METRO PELAA CUP-KENRAALIN

16.3.2007

FC OPA:n molemmat joukkueet ovat estradilla huomenna. Edustusjoukkue kohtaa Oulun Jalkapalloklubin ja MetroStars pelaa kenraaliharjoituksen Suomen Cupia varten, kun vastaan juoksee Kuivaniemen Isku.

Kumpikin ottelu pelataan Heinäpään tekonurmella. Metro tarjoaa jalkapalloelämyksiä aamuvirkuille aloittamalla klo 11:30 ja FC OPA - OuJK on vuorossa klo 16:00. Jalkapallopäivän välipalana tarjoillaan liigacupin ottelu AC Oulu - FC Haka.

Edustusjoukkue ja MetroStars menevät otteluihin erilaisista lähtökohdista. Kaikki kynnelle kykenevät ykkösen ringissä olevat pelaajat esiintyvät OuJK -ottelussa, jossa vain pari nimeä tulee ahkeroimaan koko ottelun. Metro puolestaan joutuu tulemaan toimeen ilman edustuksen apuja sekä suurimpaa osaa armeijamiehistä ja se pelaakin Iskua vastaan 12-13 pelaajalla.

"Tämä on harmillinen tilanne, kun kyseessä on viimeinen ottelu ennen Suomen Cupia", tuskailee remmiin palaava valmentaja Lauri Kauppinen.

"Olisin toivonut isompaa miehitystä, jotta cupiin olisi päästy paremmin eväin. Pakko pelata niillä korteilla, mitkä jaetaan. Haemme oikeat pelikuviot sitten harjoitusten kautta."

Tammikuusta lähtien jankutettu armeijaongelma on sotkemassa pelikuvioita huomennakin. Yllättävän moni pelaaja on tänä viikonloppuna ns. kiinni, ja kun edustusjoukkue katsoi tarvitsevansa mahdollisia apumiehiä itse, syntyi pienimuotoinen pelaajapula. Valmentajalle paistaa aurinko risukasaankin.

"Eipähän tarvitse kenenkään peliajan puutetta valittaa", nauraa Kauppinen.

"Jos on ollut välillä haastavaa keksiä harjoituksissa mielekkäitä harjoitteita, nyt ainakin jokaiselle tulee varmasti hiki."

MetroStarsin tilannetta helpottaa yksi uusi testattava pelaaja. Rinkiin liittyy 23-vuotias ex-jyväskyläläinen Henri Hakasalo, joka on hankkinut kannuksia FC OPA:n Arto Käsmän kanssa myös pöytälätkässä.

"Hyvä, että tulee vaihtoehtoja. Mitään en miehestä tiedä, mutta kokeillaan, mitä irti saadaan. Katsotaan onko hän lintu vai kala", arvioi valmentaja.

Edustusjoukkueen pelaajatilanne on hieman ruusuisempi. Kaiken kaikkiaan 21 nimeä tulee Heinäpäähän esittelemään seuran uudet vieraspaidat kannattajilleen. Mukana on pitkästä aikaa myös armeijan harmaissa Kajaanissa oleva Toni Kuusirati.

Poissa ovat ainoastaan Petteri af Hällström (töissä), Teemu Kärenlampi (matkoilla) ja Joonas Sohlo (toipilas) sekä Heikkilän veljekset, jotka vasta aloittelevat paluuta liikunnan pariin rajun A-virustaudin jäljiltä.

Senegalilaiset kärkipelaajat Papa Niang ja Pape Thiam esiintyvät FC OPA:n paidassa viimeisen kerran ennen kuin heidän kohtalonsa ratkaistaan ensi viikolla. Samalla testattavaksi tulee Kamerunin nuorten maajoukkuerinkiin kuulunut maalivahti, 18-vuotias Patrick Mevo.

Mevo on FC OPA:n mukana ainakin viikon. Hän pelaa huomenna puolikkaan OuJK -ottelusta ja pääsee näyttämään todelliset kyntensä, kun PS Kemi saapuu Ouluun ensi viikon sunnuntaina.