VÖYREÄT VOITTOLUVUT VÖYRISTÄ

25.7.2009

Joonas Sohlo onnistui kahdesti.
Leonardo keräsi taas Veikkauspisteitä.
Tuijotuskilpailu.
Paikalliset kannustivat kotijoukkuetta.

Norrvalla FF - FC OPA 1-10 (0-4): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Sääliksi käy tällä hetkellä kaikkia, jotka Norrvalla FF:n verkkareita kantavat. FC YPA:lle (1-8) ja FC Vaajakoskelle (0-8) kärsittyjen murskalukuisten kotitappioiden jatkoksi FC OPA kävi laittamassa Vöyrin keskuskentällä pohjat tiskiin ja vei pisteet mukanaan maalein 10-1 (4-0).

FC OPA jäi neljän vuoden takaisesta voittoennätyksestään kolmen maalin päähän ja teki historiansa aikana toisen kerran kaksinumeroisen määrän maaleja.

Norrvallan voitottomien otteluiden putki venyi nyt jo yhdeksän pelin mittaiseksi. Kahdella tappiolla aloittanut Norrvalla FF:n uusi valmentaja Sami Mannil saakin manata Lapin noidista lähtien apukeinoja joukkueensa kurssin kääntämiseksi.

Tuurikin tuntuu hylänneen NFF:n kokonaan. Onnettaren ensimmäinen pyllistys tuli 8. minuutilla, kun Ville Väisänen katkaisi kotijoukkueen pitkän avauksen ja lähetti kärkeä kohti ristipallon. Se oli suutari mikä suutari, mutta väärä osoite osoittautui vallan oikeaksi. Kaikkien hämmästykseksi ristipallo upposi maaliin ja tilanne oli 0-1.

Pelille taputeltiin lopullinen merkintä Vakio-kupongille jo vartin seudulla, jolloin tulivat kaksi seuraavaa maalia. Olli Laukkanen nousi kulmapotkussa korkeimmalle ja puski 0-2. Ari Makowski pääsi läpiajoon 0-3 maalin arvoisesti Dritan Stafsulan ja Janne Mahlakaarron esitöiden ansiosta.

Sinetti murskavoitolle tuli puolen tunnin jälkeen punaisen kortin muodossa. Maalivahti Mattias Kullbäck kaatoi läpiajossa olleen Joonas Sohlon eikä seinäjokisella erotuomarilla Jussi Saarijärvellä ollut paljoa vaihtoehtoja: suora punainen, pallo pilkulle ja Janne Mahlakaarto 0-4. Viimeistään tämän jälkeen kentällä oli vain yksi joukkue. Norrvalla FF:llä ei ollut vajaalla pelatessa minkäänlaista saumaa vahvaa FC OPA:aa vastaan.

Historia tietää kertoa, että otteluita on voitettu sataprosenttisilla tehoilla tai vahingossa jopa sen ylikin, mutta harvemmin mikään joukkue jokaisen paikan onnistuu käyttämään hyväkseen. Siksi onkin turha jossitella, paljonko ottelu olisi päättynyt paremmalla viimeistelyllä.

Mutta enemmänkin osuamia olisi voinut tulla, sillä NFF:n paras pelaaja löytyy yllättävältä suunnalta. Tolppien väliin punaisen kortin jälkeen astellut kakkosmaalivahti Simon Björklund torjui tukun pahoja maalipaikkoja, puhkui energiaa ja piiskasi puolustuslinjaansa - turhaan - kovempiin suorituksiin. Björklund ripitti välillä omiaan katsomoonkin asti kuuluneilla ärräpäillä.

Mainitsemisen arvoisia ovat myös kulmapotkun jälkitilanteesta lohdutusmaalin - laihan sellaisen - NFF:lle viimeistellyt Jesper Engström sekä pariin kertaan vaarallisesti väläytellyt puolalaiskärki Tomislav Krstevski, jonka maalitilin kasvattamisen tiellä oli FC OPA:n maalivahti Jani Luukkonen.

Tauon jälkeen FC OPA viimeisteli osumia kuusi kappaletta. Ensimmäiseksi lukuja kaunisteli Sohlo, joka onnistui lyhyen ajan sisällä kahdesti. Vaihdosta kärkeen tullut Janne Yrjönheikki jatkoi siitä, mihin korvaamansa Sohlo jäi. Yrjönheikki viimeisteli 7-0 johdon ja juoksutti vielä kerran käsikäyttöisen tulostaulun hoitajaa lisäajalla. Makowski kantapääkikkaili maalin numero 8 ja ottelun parhaana palkittu Stafsula teki ensimmäisen maalinsa FC OPA:lle 9-1 osumallaan.

Ennakkoon pelättyä takki aukioloa ei tarvinut murehtia, mutta tämän päivän esityksellä Norrvalla FF ei kovin suuri mittari edes ollutkaan. Seuraava käännekohta on viikon kuluttua, kun FC OPA kohtaa vielä jollain tavalla nousutaistossa mukana riekkuvan FC YPA:n. Kevätkierroksellahan keskinäisistä voimasuhteista ei jäänyt epäselvyyttä, kun FC OPA voitti kotonaan 4-0.

Sarjataulukossa FC OPA repäisi kuuden pisteen etumatkan pahimpaan kilpailijaansa OPS:aan, joka jäi tänään Oulussa tasapeliin FC Vaajakosken kanssa. FC OPA:lla on yhä yksi ottelu enemmän pelattuna. Ero kuroutuu umpeen ensi keskiviikkona, kun OPS matkaa Lapualle. Samaisen kierroksen ottelu FC OPA - JBK pelattiin jo ennen juhannusta.

Lauantain 25. päivä heinäkuuta armon vuonna 2009 on ohitse ja on lehti, jonka kääntää enemmän kuin mieluusti seuraavalle sivulle historian kirjoissa. FC OPA tuli, näki ja voitti. Toivottavasti pääsemme pian uudelleen käymään Vaasan kupeessa sijaitsevan maalaispitäjän miellyttävässä miljöössä ja leppoisassa ilmapiirissä. Onnea Norrvalla FF:lle taistoon sarjapaikkansa puolesta.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT

La 25.07.2009, Vöyrin keskuskenttä
Kakkonen, Lohko C