METRO VOITTOON JA RETRO LÄHELLE YLLÄTYSTÄ

14.11.2015

RetroStars

FC OPA:n nelosessa pelaavat joukkueet tekivät hyvän vaikutuksen Kempelehallin yleisöön perjantai-iltana. Toki vain MetroStars voitti.

Kempeleeseen oli merkitty perjantai-illan iloksi FC OPA:lle kaksi ottelua, Ensin oli kentällä RetroStars ja illan viimeisessä ottelussa MetroStars.

RetroStarsin vastustajana oli sarjaa tällä hetkellä johtava JS Hercules 2. Sarjajohtajaa vastaan ei Retro lähtenyt mihinkään hullutteluun, vaan taktiikkana oli tiivis puolustus. Tämä toimikin varsin hyvin. Suurin osa JS Herculeksn tilanteista peitetiin uhrautuvasti ja maalin suulle pikahälytyksellä saapunut Anttoni Veteläinen torjui mallikkaasti.

JS Hercules meni ottelussa johtoon liian helposti kun Retron puolustusryhmitys meni hetkeksi kuutamolle ja pelasi tilanteen löysästi. Tämän jälkeen tilanne kuitenkin normalisoitui ja Retron pelaajat päsivät maukkaisiin tekopaikkoihin mutta viimeistelyssä oli runsaasti kehitettävää.

Toinen puolustusvirhe sattui kun Retro ryhmittyi ottamaan hyökkäystä vastaan liian ylhäältä, jollin etäisyydet venyivät ja JS  Herculekselle jäi turhan paljon tilaa. Ja sen tilan he käyttivät hyväkseen.

Toinen puoliaika oli samanlainen kuten ensimmäinenkin, mutta vastustajalla alkoi jalka painaa enemmän kuin opalaisilla. Hyökkäyksiä saatiin useita ja jopa mallikkaita sommitelmia, mutta viimeistely ei vain onnistunut. Lopussa pelatitin myös viidellä kenttäpelaajalla.

Kavennus satiin turhan myöhään kun torjunnan jälkeen Anttoni Veteläinen löysi pitkällä heitolla Boris Verbruggen, joka ei erehtynyt.

Puolueellisesti sanottuna kello pelasti Herculeksen.

Tappiosta huolimatta pukukopissa nähtiin iloisia ilmeitä. Peli oli onnistunut ja jälleen saatiin maali. Pistekin oli lähellä. Tästä on hyvä jatkaa.

TILASTOT

Pe 13.11.2015 Kempelehalli, nelonen

JS Hercules 2 - FC OPA RetroStars 2-1 (2-0)

01.33 1-0 Janne Kananen (Ruslan Minjushin)

17.00 2-0 Ruslan Minjushin (Matias Mustikkaniemi)

19.00 kelt Jerry Öhman

38.33 2-1 Boris Verbrugge (Anttoni Veteläinen)

Erotuomarit Esko Hakola, Veikko Heilala

Hiitola Pekka

Huhta Tapani (c)

Huusko Sampo

Kauppinen Lauri

Kauppinen Sami

Koponen Sami

Laakkonen Pasi

Sankala Jarkko

Tuovila Aleksi

Verbrugge Boris

Veteläinen Anttoni (mv)

Öhman Jerry

0+1

Illan viimeisessä kamppailussa oli ylimääräistä kutinaa, sillä suuri osa OsPa Akatemian pelaajista oli Metron pelaajille tuttuja pelikaverita juniorivuosilta - jopa samasta joukkueesta. Toisen kutinan loi OsPa:n valmentaja Vesa Värjyvirta, joka puolestaan on valmentanut suurinta osaa Metron pelaajista juniorivuosina.

Jännitys ei näkynyt kentällä mutta yritystä ja itsensä likoonlaittamista senkin edestä. Jossain toisessa pelissä olisi voinut heilahtaa keltainen kortti useamminkin.

Pelin koko kuva oli puristettavissa seuravaan virkkeeseen. FC OPA MetroStars oli etevämpi kaikilla osalaueilla. Kierrätys toimi, vapaa syöttötila löytyi lähes aina, laukauksissa oli tarkkuutta ja puolustuksessa laitetiin itsensä likoon. Miikka Lamberg piti nollan ja sanoi, että näin helpolla harvoin nollapeliä syntyy. Siinä oli kaunis kiitos kenttäpelaajille.

Ensimmäisen puoliajan 3-0 johto sai OsPa:n rynnistämään rajusti toisella puoliajalla ja pelaamaan ajoittain viidellä kenttäpelaajalla. Tästä huolimatta varsinaista huolta ei Metron penkillä tarvinnut kenenkään kantaa, sillä kentällä asiat hoidettiin mallikkaasti.

Pelaajavalmentaja Joni Aitto-oja lopetti OsPa:n pahimman rynnistyksen tekemällä loppulukemiksi 4-0.

MetroStarsin peli on kehittynyt syksyn aikana ja toivotaan saman suunnan jatkuvan koko kauden. Onnistujia oli joukkuessa jokainen. Siinä mielessä valmennuksella on positiivinen ongelma: Olisiko joku kokoonpano parempi kuin toinen? Vaikea sanoa.

Seuraavan kerran joukkueet astuvat peliareenalle 29.11. tuplapeleissä. Kaksi peräkkäistä peliä rassaa joukkueiden rahkeita, mutta onhan niissä varaa.

TILASTOT

Pe 13.11.2015 Kempelehalli, nelonen

FC OPA MetroStars - OsPa akatemia 4-0 (3-0)

00.56 1-0 Juhani Strid (Hannu Pirinen)