KUN ONNI EI HYMYILE

12.9.2006

Hannu Leskelä seuraa kun Sami Häppärin kenkä puhuu.
Ville Ritola ei pystynyt torjumaan rangaistuspotkua.
Janne Keränen muhulaisten puristuksessa.
Vesa Seppänen ja Riku Jussila painostavat vastustajaa.

MetroStarsin ja sen vieraan Muhoksen Urheilijoiden kohtaaminen muodostui oikeaksi vastoinkäymisten valtatieksi FC OPA:lle. Tyvipäähän juuttunut vastustaja ei vierastanut isoa kenttää vaan vei pisteet Muhokselle numeroin 3-1 (0-0).

Ensimmäinen puoliaika sujui maalittomana, vaikka varsinkin MetroStarsille tarjoutui tilaisuuksia viimeistelyyn useitakin. MuhU sai pidettyä tilinsä nollana siitäkin huolimatta, että sen maalivahti Juha Käsnänen joutui huilaamaan yli puoli tuntia saatuaan kovan laukauksen suoraan kasvoihinsa ja maalipuiden väliä vartioi kenttäpelaaja.

Ennen taukoa MuhU:n parhaat paikat muodostuivat erikoistilanteista. Jaakko Salmela juoni joitakin erittäin vaarallisen näköisiä vapaapotkuja, mutta myös MuhU:lla oli sihti hukassa. MetroStarsista näppejään jäivät nuolemaan Jussi Jarva ja Jani Haataja, toisella puolikkaalla Mikko Haapala ja Samuel Waheeb.

Jos onni oli etsinnässä ensimmäisellä puoliajalla, pakkasi onnetar kamppeensa tauon aikana ja poistui Heinäpäästä. MuhU iski voittoon tarvitut maalit peräti neljän minuutin sisällä eikä loppuosa ottelustakaan sujunut ilman kommelluksia.

Ensin Tero Huusko puski kulmapotkun suoraan OPA:n verkkoon. Vain kolmea minuuttia myöhemmin muhoslaisten hyökkääjä juoksi Jarkko Vaattovaaran jalkaan ja kaatui. Pallo asetettiin pilkulle. Ville Ritola oli rankkarissa hyvin mukana, mutta Tuomas Haaviston veto meni liian reunaan ollakseen torjuttavissa.

MetroStarsin epäonni puolustuspäässä huipentui kolmanteen maaliin, jossa vapaapotkun jälkitilanteessa pallo päätyi yllättäen tuulenpuuskan mukana viivan väärälle puolelle. Kolmannen maalin jälkeen puntit hiukan tasoittuivat ja Metro pääsi taas peliin mukaan, mutta MuhU:n maalia tuntui suojelevan jokin näkymätön suojakenttä.

Toisen ja kolmannen osuman välissä OPA:lla oli tilaisuus kaventaa ottelu, mutta Jani Haatajan painimatsin jälkeen saama pallo kulki yläriman laitaa pitkin takaisin kentälle. Metro onnistui maalin teossa kerran ja sekin oli kuin tervanjuontia. Samuel Waheebin ensimmäisen vedon MuhU:n puolustaja torjui jaloillaan maaliviivalta, mutta kärkäs hyökkääjä laittoi reboundin taidolla sisään.

Takaa-ajo tyssäsi täysin, kun Jussi Anttila otti harmittoman näköisessä tilanteessa toisen keltaisen ja tuli ajetuksi kentältä. Vajaalla pelaamista kesti kymmenisen minuuttia, kun erotuomari kaivoi toisen kerran punaisen lapun rintataskustaan. Nyt sen sai Ville Ritola, jonka rikkeeksi katsottiin pallon torjuminen kädellä maalivahdin alueen ulkopuolella.

”Omasta mielestäni hallitsimme ottelua yli puolet. Laskeskelin, että meillä oli 6-7 täysin varmaa maalipaikkaa, mutta milloin pallo osui tolppaan ja milloin se meni yli”, laskeskeli valmentaja Lauri Kauppinen.

MetroStarsin maalintekoa vaivasi melkoinen epäonni, mutta kenttäpeli toista kertaa käytössä olleella uudella pelitavalla sujui varsin mallikkaasti.

”MuhU teki todella nopeasti kaikki maalit. Ilman tuota mustaa viisiminuuttista pelin lopputulos olisi voinut olla ihan toinen”, vakuutteli Kauppinen.

Metrolla oli epäilyksistä huolimatta mukanaan mukavan kokoinen seitsemän pelaajan vaihtopenkki. Se uhkaa kuitenkin harveta turhan niukaksi, sillä kentältä poistettujen lisäksi Mikko Haapala on seuraavasta ottelusta pois pelikiellon vuoksi ja Riku Jussila loukkasi uudelleen koulujen välisissä otteluissa telomansa nilkan.

Ti 12.09.2006, Heinäpään tn

FC OPA MetroStars - MuhU 1-3 (0-0)
54. 0-1 Tero Huusko
57. 0-2 Tuomas Haavisto rp
58. 0-3 Tero Huusko
64. 1-3 Samuel Waheeb
Erotuomari: Keijo Siniaalto
Yleisöä: 14

FC OPA MetroStars:
Avauskokoonpano
Mikko Haapala < 46. > 60.
Tuomo Iinatti < 46. > 66.
Jussi Jarva < 46. > 66.
Riku Jussila < 13.
Joonas Kauppinen < 33. > 66.
Janne Keränen < 46.
Tuomo Pähtilä
Ville Ritola (mv) pun 89.
Vesa Seppänen < 66.
Jarkko Vaattovaara
Ville Vanhala < 33. > 60.
Vaihtopelaajat
Jussi Anttila > 33.  pun 71.
Jani Haataja > 13. < 60.
Sami Häppäri > 33. < 60.
Tapio Lohimies > 46.
Toni Ryynänen > 46. < 66.
Ville Valkama > 46. < 66.
Samuel Waheeb > 46.

Palkinnot: