SALAMASTARTTI TYRMÄSI VIFK:N

4.7.2009

Ari Makowski lataa kylmästi längistä sisään.
Tekemisen sijaan Mamadou Konate tällä kertaa järjesteli maalipaikkoja.
Olli Laukkanen palasi pelikiellon jälkeen puolustuslinjaan.
Juha-Matti Huovinen ja Janne Mahlakaarto juhlivat hillitysti maalia.

VIFK - FC OPA 0-3 (0-3): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Kakkosen C-lohko lähestyy puoliväliään, mutta tänään raaputusarvan takaa paljastui jo nyt yksi selvä asia. Kauden 1999 näytelmä lähtee uusintakierrokselle. Juoni on sama, mutta pääosan esittäjät ovat vaihtuneet OLS:sta ja Tervareista FC OPA:aan ja Oulun Palloseuraan.

Juonikuviokin on selvä. Oululaiskaksikko näyttää jo tässä vaiheessa kautta olevan C-lohkon ainoa varteenotettava joukkio, josta nousija Ykköseen löytyy. Se tuli selväksi tämän päivän kamppailuissa, kun kärkiotteluissa kotijoukkueet hävisivät - FC YPA OPS:lle 0-3 (0-2) ja VIFK nöyrtyi FC OPA:lle 0-3 (0-3). Kun viides varteenotettava nousijaehdokas SJK kompastui yllättäen Jyväskylässä Blackbirdille, alkavat lohkon kandidaatit olla selvät.

Sarja vasta kolkuttelee puoliväliään, mutta FC OPA:n ja OPS:n myötätuuli on niin vahvaa, että paljon saa tapahtua, mikäli jokin edellä mainitusta joukosta nousee enää uhkaajaksi. Putoamiskamppailussa sentään riittää jännitettävää, kun peräti kahdeksan joukkuetta on neljän pisteen sisässä.

Itse ottelu oli koleassa säässä ja harvalukuisen vaasalaiskatsomon edessä aika valju. VIFK:n olisi odottanut taistelleen selkä seinää vasten hampaat irvessä, mutta kohtaaminen oli itse asiassa melko leppoisa. Toki rappausta sukille ja muille ruumiinosille tuli, mutta silti IFK:n yrittämisestä jotain puuttui. Erotuomari Suad Lulicilla liipasinsormi oli herkässä, sillä hän laputti vaasalaispelaajan peräti kuudesti oululaisten nollaa vastaan.

Leveistä lukemista huolimatta maalipaikkoja oli kummallakin joukkueella melko vähän. Ne vähenivät entisestään toisella puoliajalla, kun FC OPA keskittyi johtonsa turvaamiseen ja VIFK nosti kädet pystyyn suosiolla. Voimakkaimmin kotijoukkue tuli heti tauon jälkeen, mutta kun tulosta ei tullut, antautuivat sinipaidat loppuajaksi. Valkoista lippua heilutti myös tulostaulun käyttäjä, joka unohti veivata kellon käyntiin tauon jälkeen.

Ottelu oli ohi melko nopeasti, kun FC OPA pääsi jopa kuin varkain kahden maalin johtoasemaan ennen kuin pelikello oli pyörinyt 20 minuutin kohdalle. Janne Mahlakaarron tekemä 3-0 maali ensimmäisen puoliajan lopulla taputteli lopullisesti ottelun 8-tien pohjoispään hyväksi.

Mahlakaarto teki ensimmäisen osumansa pilkulta, kun VIFK:n maalivahti Magnus Erikson kaatoi läpiajossa olleen Mamadou Konaten. Ottelun parhaana palkittu Mahlakaarto nousi osumillaan maalipörssin kärkeen ja pudotti Konaten kakkoseksi.

Konate ei tänään maaleilla juhlinut, vaan osallistui jokaisen kolmen osuman rakentamiseen. Rankkarin järjestämisen lisäksi hän syötti ottelun pelimaalit - sekä Mahlakaarron toisen osuman että Ari Makowskin viimeistelemän avausmaalin.

Makowski pääsi tällä kaudella ensimmäistä kertaa avaukseen ja puhkui virtaa. Muutamissa viime peleissä FC OPA:n penkillä istuneille on avautunut enemmän peliaikaa, kun taktiikka on avannut yhä enemmän laitapelaamiselle tietä. Nyt oli Makowskin vuoro eikä tuloksen muodossa valmennuksen pelisilmää voi tästä valinnasta moittia yhtään.

Yhden kunniamaininnan ansaitsee maalivahti Jani Luukkonen, joka joutui venymään vartin paikkeilla kunnon paraatipelastukseen Jonas Nygårdin hirmukudin edessä. Tämä maalipaikka oli VIFK:n harvoja kunnollisia kolmen kulmapotkun ja yhden toisella puoliajalla tapahtuneen FC OPA:n puolustuspään sekoilun ohella.

Seuraavaksi maakuntamatkailu vie FC OPA:n Seinäjoelle, jossa oululaisryhmä kohtaa vaikeita aikoja elävän SJK:n. Vaikka SJK kärsii loukkaantumisista ja pelikielloista, voi ottelusta povata vaikeampaa kuin tämän päivän kamppailusta. Sitten onkin luvassa THE OTTELU perjantaina 17. heinäkuuta.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT

La 04.07.2009, Hietalahti
Kakkonen, Lohko C