BENSA LOPPUI KESKEN MATKAN

7.7.2007

Markus Alajoki onnistui kahdesti.
Kai Kanniaisella riitti työsarkaa keskikentällä.
Armeijaan lähtevä Teemu Kähkönen pelasi pirteästi.
Armeijan päättänyt Henri Karppinen maalasi pilkulta.

MetroStars joutui vielä kerran tällä kaudella tilanteeseen, jossa se joutui esiintymään erikoisella ja vajaavaisella kokoonpanolla. Siksi yllättävää olikin, että ryhmä taisteli nimivahvalta KeP-77:ltä pisteen maalein 4-4 (2-2).

Voittokin olisi ollut tarjolla ottelussa, mutta Metrolla loppuivat yksinkertaisesti energia ja miehet kesken. KeP-77 onnistui kahdesti ajamaan kotijoukkueen kahden maalin johtoaseman tasoihin.

Ottelun ratkaisuksi muodostunut kempeleläisten neljäs maali otti kotijoukkueen riveissä erityisesti päähän, sillä se syntyi lisäajalla lopen uupuneen kotijoukkueen pyristellessä turhaan vastaan.

Edustusjoukkueelta apuna MetroStarsin riveissä loukkaantumissuman ja otteluruuhkan vuoksi oli vain Markus Alajoki. Metrossa enemmänkin pelanneista ykkösen miehistä Joonas Vaattovaara, Janne Myllylä sekä Petteri af Hällström olivat edustuksen mukana ja Eelis Salo toipuu yhä tulehtuneen umpilisäkkeen poistosta.

Muista viime aikoina paljon pelanneista työesteisiä olivat maalivahti Tuomas Kekkonen, Henri Hakasalo ja Tero Syrjä. Loukkaantuneiden listoilla oli Serdar Gür ja matkoille olivat paenneet Jussi Ailisto, Iiro Kauma, Jaakko Kovalainen sekä Janne Keränen. Matti Haapala puolestaan oli edustuskelvoton, koska pelasi edellisenä lauantaina edustusjoukkueen mukana Rovaniemellä.

Armeijan päättäneistä heti kotiutumispäivän jälkeen kentälle rohkenivat Henri Karppinen, Ville Ritola, Tuomo Iinatti ja Ville Valkama. Pallotuntuman määrän huomioon ottaen varsinkin Ritola pelasi maalissa loisto-ottein ja Iinatin suoritus topparina oli loistava. Karppinen oli tutulla tasollaan ja Valkamakin sai onnistumisia alleen maalin muodossa.

MetroStars sai otteluun lentävän lähdön, kun torjuntataisteluun mennyt joukkue sai heti alussa kolmen minuutin sisällä kaksi onnistunutta läpiajoa. Ensimmäisessä maalasi Markus Alajoki ja toisessa Ville Valkama.

Puntit tasoittuivat nopeasti ja isokokoinen vierailija hyödynsi vahvasti saamansa erikoistilanteet ja tauolle poistuttiin tasatilanteessa. Metro nousi uudelleen johtoon, kun vain viisi minuuttia toista puoliaikaa oli pelattu. Erotuomari puhalsi rankkarin, jonka varmoin ottein sijoitti verkkoon Henri Karppinen.

Häröryhmän komennossa kulkenut ottelu sai uusia piirteitä tunnin jälkeen, kun Alajoki teki päivän toisen maalinsa. Tilanne sai kempeleläiset tuskastumaan ja protestoimaan useampiakin erotuomarin ratkaisua.

Normaalit luonnonlait astuivat lopulta peliin. Yhdellä vaihtomiehellä pelannut MetroStars kirjaimellisesti hyytyi kyydissä ja lopulta pystyi sinnittelemään tasapeliin. Kavennus syntyi rangaistuspotkun jälkitilanteesta ja Ykkösessä asti kokenut pelimies Jani Polvinen laittoi lopulta pistejaon taanneen osuman Metron verkkoon lisäajalla.

Taistelusta muodostui loppuhetkillä melkoinen kujanjuoksu kuin Viipurin menettämiseen johtaneet taistelut. MetroStars joutui pelaamaan ilman topparikalustoa, kun Tuomo Iinatti luokkasi polvensa vaikean näköisesti ja Jami Herralakin joutui jäämään kentän sivuun kesken ottelun kovan jalkakrampin vuoksi. Kollaa kuitenkin kesti.

Ottelun parhaan pelaajan palkinnon pokannut valmentaja Lauri Kauppinen sivuutti syystäkin isommat analyysit ottelusta ja oli tyytyväinen pistejakoon. Kokki ei pysty heppoisista aineksista juhla-ateriaa loihtimaan.

"Materiaali loppui kesken", Kauppinen kommentoi pelaajiston laatua ja määrää.

Tasapeli joukkueelta oli hieno suoritus. Jos tilanteesta jotain positiivista hakee, pelasi muutama pelaaja kenties kauden parhaansa jouduttuaan tekemään useankin edestä töitä. Yksi näistä oli Teemu Kähkönen, jonka pitelemisessä KeP-77:n puolustuksella oli töitä melkoisesti.

Palattuaan kesälomalta MetroStars joutuu saman tien sarjatauolle. Torstaiksi sovittu rästiottelu MetroStars - IVFC siirtyy taas, koska joukkueet haluavat taata mahdollisuuden AC Oulun cupin ottelun seuraamiseen. Näin ollen seuraava ottelu on vasta 17. heinäkuuta, jolloin vastassa on IVFC omassa kotiottelussaan.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

La 07.07.2007, Castren

MetroStars - KeP-77 4-4 (2-2)
08. 1-0 Markus Alajoki