VAASASSA MURSKATAPPIO

22.8.2010

Juha-Matti Savolaisen debyytti oli "ikimuistoinen".
Teemu Penttilä pelasi ennakkoluulottomasti täydet minuutit.
Artur Lemanowicz huomaa, ettei Ilja Remes ei kuvia kumartele.
Juuso Haapalan peli päättyi nilkkavammaan.

VIFK - FC OPA 5-0 (2-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

FC OPA:n miehistö ei kestänyt neljän kokeneen pelaajan poissaoloa Vaasassa. Myös sarjapaikastaan taisteleva VIFK antoi jo ennestään kipeälle FC OPA:n pyllylle lisää piiskaa ja lanasi vastustajallaan Kaarlenkentän pintaa. Taiston tauottua jättikokoisella valotaululla seisoivat luvut 5-0 (2-0).

Tulos oli seurahistoriassa virallisten otteluiden toiseksi suurin ja Kakkosessa pelattujen otteluiden suurin tappio.

FC OPA:n miehistöstä puuttuivat Juha-Matti Huovinen, Simo Myllymäki, Eetu Uusitalo ja Kalle Väisänen. Heidän poissaolonsa näkyi merkittävästi pelin kulussa VIFK:n kokeneempia pelaajia vastaan.

Maalivahti Juho Keskinen toimitti lisäksi kakkosmiehen virkaa ja torjuntavastuu oli annettu Kakkosessa debytoineelle Juha-Matti Savolaiselle. Teemu Penttilä pääsi ensimmäistä kertaa avaukseen, mutta tämän päiväiset minuutit eivät sentään ensimmäiset hänelle olleet.

Sattumoisin debytantit olivat ne pelaajat, jotka ottelusta saavat puhtaimmat paperit. Savolainen torjui monta pahaa yritystä ja kuului FC OPA:n parhaimmistoon, vaikka viisi maalia päästikin. Yksikään niistä ei kuitenkaan mene suoraan hänen piikkiinsä. Penttilä ansaitsee yritteliäisyydestään ja ennakkoluulottomasta pelistään myös kiitoksen.

Suurin kompastuskivi ottelussa oli hyökkäyksien rakentelun toimimattomuus. FC OPA ei saanut yhtään pelaamalla tehtyä vetopaikkaa kohti VIFK:n maalia. Kaikki maalintekoyritykset olivat erikoistilanteita - joko vapaapotkuja tai kulmapotkuja.

Lähimmäksi maalia FC OPA pääsi toisen puoliajan alussa, kun maalivahdille pudotuksesta tuomitusta epäsuorasta vapaapotkusta kokeili useampikin yrittäjä. Hässäkän päätteeksi Juho Sassi laukoi ylärimaan. Tästä paikasta onnistuminen olisi vielä saattanut toimia FC OPA:lle herättäjänä.

VIFK oli kenttäpelissä selkeästi parempi eikä FC OPA:lla ollut sanansijaa vaasalaisten rynnistyksessä. Numerot olisivat voineet olla ilman Savolaisen torjuntoja isommatkin, mutta ilman helppoja puolustuspään virheitä pienemmätkin. VIFK:n voittoa puolustuspelin parempi onnistuminen tuskin olisi estänyt. Sen verran edellä isäntäjoukkue oli.

"Vaikea peli oli tiedossa, kun jätkiä puuttui kauhea kasa. Kokeneimmat pelaajat puuttuivat", pelaajavalmentaja Ville Väisänen huokaili pelin jälkeen.

"Miehet jyräsi poikien yli. Tosissamme yritettiin, mutta tässä ottelussa realismi oli tämä."

Väisänen oli tyytyväinen nuorten pelaajien esiintuloon ja mainitsi nimeltä Penttilän sekä Savolaisen lisäksi Ilja Remeksen, joka hyppäsi kehiin nilkkansa loukanneen Juuso Haapalan tilalle.

Tappiosta toivuttuaan valmentaja oli punomassa juonia ja kiillottamassa miekkaa jo seuraavaa koitosta varten.

"Kirvestä ei ole heitetty kaivoon. Kaikki satsataan lauantain otteluun", Väisänen lupasi.

Lauantain ottelusta onkin tulossa kova kamppailu. Vastaan tuleva FC Blackbird on enää ainoa joukkue, jonka FC OPA voi yhden ottelun voitolla ohittaa. Kolme pistettä hankkinut JBK nousi hengittämään niskaan, joten sarjapaikkataisto saa arvoisensa huipentuman seuraavan kuuden kierroksen aikana näiden kolmen joukkueen kesken.

Ja kehutaan kerrankin näin lopuksi: Jouni Hietala esitti Kaarlenkentällä kenties parasta erotuomarointia, mitä FC OPA:n peleissä on tällä kaudella nähty.

Kuvat: (C) 2010, Kari Väre

REMES Ilja+59
VÄISÄNEN Ville

Palkinnot