertaisesti parempi, kokeneempi ja ennen kaikkea kovempi. Jos ei mitään ihmeellistä tapahdu, OPS:lla on kasassa paletti, jolla noustaan Ykköseen", Kylmälä kuittasi leveänumeroisen tappion.

FC OPA:n testattavana oleva jenkkimaalivahti Brad Sokolowski ei pystynyt antamaan kunnon näyttöjä, sillä harjoituksissa naksahtanut lonkka muistutti edelleen olemassaolostaan. Sokolowski joutui kipittämään vaihtoon hiukan ennen taukovihellystä ja hänen paikkansa maalivahtina otti Mikko Mäkäräinen.

FC OPA aloittaa kilpailukauden ensi sunnuntaina. Avaus tapahtuu Suomen Cupin 2. kierroksella, kun OPA isännöi Heinäpään tekonurmella Keminmaan Palloa. Sarja-avaus on niin ikään kotikentällä heti vapun jälkeen, jolloin pelataan Kolmosen ottelu FC OPA - TP-47 2.

Kuvat: (C) 2007, Pasi Luukkonen

Ke 18.04.2007, Castren

OPS - FC OPA                          5-1 (1-0)
08. 1-0 Dragan Pejic