PAREMPI VOITTI

9.10.2009

Antti Alakulju estää Dritan Stafsulan maalintekoaikeet.
Vesa Järvitalo ampuu FC OPA:n lohdutusosuman.
Janne Mahlakaarto ja Marko Kivilä seuraavat Juha-Matti Huovisen keskitystä.
Ville Väisänen oli taas puolustuksen tuki ja turva.

FC OPA - OPS 1-3 (0-1): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Ikimuistettava jalkapallokausi 2009 on päättynyt OPS:n nousuun. OPS löi FC OPA:n yli 2300-päisen yleisön edessä 3-1 (1-0) ja lunasti matkalipun Kakkosen C-lohkosta kohti Ykköstä. Kärkikaksikon lopulliset pistemäärät nousivat ennätyksellisen korkeiksi. OPS keräsi 66 ja FC OPA 63 pistettä. Päätöskierros pelataan loppuun sunnuntaina.

Kauden päättänyt derby voidaan loppujen lopuksi tiivistää yhteen keltaiseen korttiin, jonka otti FC OPA:n brassipakki, OPS:ssa viime kaudella pelannut Leonardo. Hän sai rumasta taklauksesta varoituksen jo varttitunnin kohdalla ja sen jälkeen OPS siirsi hyökkäyspaineensa kokonaan oikeaan laitaan.

Yksi vastaan yksi kisassa OPS:n Anzor Kaladze päihitti vastakappaleensa 100-0. Varoitus allaan Leonardo ei pystynyt enää täysipainoiseen puolustustyöskentelyyn ja tätä OPS käytti häikäilemättä hyväkseen. Kaladze onnistui kahdesti syöttämään pelaajan maalintekoon. Ensin maalasi Paolo Perreira ensimmäisellä ja sen jälkeen Luis Vanderlei toisella puoliajalla.

Ottelun parhaana palkitulla Kaladzella oli aiemmin paikka itse ratkaista ottelu avausmaalin jälkeen, mutta veto sujahti vain parikymmentä senttiä vasemmalta ohitse. Lopulta georgialaislaituri joutui jättämään kentän saatuaan avohaavan päähänsä.

Laajemmalti tarkasteltuna OPS oli koko rintamalla parempi ja valmiimpi kuin vastustajansa. Sen puolustuslinja oli rautainen ja OPS oli pitääkin nollan loppuun asti. Linja oli melko rikkoutumaton, vaikka Heikki Marjeta ajatti itsensä kentältä kahdella keltaisella reilu kymmenen minuuttia ennen loppua.

Viimeisenä lukkona oli maalivahti Antti Alakulju, joka torjui ne vähäisetkin FC OPA:n maalintekoyritykset. Ottelu olisi voinut saada toisenlaisenkin lopputuloksen, jos Vesa Järvitalon pusku kulmapotkusta olisi mennyt verkkoon. Alakulju esitti tilanteessa loistavan haamutorjunnan ja luvut säilyivät maalittomana.

Kaladzen ja Leonardon tapaus osoittaa, että puolustuksen lisäksi OPS pelasi taktisesti kypsän ottelun. Sen onnistui myös tylsyttää FC OPA:n syömähampaat eikä isäntäjoukkueen kokeneesta kaartista löytynyt tällä kertaa venymiskykyä. Päävalmentaja Jyrki Kylmälä kiisti, että FC OPA:n avainpelaajat olisivat alisuorittaneet tärkeällä hetkellä.

"Minun mielestäni panimme kaikki peliin. En usko, että tuossa voisi tehdä mitään toisin. En usko, että minään toisena päivänä avainpelaajat olisivat pelanneet sen paremmin tai huonommin."

"Täytyy kumminkin muistaa, että meidän avainpelaajat olivat aika kovassa vartioinnissa. Mahlakaarto pelattiin kahdella pois. Käytännöllisesti katsottuna Stafsula pelattiin kahdella pois", Kylmälä kertoi näkemyksiään.

"Aloitimme pelin vähän hermostuneena ja ensimmäisen 10-15 minuuttia OPA hallitsi. Sitten, kun Leo sai keltaisen kortin, pääsimme peliin mukaan", OPS:n valmentaja Luiz Antonio sanoi.

"Harmi, että vain yksi joukkue voi nousta. Molemmat joukkueet ansaitsivat nousta", Antonio jakoi tunnustusta.

Jalkapallo on tiiviissä paketissa ennen kaikkea maalintekopeli. OPS onnistui omista paikoistaan paremmin eikä haamutorjuntaan päättynyttä puskua, ylärimapuskua tai mahdollisesti ehkä puhaltamatta jäänyttä rangaistuspotkua lasketa mukaan, kun oikeita osumia ynnätään.

"Ne paikat mitä meillä oli, me emme saaneet niistä maaleja. OPS käytti omat paikkansa hyväkseen", Kylmälä summasi.

Koko kautta katsoen OPS on ollut maalintekopelissään parempi kuin FC OPA, vaikka sillä oli toistakymmentä maalia vähemmän tehtynä kuin naapurillaan. OPS on kuitenkin onnistunut käyttämään tiukoissa paikoissa maalipaikkansa paremmin hyväkseen siinä, missä FC OPA on iloittelujen jälkeen tuskaillut maalinteko-ongelmien kanssa. Yhden maalin tekeminen heikkoakin vastustajaa vastaan kasvatti ja opetti enemmän kuin kymmenen kaapin hakkaaminen.

FC OPA siirtyy tämän jälkeen hyvin ansaitulle vapaalle. Jalat voi nostaa luvan kanssa hetkeksi pöydälle, mutta maanantai on jo työpäivä. Neuvottelut alkavat mahdollisimman pian ja ensimmäiset suunnitelmat tulevaisuudesta voidaan piirtää paperille heti ensi viikon alkajaisiksi.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

YRJÖNHEIKKI Janne+85

PalkinnotPalkinnot
1 (3p) Anzor Kaladze (OPS)DSV Road Oy