KUOPIOSTA TULIAISINA KAKSI TAPPIOTA

4.3.2007

FC OPA:n leiri Kuopiossa oli tuloksellisesti heikko. Sekä lauantain että sunnuntain vastustajat Kings Kuopio ja SC Riverball jättivät FC OPA:n ilman voittoa. Kings oli parempi 0-2 (0-1). Riverballia vastaan kuparinen meni sentään rikki maalein 2-4 (0-2).

Kahdesta tappiosta huolimatta viikonlopusta löytyi myös paljon positiivisia puolia. FC OPA pysyi lauantaina Kings Kuopion kyydissä hyvin mukana, vaikka vastustaja pitikin melkoista moottoritiemenoa yllä pelissään.

"Kings piti ihan erilaista tempoa yllä kuin esimerkiksi KajHa tai PS Kemi. Täytyy vielä ottaa huomioon sekin, että pelituntuma joukkueilla oli ihan erilainen", kertoi valmentaja Jyrki Kylmälä.

OPA -kohtaaminen oli Kingsille kolmas ottelu kahteen viikkoon. Se oli tätä peliä ennen ottanut mittaa omista A-junioreista (7-0) ja Kuopion Palloseurasta (2-3). FC OPA:lle puolestaan ottelu oli kolmen viikon sisällä vasta ensimmäinen.

Kings Kuopio oli pelitapahtumissa varsinkin ottelun ensimmäisellä puoliajalla melkoisen suvereeni. Laitapuolustaja Sami Hyvärisen ulosajo jo ottelun 17. minuutilla sekoitti jonkin verran FC OPA:n suunnitelmia, mutta peli pysyi suurin piirtein uomissaan punaisen kortin jälkeenkin.

Kingsien molempien maalien isä oli Petteri Rönkkö. FC OPA:n paras paikka oli Papa Niangilla ja Pape Thiamilla 68. minuutilla. Kingsin maalivahti torjui Papan vedon, mutta Pape epäonnistui totaalisesti reboundista.

"Keskityspaikkoja oli kyllä, mutta ei oikein jatkajia", totesi valmentaja Kylmälä maalipaikkojen kuivuuteen.

Kings Kuopion silmin >>>

La 03.03.2007, Kuplahalli

Kings Kuopio - FC OPA 2-0 (1-0)
04. 1-0 Petteri Rönkkö

MYLLYLÄ Janne +76
SALO Eelis +17, -64

Riverball höynäytti FC OPA:n nurin

Sunnuntain päiväpeli joensuulaista Riverballia vastaan oli tuskia täynnä. Niinkin tuskainen että joku tai jokin sammutti Kuopion Kuplahallista valot kesken FC OPA:n kulmapotkun ottelun toisen puoliajan alussa. Onneksi katkaisija löytyi ja ikävätoimisina tunnetut kaasupurkausvalot syttyivät nopeasti täyteen loistoonsa.

Riverballin voitto maalein 4-2 (2-0) oli niin selkeä, että jossitteluille ei jäänyt sijaa. Sen sijaan perinteiset selitykset eivät kelvanneet valmennusjohdolle tappion taustaksi.

"Väsymykseen, hallin pienuuteen tai kentän hiekkapintaan emme hävinneet", vakuutti valmentaja Kylmälä.

"Pelasimme kummallakin jaksolla 25 minuuttia todella hyvin ja sitten ote pelistä katosi kokonaan - ja olisi mukava tietää miksi", Kylmälä manasi.

FC OPA:n peli menikin totaalisen sekaisin kahteenkin otteeseen. Pallolliset pelaajat tekivät lukuisia virheitä, jotka johtivat vääriin ratkaisuihin ja jopa lapsellisen helppoihin kömmähdyksiin. Näistä sai alkunsa mm. Riverballin ensimmäinen maali ja kun maalivahti Mikko Mäkäräisellekään ei paras torjuntapäivä sattunut, tiesi tilanne OPA:lle huonoa.

"Neljästä maalista huolimatta puolustus pelasi periaatteessa kelvollisen ottelun. Pallollisessa pelissä oli paljon vikaa ja vartiointi petti totaalisesti", kuuluivat valmentajan analyysit.

"Kärsivällisyys yksinkertaisesti loppui. Peliä ei tarvitse ratkaista 10 minuutissa."

FC OPA:n osumat merkittiin Arto Käsmän ja Tuomas Moilasen nimiin. Käsmä näytti omassa maalissaan, että pelitaito on tallella harhautettuaan vastustajan puolustajan ja sen jälkeen vedettyään pallon hallitusti yläkulmaan. Esityön tähän maaliin teki Janne Myllylä. Moilasen maali oli kova kaukoveto, joka pomppasi Riverballin pakin jalasta maaliin.

Viikonlopun iloisimmalla ilmeellä pelasi joukkueen kapteeni ja toppari Aarne Hautajärvi. Hän urakoi molemmat ottelut kokonaan lähes virheettömällä suorituksella. Kokeella olevat ulkomaalaiset Papa Niang ja Pape Thiam keräsivät lauantain pelissä vuolaat kehut Kingsien taustoilta, mutta olivat sunnuntaina täysin kuutamolla.

FC OPA siirtyy leirin jälkeen viettämään hiihtolomaa, jonka jälkeen harjoituspaikka vaihtuu Ouluhallista Heinäpään tekonurmelle. Seuraava otteluvastustaja 17. maaliskuuta on vielä avoinna, sillä FC OPA:lla on Ruotsin Norrbottenin piiriin pelikutsu vetämässä. Jos länsikortti pettää, FC OPA kohtaa oululaisen vastustajan kahden tarjokkaan joukosta.

SC Riverballin silmin >>>

Su 04.03.2007, Kuplahalli

FC OPA - SC Riverball 2-4 (0-2)
29. 0-1 Toni Tanninen