KOOTUIN RIVEIN UUTEEN TAISTOON

27.8.2010

FC OPA:n kauden yksi tärkeimmistä ellei tärkein ottelu pelataan huomenna. Ouluun saapuu vieraaksi jyväskyläläinen FC Blackbird, jota vastaan käytävä taisto käynnistyy Castrenissa klo 16:00.

Ottelun tärkeysarvo oli vähällä kohota potenssiin kaksi, kun JBK johti Seinäjokea maalein 2-0 tänä iltana pelatussa pelissä. SJK kuitenkin kampesi itsensä tasoihin Pietarsaaressa ja näin ollen JBK:n pistesaalis kohosi vain 21:een ja se jäi pisteen päähän FC OPA:sta. Myrskyvaroitus on kuitenkin Jeppiksen suunnasta annettu.

Ottelu on tärkeä siltikin, sillä FC OPA:n tämän hetkinen sarjasijoitus ja pistemäärä veisi sen vertailun kautta Kolmoseen. Voittamalla oululaisjoukkue ohittaisi pisteellä FC Blackbirdin ja nousisi hetkeksi kuiville. Tässä tapauksessa voiton merkitys vielä kohoaa, sillä täydellä kolmen pisteen saldolla kaikki on vielä omissa käsissä.

Muilla lopputuloksilla sijoitus säilyy putoamisviivan väärällä puolella ja FC OPA:n kannalta sarjapaikkataistossa kehiin astuu kilpakumppanien antama apu, sillä sen ja muiden putoajakandidaattien väliset keskinäiset ottelut on pelattu huomisen jälkeen.

Tasapelillä pistesaldot ovat 25-23-21 ja FC Blackbirdin voitolla 27-22-21. Blackbirdin voittaessa paluu putoamisviivan päälle ei vaatisi pelkästään omia voittoja vaan myös jyväskyläläisten häviämistä. Kaiken kukkuraksi viiden pisteen eron kurominen veisi kaksi kierrosta. Pitkä aika, kun ottaa huomioon sen, että sarjaa on viikonlopun jälkeen jäljellä enää viisi ottelua.

Edellä mainitut kolme seuraa ovat ne, jotka pääasiassa sarjapaikastaan taistelevat. Kiivain kamppailu käydään FC Blackbirdin, FC OPA:n ja JBK:n välillä. Kajaanin Hakalla on vielä pieniä toiveita, mutta se vaatii jo täyttä pistepottia FC Kiistosta vieraissa. Myös VIFK kaipaa muutamaa lisäpistettä, mutta se tuskin vaaravyöhykkeeseen enää joutuu.

FC Blackbird on JJK:n farmijoukkue. Sarjapaikan turvaamiseksi liigasta voi tulla hyvinkin farmiapuja, sillä JJK:lla oli tänään ottelu FC Lahtea vastaan ja penkillä minuuteitta jääneitä voi lähettää vielä kerran hakemaan peliaikaa ennen siirtoikkunan umpeutumista. JJK:n seuraava ottelu on vasta 13. syyskuuta, joten aikataulujen puolesta farmikomennukset ovat jopa todennäköisiä.

FC Blackbirdin omasta ryhmästä ehdoton ykkösnimi on joukkueen maalivahti Antti-Jussi Karnio, jolla on vyöllään 31 liigaottelua. Karnion varsinainen "ykköskausi" oli 2008, jonka aikana hän pelasi 21 ottelua FF Jaron paidassa. Tunnetuin pelaava nimi lienee Stefan Petrescu, jonka nuorempi veli Tomi pelaa liigaa Tampere Unitedissa.

FC Blackbirdin kokoonpanossa on pelotteena entinen liigajyrä Sukru Uzuner, mutta vanhaa herraa ei paljoa pelaavassa ryhmässä ole näkynyt. Siksi tunnettavuuden ykköstitteli menee Petresculle. Pohjoisen väelle lienee tuttu Olli-Pekka Höynälä, joka on aikaisemmin pelannut TP-47:ssä.

FC Blackbirdistä kannattaa noteerata joukkueen maalitykki Jasin Abahassine, joka on tehnyt jo kahdeksan maalia. Se on tuplasti enemmän, mitä FC OPA:n paras maalintekijä Ari Makowski on viimeistellyt.

FC OPA:n kannalta positiivisinta on, että pitkäaikaisloukkaantuneita lukuunottamatta koko ryhmä on iskukykyinen ja osallistuu otteluun. Vaihtopenkkiä myöten viimeinenkin tuoli on varattu. Pieniä kolhuja löytyy aina, sillä huippu-urheilijahan ei tervettä päivää näe, mutta ne eivät estä pelaamista. Pelikieltojakaan ei ole, mutta muutaman pelaajan kohdalla panna uhkaa yhden lapun päässä.

Ottelu on Pitkävetokohteena, mutta FC Blackbirdin farmistatuksesta johtuen kertoimet julkaistaan vasta pelipäivänä.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

07.06.2009KakkonenFC OPA - FCJ6-0 (3-0)
06.09.2009KakkonenFCJ - FC OPA2-2 (1-2)
11.07.2010KakkonenFCJ - FC OPA0-1 (0-1)