VIISI VUOTTA VASTAAN 129 VUOTTA

12.9.2009

Ei ole iso uutinen, että huomenna pelataan Kakkosen C-lohkon paikallisderby FC OPA - OLS. Ottelu pelataan iltavalojen loiskeessa Castrenin urheilupuistossa klo 18:30 alkaen. Sekin on varmaan noteerattu, että ottelu on tärkeä FC OPA:n ja OPS:n välisessä nousutaistelussa. Mutta onkohan sitä hoksattu, että kyseessä on tuikitärkeä ottelu molemmille joukkueille?

FC OPA taistelee siis noususta OPS:n kanssa ja tämän rästiottelun - tai pikemminkin naapurin varaslähdön tasoituksen - voitolla ero venyisi kolmeen pisteeseen. Voitto toisi FC OPA:lle tilaisuuden, jossa jäljellä olevista otteluista riittäisivät voitot eikä viimeisen kierroksen OPS-derbyllä olisi enää painoarvoa. Sen verran isot ovat maalierot.

Ottelu on erittäin tärkeä myös OLS:lle ei pelkästään paikalliskunnian vuoksi vaan myös seuran sarjapaikan takia. Viime kierroksella PK-37 tarjosi OLS:lle neljän pisteen eron kaventamista kauhuviivan tuntumassa häviämällä oman ottelunsa. Luistinseura kuitenkin möhli etsikkohetkensä menettämällä kolmessa minuutissa 2-1 johdon JBK:ta vastaan 2-3 tappioksi. Nyt pisteet on kelvattava tai kello kumisee OLS:lle entistä kovemmin.

Näiden syiden vuoksi ei ole aivan perusteetonta olettaa, että huomenna pelataan tähän mennessä kauden kovin derby. Estradilla on sellainen peli, jonka anti kentän näkökulmasta katsottuna on jopa mielenkiintoisempi kuin taannoisen kärkikamppailun. Toki yleisön silmissä OPS - FC OPA oli antoisampi eikä nyt varmaankaan tuhatta ihmistä ole paikalle odotettavissa, mutta ehkä FC OPA:n yleisöennätyksen verran kuitenkin tiensä Castreniin löytää?

OLS:n kausi on ollut heikompi kuin odotettiin. Kauden avajaisinfossa OLS:n päävalmentaja Jari Jäväjä asetteli seuran tavoitteita kauniisti ja totesi, ettei sarjapaikan varmistusta aivan viimeisille kierroksille haluaisi jättää. OLS:n joukkueeseen onkin tullut entisten lisäksi kovia kokeneita nimiä Olavi Arvolan ja Olli Vilppolan johdolla. Jokin on kuitenkin klikannut, sillä voitot ovat kiertäneet sinikeltaisten leiriä lahjakkaasti.

Sarjapaikan varmistuksen avuksi FC OPA lainasi hyökkääjä Mamadou Konaten OLS:aan ja tämä onnistuikin heti ensimmäisessä ottelussaan. Konatea tuskin nyt nähdään pelaamassa seurojen sovittua asiasta lainapestin yhteydessä. Poissaolijoiden listaan liittyy ainakin myös Sami Pikkarainen, joka ajettiin viime ottelussa ulos punaisella kortilla.

OLS:lla on AC Oulun kanssa farmisopimus, mutta siirtoikkunan sulkeutuminen mahdollistaa enää vain nuorten pelaajien liikkumisen sopimusosapuolten välillä. Sellaisiin nimiin kuuluu mm. Simo Myllymäki. Myös maalivahtien suhteen OLS saa apuja ylhäältä. OLS:n veräjää vartioinee Juho Keskinen, joka pystyy edustamaan molempia seuroja niin kauan, kunnes ensimmäiset syyskuun minuutit tulevat tilille AC Oulun paidassa.

FC OPA:n pelaajatilanteessa on vähän muutoksia. Pientä kolhua lepuutellut Leonardo palannee asemapaikalleen kauhistuttamaan vastustajan puolustusta vahvoilla erikoistilanteillaan. Loukkaantuneiden ja sairaiden osastossa ei ole muutoksia. Myöskään pelikiellot eivät ole FC OPA:n riesana. Tällä kaudella keltaisten kuponkien sato on ollut jopa ällistyttävän pieni. Korttitilien täyttymisen vuoksi on ollut vain kaksi pelikieltoa.

Tällä kertaa ottelu ei ole Pitkäveto-kohteena. Derby on kuitenkin kelvannut jalkapallovakion kohteeksi.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

28.01.2007HarjoitusOLS - FC OPA2-2 (1-1)
03.02.2008TurnausOLS - FC OPA2-2 (1-1)
01.03.2008HarjoitusOLS - FC OPA0-5 (0-2)