GRANDE CATASTROPHE

27.10.2013

Pasi Hilli joutui hillittömään pallosateeseen.
Janne Yrjönheikki pyyhki pölyt FC OPA:n maalisarakkesta.
Brassitaiturilla pysyy pallo hallussa.

FC OPA - AS Moon 1-10 (0-3): Raportti, tilastot, kuvat.

FC OPA lähti korkein toivein Suomen Cupin 1. kierroksen otteluun AS Moonia vastaan. Talviaikaan siirtymisen myötä yksi lisätunti unta taisi olla yhden tunnin edestä liikaa, sillä niin unelias ja saamaton isäntäjoukkue oli.

Toiveet jatkopaikasta ropisivat alas korkealta ja kovaa. AS Moon lunasti tiketin toiselle kierrokselle FC OPA:n historian rumimmilla tappiolukemilla 1-10 (0-3). Kovin mairittelevaa jatkoa ei saanut myöskään FC OPA:n cup-historia, joka kirjataan kolmen ottelun jälkeen muotoon kolme tappiota maalierolla 3-19.

Laihaksi lohduksi jäi yleisöennätyksen rikkominen, joka yli kaksinkertaistui 44 katsojaan. Kiitos siitä kuuluu runsaalle joukolle raahelaiskannatustajia. Jos jotain hyvää pelillisistä asioista on pakko hakea, ovatpahan ainakin liian suuret luulot itsestä kerralla hakattu pelaajista irti. Sarjaan pääsee keskittymään jalat tulevasti maan pinnalla.

Aiheellinen kysymys kuuluu, kuinka monta ja monen tyyppistä virhettä yksi joukkue voi tehdä yhden ottelun aikana. Näköjään aika monta. AS Moon pelasi omilla vahvuuksillaan, mutta FC OPA myös avitti vastustajansa murskavoittoon tekemällä käytännössä kaikki mahdolliset mokat, joita futsalissa voi tehdä.

"Aivan älytön määrä syöttövirheitä, puolustusvirheitä, sijoittumisvirheitä. Välimatkat pitkiä, syötöt huonoja ja epätarkkoja. Kierrätyksessä alin pelaaja jätettiin yksin. Varmistukset puuttuivat, puolustaminen heikkoa", FC OPA:n valmentaja Kari Lindgren luetteli juhannuksen kauppalistan pituista syntiluetteloa.

"Paljon jäi parannettavaa. Otteluvideo katsotaan nyt tiheällä kammalla ja paksulla suurennuslasilla."

Kuvaavaa on, että murskatappiosta huolimatta kaikkein puhtaimmat paperit ja ainoan synninpäästön saa maalivahti Pasi Hilli. Hän joutui alkusekunneista lähtien sellaiseen tulitukseen, joka ei voinut päättyä hyvin.

"Kaikki epäonnistuivat tasaisesti. Pasi otti kiinni sen, mitä pystyi. Ei niistä maaleista yksikään maalivahdin piikkiin mene."

Puolustusvirheiden varjoon jäi FC OPA:n heikko hyökkäyspeli. AS Moon pystyi tehokkaalla tavalla tukkimaan oman puolustusalueen ja pakotti FC OPA:n yrittämään harvoista paikoistaan ratkaisuja lähes mahdottomista paikoista.

FC OPA:lla oli muutama harva minuutti, jolloin peli kulki mallikkaasti. Joonas Sohlon kahta tolppakutia ja Janne Yrjönheikin lohdutusosumaa kummempaa niistä ei kuitenkaan syntynyt. Muut vedot menivät yli ja ohi.

Kalenterista kääntyy seuraavaksi uusi lehti ja marraskuussa on edessä kaksi tärkeää sarjaottelua Kakkosessa. Ensin on vastassa OsPa ja sen jälkeen JS Hercules. Uhoamisenkin uhalla valmentaja Kari Lindgren lupasi pelaajiensa puolesta toisenlaisen näköistä ryhmää seuraavaan otteluun.

"Sääliksi käy sitä, joka joutuu sijaiskärsijäksi."

Kuvat: (C) 2013, Kari Väre

TILASTOT

Su 27.10.2013, Urheilutalo
Suomen Cup, 1.kierros