VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON

23.5.2006

Joonas Sohlo taistelee pelivälineestä.
Arto Käsmä taiteilee.
Mikko Rantalan vauhtia ei pysäyttänyt kukaan.
Jesse Mattson ja Petteri af Hällström huolehtivat puolustuksen pitävyydestä.

FC OPA:n märkä tiistai muuttui hankalasta kiirastulesta riemukkaaksi rökälevoitoksi. Oulun Jalkapalloklubi kaatui loppujen lopuksi maalein 7-1 (1-1), mutta suuret lukemat antavat liian optimistisen kuvan pelitapahtumista.

Vaikeissa olosuhteissa Pateniemen tekonurmella pelattu ottelu alkoi nopealla maalilla. Joonas Sohlo vapautti kaimansa Vaattovaaran maalintekoon, kun pelikello ei ehtinyt edes minuuttia täyttyä. OuJK:n joukkueenjohdon rannekellon perusteella avausmaalin tekoon meni yhdeksän sekuntia!

Nopea avausosuma taisi painua pelaajien takaraivoon viestinä helposta voitosta, sillä pelaaminen muuttui ja pysyi koko ensimmäisen puoliajan väkinäisenä pakertamisena. FC OPA:n kärkikaksikolla Joonas Sohlolla ja Joonas Vaattovaaralla oli muutama hyvä paikka lisätä johtoa, mutta OuJK:n maalissa Ville Tapaninen veti pitemmän korren.

Ensimmäisellä puoliajalla OuJK pääsi painamaan peliä FC OPA:n päätyyn ja painostus tuottikin tulosta puolen tunnin kohdalla. Jani Kemi kaatoi kylmää vettä OPA:n niskaan ja peli oli 1-1. Olipa hiukan ennen katkoa OuJK:n Lasse Jauhosella jopa paikka johto-osumaankin mutta tällä kertaa tuloksetta.

OuJK kaatui toisella puoliajalla epäonneen. Vähälukuinen vaihtopenkki hupeni kokonaan, kun kotijoukkueen pelaajista kolme joutui jättämään leikin kesken loukkaantumisten takia. Viiden pelaajan vaihtorulettia pyörittänyt FC OPA yksinkertaisesti uuvutti vastustajansa ja teki toisella puoliajalla voittoon vaaditut kuusi lisämaalia.

FC OPA:n maalit jakautuivat hyvin tasaisesti. Vaattovaaran lisäksi maalinteon ihanuutta pääsivät kokemaan Mikko Hyvärinen (2), Mikko Rantala (2), Henri Karppinen (1) ja Arto Käsmä (1).

Osumitta ei OPA:kaan selvinnyt tästä ottelusta. Keskikentän pohjalla pelaava ja tänään myös topparin tonttia kokeillut Janne Myllylä loukkasi vasemman jalan nivelsiteitään. Vamma ei pienimmästä päästä ainakaan ollut, sillä hän poistui Pateniemen urheilukeskuksesta ontuen jääpussi nilkan peittona.

"Melkoista pallottelua ja vaikeaa yrittämistä ensimmäisellä puoliajalla. Toinen oli selvästi parempi ja puolustuskuri piti", tyytyi valmentaja Jyrki Kylmälä kommentoimaan päivän antia.

FC OPA:n seuraava ottelu onkin joukkueen varsinainen tulikoe. Kesäkuun 1. päivänä vastaan juoksee Pateniemen tekonurmella Kempeleen Pallo-77. Joukkue on sarjassa liikkeellä harrastusmielessä eikä halua nousta ja sen vuoksi "harmiton". Sen nimilista on sarjataso huomioon ottaen kunnioitusta herättävä.

KeP-77:n kokoonpanoon kuuluvat mm. Jari Jäväjä, Vesa Kiljunen, Juha Mensonen, Ville Penttilä ja Tommi Kurkela - kaikki pelaajia, joilla on vuosien pelikokemus liiton sarjoissa Kakkosesta aina liigaan saakka. FC OPA:n isännöimä ottelu pelataan Pateniemen tekonurmella.

Ti 23.05.2006, Pateniemen tn

OuJK - FC OPA1-7 (1-1)
01. 0-1 Joonas Vaattovaara
29. 1-1 Jani Kemi
53. 1-2 Arto Käsmä
67. 1-3 Mikko Rantala

75. 1-4 Mikko Hyvärinen

78. 1-5 Mikko Hyvärinen
82. 1-6 Mikko Rantala
88. 1-7 Henri Karppinen
Erotuomari: Marko Ihalainen
FC OPA:
Avauskokoonpano
Kimmo Hannu< 78.
Petteri af Hällström
Kai Kanniainen< 46. > 55. < 68.
Jaakko Kovalainen
Teemu Kärenlampi