KAKSOISMAAOTTELU ELOKUUSSA OULUSSA

10.5.2011

FC OPA on mukana kuuden vuoden tauon jälkeen maaottelutapahtuman järjestämisessä. Suomen Palloliittoon keväällä jätetty anomus on poikinut Ouluun U19-poikien kaksoismaaottelun Suomi - Ruotsi. Ottelut pelataan uusitulla Raatin stadionilla ti 9.8. ja to 11.8.

Päätapahtumana toimii tiistain ottelu, joka alkaa klo 19:00. Sen sijaan torstaina pelataan arkipäiväksi erikoiseen aikaan jo klo 12:00. Varhainen alkamisaika on seurausta ruotsalaisten pyynnöstä. Vierailijat haluavat pelaajansa kotikaupunkeihinsa jo torstain aikana, minkä vuoksi ottelu pelataan päiväpelinä.

U19 -maajoukkueessa (kesä/heinäkuun vaihteeseen asti U18) on mukavasti oululaista väriä, mikä nostaa maaottelun mielenkiintoa oululaisten jalkapallokuluttajien silmissä. AC Oulun Juhani Pennanen ja Joni Mäkelä ovat aiemmin kuuluneet maajoukkueen rinkiin. Tänään julkaistussa ryhmässä, joka lähtee Portugalin kovatasoiseen turnaukseen toukokuun lopussa, on ensikertalaisena mukana Matias Ojala.

"Ojala on Portugalin reissulla ensimmäistä kertaa tämän ikäluokan mukana. Mitä tahansa voi toki kesän aikana sattua, mutta lähellä tuota Oulun pelin kokoonpanoa hän tämän hetken näytöillä on", maajoukkuetta valmentava Kimmo Lipponen toteaa Palloliiton tiedotteessa.

Oulun päässä paikallisedustusta pidetään erittäin tärkeänä.

"Oululaiset tulevat katsomaan oululaisia pelaajia. Se on ihan selvä, kun puhutaan junioritason maaottelusta. Tietenkin Ruotsin kaatamista on aina mukava seurata", tapahtumajärjestelyistä vastaava urheilutoimenjohtaja Raine Pernu sanoo.

Yleisötavoitetta on vielä haasteellista yksilöidä.

"Kaikki on vielä sen suhteen auki, mutta pidetään tonnia alarajana ja kahdella paukutellaan henkseleitä."

FC OPA:lla on kokemusta maaottelujärjestelyistä. Urheilutoimenjohtaja Pernu oli nokkamiehenä mukana, kun Oulussa edellisen kerran pelattiin maaottelua elokuussa 2005. Suomen naiset ottivat silloin mittaa Hollannista ainoassa MM-karsintaan valmistaneessa ottelussa.

Edellinen maaottelu juhlisti Oulun 400- ja toisen järjestäjän OLS:n 125-vuotista taivalta. Nyt yhtenä myöntämiskriteerinä on toiminut olosuhteiden parantuminen Raatin stadionin remontin myötä.