MAALINTEKO EI MAISTUNUT

30.8.2009

Joonas Sohlo kävi edustusjoukkueesta lainalla.
Arttu Pehkosella riitti kiirettä keskikentällä.
Hurjan näköistä touhua.
Yksinäinen katsoja ja pelitilanne.

MetroStars - Ajax Sarkkiranta 1-2 (1-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStarsin tehottomuus alkaa saada jo koomisiakin piirteitä. Yhdellä vaihtopelaajalla ja muutenkin osin varamiehisellä joukkueella liikkeellä ollut Ajax Sarkkiranta suorastaan tyrkytti voittoa, mutta toiselle kymmenelle yltäneistä hyvistä maalipaikoista huolimatta MetroStars sai vain yhden maalin aikaiseksi ja senkin lopulta vastustajan auttamana.

MetroStarsin kannalta kaikista tuskallisinta katsottavaa oli ottelun viimeinen puolituntinen. Kentällä sattui yhteentörmäys, jonka seurauksena Jori Miettinen ja Ajaxin maalivahti Jyri Jokirinta loukkaantuivat ja joutuivat jättämään kentän päähän tulleiden vammojen vuoksi.

Ajaxilta maaliin meni kenttäpelaaja, mutta MetroStars ei saanut hyödynnettyä kylmää ja kokematonta veräjänvartijaa. Vaihdon jälkeen MetroStars ei saanut yhtään kunnon vetoa kohti maalia koko pelin loppuaikana. Kaikki laukaukset olivat yhdestä kolmeen metriin liian korkeita tai leveitä.

Toisessa päässä sattui tyypillisiä tämän kauden kommelluksia. Ensimmäisen maalinsa Ajax sai, kun palloa potkittiin mieheltä toiselle ja välillä siihen koski valkoisen, välillä sinisen pelipaidan päälleen pukenut. Jukka Puotiniemi kiskaisi lopulta ruuhkan takaa pallon verkkoon. Voittomaalin viimeisteli Tuomo Taipaleenmäki saatuaan Puotiniemeltä syötön läpiajoon surkean pallonmenetyksen jäljiltä.

MetroStars teki ainoan maalinsa juuri ennen taukoa. Mikko Rantala puski Joonas Sohlon antamaan kulmapotkuun. Pallo kimposi vielä Ajaxin Petri Manniseen, jonka tekemäksi omaksi maaliksi osuma lopulta merkittiin. MetroStarsin ainokaisen lisäksi enemmän tai vähemmän hyviä maalipaikkoja siunaantui Timo Heikkilälle (4), Joonas Vaattovaaralle (3), Rantalalle (2), Matti Haapalalle (1), Arttu Pehkoselle (1) ja Sohlolle (3).

Ajaxillakin oli omat paikkansa. Pallo pelastettiin toisella puoliajalla kaksi kertaa maaliviivalta ja kerran se kilahti tolppaan. Vieraiden paikat tulivat kuitenkin enemmän vastahyökkäyksistä ja erikoistilanteista. Ajax Sarkkiranta oli ajoittain helisemässä MetroStarsin hyvin sujuneen pelinrakentelun ja prässäyksen kanssa, mutta MetroStarsin ongelmat Hercules -ottelusta toistuivat.

MetroStars oli heikompi ennen kaikkea molemmissa kenttäpäädyissä. Hyökkäyspelin tehottomuus ja ratkaisevat yksittäiset virheet omalla puolustusalueella tekivät keskikentän ja koko ottelun hallinnasta täysin turhaa. Ajax Sarkkiranta käytti paikkansa kovalla prosentilla hyväkseen ja otti historian ensimmäisen voittonsa joukkueiden välillä maalein 2-1 (1-1).

"Ei auta syytellä ketään, kun homma on kauttaaltaan tällaista. Selkeistä paikoista pitäisi tehdä maali", MetroStarsin valmentaja Markku Pehkonen pähkäili.

"Tehottomuuteen kaaduttiin."

Pehkonen tunnusti olleensa ottelun jälkeen jopa neuvoton. Kaikki ainekset hyvään peliin olivat kasassa, mutta palaset eivät loksahtaneet paikoilleen.

"En oikein tiedä, mikä asia meni pieleen. Mihinkään ei ollut hätää ja kaikki toimi. Iso kysymysmerkki."

Tappio ajoi MetroStarsin entistä isompaan pinteeseen sarjataulukon peräpään valvojana ja vääjäämätön tosiasia on, että se mikä oli vielä lauantaina omissa käsissä, on sunnuntain jälkeen osittain muiden tekemisten armoilla.

Putoamisen suhteen palikat ovat vielä levällään, mutta jos MetroStars päätyy tasapisteisiin lähimmän kilpakumppaninsa JS Herculeksen kanssa, lähtee heikomman keskinäisten otteluiden saldon vuoksi sarjasta MetroStars. Juuri siksi kaikki ei enää ole omissa käsissä.

Putoamistaistelussa ovat mukana myös kolme pistettä enemmän keränneet Oulun Reipas ja AS Moon, jolla on yksi ottelu muita vähemmän pelattuna. Näiden seurojen osalta keskinäisten otteluiden vaaka kallistuu OuRe:n suhteen maalierolla MetroStarsin hyväksi. Jos Metro aikoo olla tasapisteissä AS Moonia parempi, joutuu se ottamaan vähintään neljän maalin voiton raahelaisista.

Pahimpien kilpakumppanien seuraavissa otteluissa JS Hercules kohtaa Ajax Sarkkirannan. Sieltä suunnasta ei isoja apuja kannata odottaa, jos kempeleläisten molemmat maalivahdit ovat vielä sairastuvalla. Toisella on aivotärähdys ja tärykalvon repeämä korvassa, toinen sai päätällin tänään. MetroStarsinkaan urakka ei ole helppo sarjajohtaja Spartakin vieraana Kajaanissa.

AS Moon voi käytännössä varmistaa sarjapaikkansa jo ensi keskiviikkona, kun se kamppailee paikallispisteistä Pattijoen Tempauksen kanssa. OuRe on tulessa vasta kahden viikon kuluttua FC Tarmoa vastaan. Tuota ottelua ennen Hecules on isännöinyt Spartakia ja MetroStars AS Moonia.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT