PELIN HENKI: KAIKKI TAI EI MITÄÄN

30.7.2011

FC OPA:lla on edessään pitkästä aikaa päivä linja-auton kyydissä. Sarja-avauksen jälkeen edessä on vasta kauden toinen viidestä vieraspelistä toisella paikkakunnalla ja loput ovatkin peräkkäin lukuunottamatta viimeisen kierroksen Hercules -peliä.

Tällä kertaa linja-auton nokka suuntaa kohti Kajaania, jossa FC OPA kohtaa KajHa:n. Ottelu pelataan Liikuntapuiston tekonurmella klo 18:30 alkaen.

FC OPA kohtasi KajHa:n keväällä Heinäpään tekonurmella Oulussa ja voitti taistelun maalein 2-1. Silloin vastassa oli täysin erilainen joukkue kuin nyt. KajHa oli pudonnut Kakkosesta Kolmoseen ja luomassa nahkaansa jopa niinkin kovalla kädellä, että Oulun matkalle ei riittänyt ensimmäistäkään vaihtopelaajaa.

Nyt tilanne on toinen. KajHa on saanut rakennettua rivinsä kuntoon ja on kovassa vireessä. Lukuunottamatta niukkaa viimeisen minuutin tappiota AC Kajaanille, jonka pintaa kukaan ei tunnu pystyvän raapaisemaan, KajHa on menettänyt edellisen kerran pisteitä toukokuussa.

KajHa on noussut sarjassa kolmanneksi ja näillä näkymin ainoana uhkaa edellään olevien AC Kajaanin tai FC OPA:n menoa. Siinä mielessä tämä ottelu tulee olemaankin erityisen tärkeä, sillä voitolla KajHa:n toiveet kakkossijasta elävät vielä, mutta samalla AC Kajaani voi saada lopullisen tuntuisen etumatkan.

Toisaalta tappio FC OPA:lle pitää sarjan voittotaistelun elossa, mutta KajHa:lle häviö olisi mitä todennäköisimmin kiitos ja näkemiin ensi vuoteen. Tasapeli on tulos, jota todennäköisimmin juhlitaan AC Kajaanin leirissä eniten ja kelpaa kaikkein vähiten itse ottelun osapuolille.

Laajemmin katseltuna FC OPA:n tappio tiivistäisi ikävällä tavalla seuran näkökulmasta kisaa lohkokakkosten ykköstilasta. Nolla pistettä pudottaa pistekeskiarvon jo samoihin toisena olevan SC KuFu:n kanssa. Jännitystä ja taistelua on siis varmasti luvassa vanhojen yhteistyökumppaneiden välillä.

KajHa:sta voidaan poimia esiin muutama nimi. Seura hankki maalilleen Toni Soinin Ylivieskasta. Muita runkopelaajia ovat FC OPA:ssa viime kaudella pelannut Niko Junkkari sekä nigerialaispelaaja Patrick Onyeaghala. Lisäksi kannattaa huomioida futsal-parketeilta oululaisille tuttu Oskari Tervo, jonka kannattaisi jo kokeilla siipiensä kantavuutta ylemmissä sarjoissa.

FC OPA matkustaa Kajaaniin mitä todennäköisimmin täyden listan kera. Pienet vammat saattavat vielä alustavaa kokoonpanoa muuttaa, mutta mistään suoranaisesta pulasta ei ole kyse. Pitkään sivussa ollut Tomi Vainionpääkin on tervehtynyt ja pelasi OPS-junioreita vastaan torstaina hyvän pelin. AC Oulusta on myös tulossa pari pelaajaa hakemaan pelituntumaa.

AIKAISEMMAT OTTELUT

04.02.2007HarjoitusKajHa - FC OPA1-0 (0-0)
24.01.2009HarjoitusFC OPA - KajHa1-0 (1-0)
28.03.2009HarjoitusFC OPA - KajHa7-0 (3-0)