HUIKEIDEN YLEISÖMÄÄRIEN PAIKALLISKIERROS

19.8.2010

Eiliset paikallisottelut keräsivät tavallista parempia katsojalukuja Kakkosen C-lohkossa. Muissa lohkoissa kierroksen yleisömäärät olivat vaatimattomampia, vaikka kauden parhaita rikottiinkin useiden seurojen kotiotteluissa.

Todennäköisimmät pohjat on tehty Raaseporin paikallisottelussa EIF - BK-46, mutta suoraa faktatietoa ei ole, koska kotijoukkue ei tällä kaudella ole yleisömääriään tilastoinut. Vastaava BK-46:n isännöimä ottelu keräsi kesällä toista tuhatta innokasta Karjaan Keskusnurmelle.

B-lohkossa kiinnosti myös Porin paikalliskamppailu. MuSa:n isännöimää ottelua seurasi 642 katsojaa, joka on kolmisen sataa vähemmän kuin edellisessä derbyssä. MuSa:n lisäksi A- ja B-lohkoissa kauden parhaaseensa ylsivät Pallohonka (168 GrIFK), IF Gnistan (325 KäPa) ja LPS (311 HIFK) sekä Warkaus JK, joka sivusi kauden ennätystään 368 katsojaa.

C-lohkon otteluissa katsomot pullistelivat. FC YPA ylsi kierroksen ykköseksi keräämällä Ylivieskassa järjestetyn jalkapallotapahtuman kylkiäisinä seuran ennätysyleisön 803 katsojaa PPO Areenan lehtereille. Vieraana oli iisalmelainen PK-37.

Kakkoseksi ylsi FC Santa Clausin isännöimä jänkhäderby, jota oli tullut Rovaniemen Keskuskentälle seuraamaan peräti 710 katsojaa. Ennätykseen asti se ei yllä, sillä keväällä cupissa pelattu Rovaniemen keskinäinen välien selvittely keräsi yli 1400 uteliasta Keskuskentän katsomoon.

FC Santa Claus kuuluu myös joukkoon, joka ei tilastoi yleisömääriään. Vasta kahdesta viimeisestä ottelusta luku on merkitty pöytäkirjaan, joten Santan tämän hetkinen yleisökeskiarvo 525 katsojaa ottelua kohden on kaunisteltu versio totuudesta. FC OPA:aa vastaan Rovaniemellä oli noin pari sataa katsojaa.

Jyväskylän paikallisottelussa oli FC Vaajakosken isännöimänä 358 silmäparia. Numeraalisesti luku ei ole iso, mutta ansaitsee oman paikkansa arvoasteikossa, sillä FCV:n peleissä on tällä kaudella käynyt katsojia kahden sadan molemmin puolin. Myös Seinäjoella päästiin yli 300 katsojan, mikä kuitenkin kauden muihin yleisömääriin verrattuna on hienoinen pettymys.

FC OPA:n kotiottelussa Kajaanin Hakaa vastaan oli 132 katsojaa, mikä oli ottelun järjestäjille hienoinen pettymys. Katsojaluku sijoittuu asteikossa kvartettipuolikkaaseen, jonka joukossa on tämän kauden reilut sata ihmistä keränneet ottelut. Toisessa puolikkaassa ovat ne neljä peliä, joissa on ollut n. 150-200 katsojaa.

Joukkoon mahtuu myös yksi musta lammas FC Korsholmin muodossa, mutta siitä ottelusta ei sitten puhutakaan enempää.

Sarjan kolmesta laskuhaluttomasta myös JBK on intoutunut ilmoittamaan yleisömääränsä. FC Santa Clausin tavoin tieto on merkitty sähköiseen ottelupöytäkirjaan kahdesta viimeisestä kotiottelusta. Paikallisvääntö GBK:ta vastaan kiinnosti jeppisläisiä 150 katsojan verran. FC OPA:n vieraillessa keväällä Tellushallissa paikalla oli n. 70 henkilöä.

Kakkosen C-lohkon keskiarvotaulukon kärjessä on SJK. Sen otteluissa on käynyt ilman PK-37 ja KajHa -otteluiden puuttuvia lukuja keskimäärin 536 katsojaa. Toisena tulee tilastokelvoton FC Santa Claus, jonka jälkeen on tiukka TP-47:n, FC YPA:n ja GBK:n muodostama reilun kolmen sadan katsojan kolmikko.

FC OPA on keskiarvoissa sijalla 11. Katsojia on käynyt keskimäärin 138 ottelua kohti.