TASAPELI MAISTUI TAPPIOLLE

2.9.2007

Mikko Rantala oli vaikea pideltävä PaTe:n puolustukselle.
Yksinäinen susi väärässä laumassa.
MetroStarsin uusi tulokas Jarmo Kolivuori.
Kai Kanniainen puski näyttävän maalin.

Kärkiottelun pistejako aiheuttaa yleensä suun virneen kääntymistä ylös päin, mutta tällä kertaa tasapeli maistui karvaalta MetroStarsille. PaTe vei 2-2 (2-1) tasapelillä pisteen mennessään ja pakotti Metron haastajan asemaan Viitosen nousukarkeloissa.

Pateniemen tekonurmella pelatun ottelun tasapeli maistuu erityisen happamalta, koska pelitapahtumat olivat hyvin MetroStarsin hallussa. Tälläkin kertaa ongelmat löytyivät yläkerroksista, kun tarvittuja maalivainuisia hyökkääjiä ei ollut saatavilla.

MetroStars oli joutunut otteluun muutenkin pienellä ringillä. Parin yllättävän poisjäännin ja kuumeilun vuoksi vaihtopenkille riitti yksi maalivahti, yksi pelaaja ja yksi pelaajavalmentaja, joka piti toppatakin tiukasti päällään eikä suostunut kentälle menemään.

Vielä ensimmäisellä puoliajalla tilanne näytti ruusuiselta. MetroStars teki kaksi nopeaa maalia ja tuossa vaiheessa peli sujui kuin hyvin öljytyltä koneelta.

Ensimmäinen maali lähti rakentumaan Mikko Rantalan työn tuloksena. Tuulennopea laituri jätti vartijansa lähtötelineisiin ja laittoi matkalla pari vastustajan pakkiakin kahville. Ville Valkama oli osuvasti paikalla tuikkaamassa Rantalan kulmasta lähteneen keskityksen maaliin.

Vain kuusi minuuttia myöhemmin sinipaidat saivat jälleen aihetta juhliin. Henri Karppinen antoi kulmapotkun, jonka Kai Kanniainen puski näyttävään tyyliin verkon perukoille. Näyttävyydessä maalin kanssa kilpaili myös Kanniaisen komea tuuletus.

Pettymys ottelun lopputuloksesta paistoi joukkueen lisäksi myös valmentaja Lauri Kauppisen kasvoilta, vaikka hän yrittikin vakuuttaa ettei tasapeliä PaTe:n kaltaista joukkuetta vastaan kannata hävetä.

"Tasainen peli, mutta kahden maalin johto kaatui omiin virheisiin."

MetroStarsia viime vuonna kovalla kädellä kurittanut Pekka Paganus pääsikin melko vapaasti kaventamaan 33. minuutilla tilanteeksi 1-2. Yhtä vapaasti pahantekoon pääsi purjehtimaan loppulukemat 11 minuuttia ennen päätösvihellystä sinetöinyt Simo Jänismäki.

"Voitto oli tarjolla, mutta emme osanneet sitä ottaa vastaan. Tilanteisiin nähden liian vähän maaleja", Kauppinen kiteytti.

Henri Hakasalolla oli vielä loppumetreillä mahdollisuus tehdä kolmas maali kotijoukkueelle. Kevyt nosto oli kuitenkin vähän liiankin tarkka, sillä se pomppasi ristikosta takaisin kentälle.

Yksi ennätys sentään meni rikki, mutta ei sekään iloisissa merkeissä. Kolea sunnuntaipäivä ja keihäsfinaali Osakassa saivat jalkapallojännärit jäämään kotiin. Tuloksena oli seurahistorian huonoin katsojamäärä 10 ihmistä.

Sarjatilanteen kannalta mitään ei ole - vieläkään - menetetty. Ristiinpeluut viikonloppuna tarkoittivat sitä, että peräti seitsemän joukkuetta mahtuu marginaaliselta kuullostavan viiden pisteen sisään. Sarjan loppunäytöksestä on tulossa huikean jännittävä.

MetroStars keikkuu sarjassa neljäntenä pisteen päässä nousuviivasta. Edellä ovat sarjajohtoon noussut KeP-77 ja tasapistein seuraavina tulevat PaTe sekä FC RAI 2. Tilanteen tekee hankalaksi se, että Metrolla on pisimmät mailit mittarissa. Se on pelannut 19 ottelua, kun pahimmilla kilpakumppaneilla on ottelu tai kaksi vähemmän pelattuna.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

Su 02.09.2007, Pateniemen tn

MetroStars - PaTe 2-2 (2-1)
23. 1-0 Ville Valkama