AS MOON SOITTI YKKÖSVIULUA

8.5.2007

Kimmo Hannu sai nimensä tehotilastoihin.
Markus Alajoen maalinälkä jäi tyydyttämättä.
Janne Keränen ja Tapio Lohimies puolustuspuuhissa.
Puoliajalla ilmeet olivat vakavia.

MetroStarsin toinen sarjaottelu Viitosessa ei sujunut onnellisten tähtien alla. Raahessa vieraillut ryhmä jäi tylysti AS Moonin jalkoihin maalein 1-3 (0-2). Ainoaksi valopilkuksi jäi maalitilin avaaminen.

MetroStars jatkoi illan ottelussa siitä, johon se sarja-avauksessa FC RAI 2:sta vastaan jäi. Peli oli totaalisessa kaaoksessa ja puolustus täydellisessä paniikissa. Yksinkertaisinkaan syöttö ei onnistunut. Pallon siirtäminen eteen päin päättyi joko vastustajan jalkaan tai paniikinomaiseen purkuun.

Pelaamista ei helpottanut pienikokoinen ja kova hiekkakenttä, jollaiseen sekä MetroStarsilla että seuran edustusjoukkueellakin tuntuu olevan alati vaikeuksia sopeutua. Kokeneilla pelimiehillä varustettu AS Moon osasikin käyttää kotikenttäedun hyvin hyödykseen.

Kotijoukkue vyörytti hyökkäyksiä yksi toisensa jälkeen vastustajan maalille siihen tahtiin, että vain onni, ihme ja välillä Tuomas Kekkosen torjunnat pelastivat Metron sen enemmiltä takaiskuilta.

Ensimmäisellä puoliajalla pallo saatettiin kahdesti Metron verkkoon ja molemmat osumat olivat selkeitä puolustuksen nukahduksia. Maalintekijöinä kunnostautuivat Esa Juusola ja Antti Mattila. Vierasjoukkueen kurjuutta kuvastaa kenties se, että paras maalintekopaikka oli Kai Kanniaisen hutipotku.

"Puoli ottelua meni totutellessa hiekkakenttään. Meillä ei ollut tuntumaa kenttään eikä palloon", mietiskeli valmentaja Lauri Kauppinen.

"Kukaan ei ollut ottelussa omalla tasollaan."

Taktiset muutokset cupin ottelussa käytössä olleesta 4-1-4-1:stä perinteiseen 4-4-2:een sekä tauolla pidetty palopuhe joukkueelle auttoivat ottamaan pelin haltuun. Toinen puoliaika näyttikin valovuosia paremmalta kuin entinen, vaikka mihinkään huippuesitykseen joukkue ei vieläkään yltynyt.

Metro joutui toisella puoliajalla osin toivottoman tehtävän eteen, kun AS Moon tyytyi johtoasemassa oikeaoppisesti peruuttelemaan ja varmistamaan johtoaan. Raahelaisryhmä intoutuikin ensimmäisellä puoliajalla helppojen lisämaalien toivossa hyökkäämään, mutta tuloksena oli peräti kymmenkunta paitsioliputusta.

"Muutosten jälkeen AS Moon oli täysin pimennossa. Joukkue kuitenkin sumputti ja koko ajan oli viisi miestä pallon alapuolella", Kauppinen näki.

Valmentajan mielestä myös yksi olennaisin syy tappioon oli kaksintaistelujen häviäminen maalivahdin alueella.

"Kun 60-kiloiset pojat laitetaan painimaan 80-kiloisten äijien kanssa, ei voi tulosta odottaa. Olisin kaivannut Mattsonin Jessen kaltaista pelaajaa targetiksi kärkeen."

Edustusjoukkueelta lainassa ollut Kimmo Hannu teki MetroStarsin ainoan osuman, kun hän puoliksi tasapainonsa menettäneenä onnistui ohittamaan raahelaisten maalivahdin löysällä ja kaarevalla vedollaan. Toisaalta hänestä tuli myös joukkueensa epäonnen kulminoituma, kun Hannu veti käsivirheestä tuomitun rankkarin kokonaan ohi maalista.

Pekka Arola naulasi lopullisen niitin MetroStarsin arkkuun tekemällä joukkueensa kolmannen maalin pilkulta. Rangaistuspotku tuomittiin, kun Janne Keränen oli kaatanut vastustajan valkoisen viivan väärällä puolella. Pelin linjattomasta erotuomaritoiminnasta kertokoot, että tilanteesta olisi voinut Keräselle nostaa punaisen kortin, mutta hän selvisi siitä jopa ilman varoitusta.

Maalitilin aukeamisen lisäksi yksi harvoista valopilkuista Metron kannalta oli Riku Jussila. Hän pelasi - huollon lisäksi - tasollaan ja onnistui oudolla pelipaikalla laitapuolustajana kohtuullisesti.

Toivon mukaan MetroStars luki tänään läksynsä hyvin pienellä hiekkakentällä pelaamisesta. Seuraava vastustaja on nimittäin Muhoksen Urheilijat paikallisella Yläasteen kentällä, joka on Koivuluodon hiekkaa vieläkin pienempi. Ottelu pelataan ensi sunnuntaina.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

Ti 08.05.2007, Koivuluodon hiekka

AS Moon - MetroStars 3-1 (2-0)
13. 1-0 Esa Juusola