MUNATONTA

2.6.2009

Jussi Jarva panee kroppaa likoon.
Keskikentän saranat Henri Karppinen (vas.) ja Janne Myllylä.
Matias Hautajärvi tykittää.
Joonas Sohlo osoitti taistelutahtoa.

MetroStars - JS Hercules 4-5 (3-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStars pelasi itsensä tukalaan paikkaan. Toisen puoliajan todella saamattoman ja munattoman esityksen jäljiltä JS Hercules teki Talvikkipuiston kentällä mitä se halusi ja kaatoi Metron runsasmaalisesti 5-4 (1-3).

Munat kulkivat MetroStarsin mukana vielä ensimmäisen puoliajan aikana, mutta ne unohtuivat tauon päätyttyä itse kullakin pukukopin penkeille. Suurimman osan ottelusta pelanneista vain kärkipelaaja Joonas Sohlo saa synninpäästön. Muut voivat käydä enemmän tai vähemmän peilin ääressä.

Ensimmäisen puoliskon ottelusta MetroStarsin peli kulki näppärästi ja Hercules oli vastaanottavana osapuolena. Metro sai pari turhankin helppoa osumaa, minkä jälkeen aurinko näytti paistavan kirkkaakin kirkkaammin kotijoukkueen vaihtopenkille. Hercules sai vastustajan maalille muutaman paikan, joista yksi vapaapotkun jälkeinen hässäkkä upposi verkoon.

Liekö liika tyytyväisyys ja helposti saatu johto olleet syinä, mutta taistelutahtoa puhkunut Hercules sai nopean kavennuksen ja yhtä pikaisen tasoituksen. Samalla paniikkinappula painui MetroStarsilla pysyvästi pohjaan ja palikat sekosivat täysin.

Taistelu loppui, asenne katosi, viimeistään kakkossyötöt menivät koko ajan vastustajalle, puolustus levesi ja joukkue sai ensimmäisen kunnon maalipaikan vasta 89. minuutilla. Se oli upota vastustajan kokemattoman maalivahdin selän taakse ja seuraava veto upposikin, mutta se oli jo liian myöhäistä.

Ainoa, mikä sujui, oli vähän epävarman tuomarikolmikon tuomioiden arvostelu. Suun pieksännällä harvoin pelejä kuitenkaan voittaa.

MetroStarsin valmentaja Markku Pehkonen on kauden aikaisemmissa otteluissa ottanut tappioita omaankin piikkiinsä johtuen pelaajien tuntemattomuudesta. Nyt valmentaja totesi maksaneensa oppirahojaan tarpeeksi ja peräänkuulutti suojateiltaankin jotain. Valmentajan mielestä pääkoppa kaipaa remonttia kahdestakin kohtaa.

"Hermokontrolli ei pidä. Me emme pysty vieläkään pelaamaan ehyttä peliä, vaan johtoasemassakin tulee pelko perseeseen. Tiesimme, että vastustaja tulee asenteella ja kovaa toiselle puoliajalle. Sitten vain annoimme: Tässä on, viekää pois", Pehkonen sauhusi.

Pehkosen mielestä MetroStars osaa lyhyestä yhdessäoloajastaan ja vaihtuvuudestaan huolimatta pelata. Pelaamisen yksinkertaisia aakkosia ei vain saada siirrettyä päästä jalkoihin ja silloin homma leviää käsiin.

"Asiat, jotka sovittiin tauolla, jäivät koppiin. Kentällä kaikki tehtiin ihan toisin päin. Tämä ei ole kuntokysymys eikä taitoasia. Nelosessa monesti tahtotila ratkaisee ja siinä Hercules oli kirkkaasti parempi. Vastustaja pelasi oikein loistavan pelin."

"Se on nyt uskallettava sanoa, että osalle on yks hailee, voitetaanko vai ei. Osaa ei ottanut edes päähän, vaikka hävittiin. On se kumma, että 17-vuotias poika on niin myrkyn niellyt, että meinaa matkalla hajottaa autonkin", Pehkonen peräänkuulutti taistelutahtoa ja asennetta nimenomaan joukkueen ja joukkuekavereiden hyväksi.

Puolustus aiheutti valmentajalle ottelussa murheita, kun paikat kränäilivät kahdella avainpelaajalla. Luottotoppari Tuomo Iinatin hajoamisherkät jalat saivat taas iskuja ja hän kinkkasi vaihtoon 59. minuutilla. Vain hetkeä myöhemmin seuraan liittyi koko keskikentän puolustuksen avainhahmo Janne Myllylä.

"Sellaiset pelaajat tulivat vaihtoon, joiden ei pitänyt. Näille asioille valmentajakaan ei vaan voi mitään", Pehkonen murehti.

Kuten aiemmin on kirjoitettu MetroStarsin asema tukaloitui tuntuvasti tappion myötä. Joukkue tököttää tiukasti jumbona kerättyään seitsemästä ottelusta kolme pistettä. Yläpuolella on neljä joukkuetta kuudessa pisteessä, mutta niillä jokaisella on yhdestä peräti kolmeen ottelua etumatkaa.

Urakka ennen kesälomaa ei ainakaan helpotu. Kevätkierrokselta on jäljellä enää kaksi ottelua. Vastaan juoksevat vieraissa Ajax Sarkkiranta ja viikkoa ennen juhannusta kotikentällä Kajaanin Spartak. Molemmat kuuluvat tasaisen sarjan kärkijoukkueisiin.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT