TARMO NUIJI METROA KUNNOLLA

17.2.2007

Mikko Hyvärinen kahden Tarmon pelaajan välissä.
Joonas Vaattovaara karkaa vastustajan puolustukselta.
Jaakko Kovalainen oli keskikentän voimahahmo.

MetroStars pelasi tänään varsin kaksijakoisen harjoitusottelun Oulun Tarmoa vastaan. Onnistunutta avausjaksoa seurasi yksi joukkueen historian mustimpia toisia jaksoja ja OuTa otti lopulta murskavoiton 1-6 (1-2).

Murskatappio ei saanut valmentaja Lauri Kauppista apealle päälle. Kyseessä oli kuitenkin kaksi sarjaporrasta ylempänä pelaava vastustaja ja käsissä vähän yhdessä harjoitellut miehistö.

"Tulos ei ollut tästä ottelusta tärkeä. Muutamia positiivisia juttuja löysin ja näimme myös, millaista pelisysteemiä kaverit käyttävät", Kauppinen analysoi.

Ensimmäisellä puoliajalla ottelu sujui varsin mallikkaasti, vaikka puolustus pelasi osin oudossa kokoonpanossa. Harvoin toppariksi joutuva asepalvelusta suorittava Tuomo Iinatti oli olosuhteet huomioon ottaen todella positiivinen yllätys.

Alakerran pelistä löytyi huomauttamistakin. FC OPA:n käyttämään 4-3-2-1 -pelijärjestelmään kuuluu olennaisena osana voimakkaat laitapuolustajien nousut ja ensimmäinen kunnollinen ylös juoksu nähtiin vasta toisen jakson aikana.

"Puolustus ei toiminut niin kuin oletin, koska siellä oli outoja pelaajia. Petteri af Hällströmin tai Jesse Mattsonin läsnäolo olisi kummasti rauhoittanut alakerran peliä", Kauppinen näki.

Toisella puoliajalla vaihdot heikensivät MetroStarsin joukkuetta. Ei voida väittää, että vaihtopelaajat olivat huonoja vaan vastustajan taso oli tällä kertaa yksinkertaisesti vain liian kova heille. Tarmo sai kolmannen maalinsa heti toisen puoliajan alussa ja viimeistään MetroStarsin pelihuumori lopahti neljänteen osumaan reilun 70 minuutin kohdalla.

Oulun Tarmo pääsi rokottamaan MetroStarsia sen pelaajien lukuisista henkilökohtaisista virheistä. Osa niistä olisi ollut eliminoitavissa, osa meni tasoeron ja loppu peli-ilon sekä yrittämisen katoamisen piikkiin. Joka tapauksessa Tarmo oli parempi ja ansaitsi voittonsa.

"Kun saamme virheet eliminoitua, tulee tulosta ihan eri tavalla. Ei tätä peliä kannata kauaa murehtia", kannusti valmentaja Kauppinen omiaan.

MetroStars jää punomaan pelijuonia harjoituksiin kuukaudeksi. Seuraavassa ja todennäköisesti kauden viimeisessä harjoitusottelussa tulee vastaan Kuivaniemen Isku. Ottelu pelataan maaliskuun puolivälissä. Sen jälkeen, mikäli harjoitusvastustajia vierasjoukkueena ei Metrolle löydy, alkavat Suomen Cupin koitokset.

Kuvat: (C) 2007, Jarkko Heikkinen

La 17.02.2007, Ouluhalli

MetroStars - OuTa 1-6 (1-2)
13. 0-1 Juha Hoikkala