SUOJALINNAN MUURIIN SÄRÖ

27.8.2006

Isä ja poika: Lauri ja Joonas Kauppinen.
Mikko Mäenkoski nappaa kakkospallon. Janne Keränen ja Tapio Lohimies varmistavat.
Ralf Mattson tarkkana.
Hetkeä ennen avausmaalia.

Liikunnan riemua? Tragediaa? Komediaa? Tragikomediaa vai kenties ihan jotain muuta? Vallan monenlaista kiemuraa tarjosi MetroStarsin pelireissu Pudasjärvelle ja irtosihan siinä sivussa arvokas vieraspistekin Ouluun viemisinä maalein 3-3 (2-3).

Pelipäivän sää oli kaunis, helteinen ja aurinkoinen. Pohjolan Turistiauto tarjosi mukavat kyydit uudenkarhealla bussilla ja Koillisporttiin oli pelin jälkeen varattu oikea noutopöytä pelinälän tyydyttämiseksi. Täydelliset antimet hyvään otteluun, mutta mutta...

Kun kesälomakausi on ohitse ja koulutkin alkaneet, luultiin että pelaajamurheet olisivat olleet mennyttä. Peen marjat, eivätpä olleet. MetroStars rikkoi nyt poissaolijoiden vanhan Suomen ennätyksensä, kun 28 pelaajan ringistä peräti 19 oli joko estynyt tai "estynyt" lähtemästä pelimatkalle.

Sen verran myöhään tieto muutamista poisjäänneistä tuli, että FC OPA joutui hankkimaan kolme lainapelaajaa varsin heikkotasoisesta pelaajapankista. Valmentaja Lauri Kauppinen entisenä jalkapalloilijana ja hyväkuntoisena armeijan miehenä meni vielä täydestä.

Sen sijaan seuran puheenjohtajan Ralf Mattsonin - noin viiskyt ja talvisen työtapaturman jäljiltä kokoonkursittu - sekä urheilutoimenjohtajan Raine Pernun - ylipainoa 20 kg ja pelitaidoiltaan eteenpäin vyöryvää T52:ta muistuttava - kohdalla voisi jo miettiä, mistä ihmeen kaupasta MetroStars pelaajansa löysi.

Pelikin pelattiin pois pehmeällä ja hiukan monttuisella Suojalinnan nurmikentällä. FC Kurenpojat 2 oli yllättävän pehmeä joukkue vastustajan olosuhteet huomioon ottaen, mutta pystyi varsinkin toisella puoliajalla myllyttämään tilanteita itsensä puhki juosseen MetroStarsin maalille.

Siedettäviä tappiolukemia kaavaillut MetroStars pääsi tauolle jopa johdossa, kun Toni Ryynänen oli heilutellut vastustajan maalia kahdesti ja Jere Alajeesiö kerran. Näistä maaleista varsinkin Alajeesiön läheltä kulmalippua takakulmaan ampuma vapaapotku kelpaisi jos ei Urheiluruutuun niin ainakin Aamu-TV:n koosteeseen.

Voittohanskat putosivat kuitenkin matkan varrelle viime hetkellä. Tilanne enteili pahaa, kun ottelussa hiukan hukassa ollut erotuomari ajoi Toni Ryynäsen punaisella kortilla ulos 10 minuuttia ennen loppuvihellystä. FCK 2 ajoi vimmatusti päälle ja se onnistuikin tasoituksessa vain minuutti ennen varsinaisen peliajan päätöstä.

"Joukkue antoi kaikkensa. Hatunnosto loistavasta taistelusta", sanoi hikinen valmentaja Lauri Kauppinen pelin tauottua.

"Otin taustahenkilöt mukaan siksi, että he veivät vastustajalta yhden pelaajan mukanaan eikä Kurenpojat voinut aivan ylenpalttisesti nostaa hyökkäyksiään. Se veto onnistui aivan nappiin", tuumi Kauppinen omasta ja muiden vahvistuksien suorituksesta.

Kauppisen silmään pisti eritoten Jere Alajeesiön ampuma vapaapotkumaali. Myös Mikko Mäenkoski varsinkin toisella jaksolla kärkipelaajana esiintyi pirteästi.

"Jerryn vapari oli todella komea. Taisi siinä temppu yllättää taikurin itsensäkin", naureskeli Kauppinen.

Kenenkään suoritus ei kuitenkaan ole väheksyttävä ja ainoaksi harmituksen aiheeksi jäikin Ryynäsen ulosajo. Aiheellinen se varmasti oli, mutta jäipä erotuomarilta monta kotijoukkueen varoituksenkin arvoista paikkaa jopa kokonaan viheltämättä.

Tasapelin myötä mahdollisuudet lohkon kakkostilaan heikkenivät merkittävästi. Tällä hetkellä toisena on SGB, jolla on kaksi ottelua enemmän pelanneena yhdeksän pisteen etumatka. MetroStars testaa seuraavaksi Oulunsalon uuden ja kehutun Pitkäkankaan tekonurmen ensi tiistaina OsPa:aa vastaan - täysilukuisena toivottavasti.

Su 27.08.2006, Suojalinna

FCK 2 - FC OPA MetroStars 3-3 (2-3)
10. 1-0 Lauri Turves
13. 1-1 Toni Ryynänen
26. 2-1 Toni Kuopusjärvi
39. 2-2 Toni Ryynänen
41. 2-3 Jere Alajeesiö
89. 3-3 Toni Niemelä
Erotuomari: Markku Lehmikangas

FC OPA MetroStars:
Avauskokoonpano
Jere Alajeesiö
Riku Jussila
Joonas Kauppinen
Lauri Kauppinen
Janne Keränen
Tapio Lohimies
Ralf Mattson < 30. > 46. < 71.
Mikko Mäenkoski
Ville Ritola (mv)
Toni Ryynänen
Ville Valkama
Vaihtopelaaja
Raine Pernu > 30. < 46. > 71.

NELONEN
Lohko B