ILMAN MAALEJA ON VAIKEA VOITTAA

3.5.2009

Markus Alajoki testaa vastustajan pakin lähtönopeutta.
Seuran ahnein maalintekijä Joonas Vaattovaara on vielä ilman osumia.
Petri Siltala palkittiin MetroStarsin parhaana. OuRe:n Matti Möttönen selin.
Jussi Seppä retkauttaa vapaapotkuun. Ylärima pelastaa tällä kertaa.

MetroStars - OuRe 0-1 (0-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStarsin kauden toinen sarjaottelu ei tuonut ilon aiheita pistepussiin eikä edes maalitiliin. Jos väkisellä haluaa positiivisia veistellä, kutistui avausottelun tappio sentään kahdella osumalla yhteen. MetroStars päätti pitkän vappuviikonlopun häviämällä Oulun Reippaalle lukemin 0-1 (0-1).

Ottelun ainoa osuma tuli taas vähän halvalla tavalla. Laidalta annettiin MetroStarsin maalille korkea kaaripallo, jonka maalivahti Jussi Seppä yritti liimata näppeihinsä. Siinä hän ei kuitenkaan onnistunut ja Arttu Ohtonen kävi tökkäämässä irtopallosta ottelun voittomaalin jo 27. minuutilla. Enempää osumia ei ottelussa nähty.

Reipas oli pelillisesti niskan päällä. Se tuli välillä varsinkin laidoilta läpi pelottavan usein ja nopealla tempolla. OuRe:n peli ei ollut kaunista katseltavaa edes Nelosen tasolle, mutta eipä MetroStarsinkaan otteet sen kummemmin häikäisseet. Erityisesti hyökkäyksien rakentelu oli tuskaista ja kunnollisia maalipaikkoja kotijoukkueella oli todella vähän.

MetroStarsista lähimmäksi maalia pääsi Joonas Vaattovaara, joka jäi muutaman sentin päähän puskusta neljännessä kulmapotkussa. Päähän osuessaan pallo olisi mennyt vuorenvarmasti maaliin.

Toisaalta olipa Reippaallakin loistopaikka juuri ennen taukoa, kun Mikko Leskinen veti komean vaparin ylähirteen. Piirun verran alas päin ja pallo olisi uponnut auringon häikäisemän Sepän selän taakse.

MetroStarsin parhaimmisto löytyi tänään keskuspuolustuksesta, jossa topparikaksikko Tuomo Iinatti-Petri Siltala hoiti tonttinsa tappiosta huolimatta hienosti. Parhaana palkittu Siltala pääsi paremmin peliin sisään pelikellon juostessa, mutta ottelun alkupuolella Iinatti oli linjan tuki ja turva varmoilla otteillaan. Paha jalkapöydän tälli katkaisi Iinatin ottelun heti toisen puoliajan alussa.

Valmentaja Markku Pehkonen tunnusti reilusti vastustajan olleen parempi. Hänen rooliksi jäi valaa uskoa tulevaisuuteen, sillä tappiot ja pelaajatilanne syövät miestä, vaikka kylmä totuus on edelleen, että rakennustyö on kesken.

"Pakka on vielä pahasti sekaisin. Mitään pelitapaa on vaikea toteuttaa, kun harjoituksissa ja peleissä ovat eri miehet."

"Kun joukkue on vasta rakentumassa, se näkyy haluttomuutena kentällä", Pehkonen surkutteli ja uskoi pelin parantuvan, kun kaksi pelaajaa kokeneemmasta päästä - Timo Heikkilä ja Janne Myllylä - saadaan takaisin ruotuun.

Luotto omiin on Pehkosella lujassa. Jo ensi viikoksi on tulossa harjoituksiin nuorempaa pelaajamateriaalia, jolla on tarkoitus sekä täydentää miehistöä että piristää ja kirittää entistä porukkaa. Itse pelistä valmentajalla jäi vähän sanottavaa.

"Harmillinen ja tyhjänpäiväinen maali. Vaikea voittaa, kun toinen peli ja sama aika vajaalla."

MetroStarsin täysmiehitys loppui, kun espanjalaisvahvistus Jose Martinez Cárcamo ajatti itsensä kentältä kahdella keltaisella kortilla. Iinatin ja viikko sitten loukkaantuneen Sargesonin lisäksi vahvuudesta putosi siis jo kolmas mies pois.

Seuraavan kerran pistepussin täydennystä haetaan ensi keskiviikkona, kun MetroStarsin on tarkoitus matkustaa AS Moonin vieraaksi Raaheen.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT