AVAUS SUJUI VOITOKKAASTI

20.3.2011

Rafael Barkho antoi näyttöjä FC OPA:lle.
Joonas Sohlolla (keskellä) oli juhlapäivä.
Mikko Sarkkinen tekee Ajaxin maalissa tyhjäksi Joonas Pekkalan yritykset.
Palloa potkiva Matias Hautajärvi palasi kentille vuoden tauon jälkeen.

FC OPA - Ajax Sarkkiranta 4-0 (2-0): Raportti, tilastot, kuvat.

FC OPA:n varsinaisen harjoitusottelukauden avaus sujui leppoisissa merkeissä ja voitokkaasti. Vastassa ollut Ajax Sarkkiranta taipui kauniissa kevätsäässä Heinäpään tekonurmella maalein 4-0 (2-0).

Ottelu sujui hyvin FC OPA:n hanskoissa, vaikka aiemmin julkisuudessa esillä olleista kovista nimistä yksikään ei vielä pukenut sotatamineita päällensä. Ajaxin kunniaksi on sanottava, että joukkue esitti Nelosen ryhmäksi ja tässä vaiheessa yllättävän kypsää peliä. Pallo liikkui pelaajalta toiselle, vaikka FC OPA oli hallitsevampi osapuoli.

Jonkin verran puntteja tasoitti Ajaxille annettu aseveliapu. Vierailla ei nimittäin ollut maalivahtia käytössään, joten FC OPA:n maalivahtiduosta kumpikin sai peliaikaa koko ottelun verran. FC OPA:n maalissa pelin aloitti Mikko Sarkkinen, joka korvasi Ajaxin tolppien välissä seisseen ja toiselle puoliajalle joukkuetta vaihtaneen Jarkko Fiskarin.

Alakerran pelaajat loistivat pistetilastoissa eniten. Oikeana puolustajana pelannut Arttu Pehkonen lähetti kaksi upeaa vapaapotkua, joista kummankin topparin - Aleksi Kankaan ja Sampo Saukkosen - oli helppo työ puskea maalit.

Testissä ollut brassi Marcelo Feras pääsi hyvän syöttömyllyn ja Joonas Sohlon pudotuksen jälkeen vetämään 2-0 osuman. Tällä syötöllä Sohlo nousi tasapisteisiin seuran kaikkien aikojen pistepörssissä OuTa:ssa nykyisin pelaavan Joonas Vaattovaaran kanssa. Viimeisen osuman teki Rafael Barkho.

Ajax Sarkkiranta pääsi lähimmäksi maalitilastoja sille tuomitusta rangaistupotkusta, mutta se osui kotijoukkueen helpotukseksi ja vieraiden harmiksi ylärimaan.

FC OPA:n tuore valmentaja Jeferson Pires oli tyytyväinen näkemäänsä. Hän on teemoittanut harjoittelujaksot ja nyt käsillä oleva puolustaminen toimi hyvin.

"Pallo liikkui puolustuksessa, vaikka riskilläkin. Välillä onnistui, välillä ei", Pires sanaili ottelun tauottua.

"Seuraavaksi harjoittelemme keskikentän pelaamista. Puolenvaihtoja, nopeita pystysyöttöjä ja niin edelleen."

Erityisen vaikutuksen Piresiin teki Pehkosen pelaaminen.

"Synnynnäinen puolustaja. Suomalaispelaajista on vaikea löytää sellaista, jolla on samanlainen potku. Jotain Alexei Eremenkon tyylistä", Pires maalaili.

Seuraavalla kerralla vastus kovenee yhdellä ellei kahdellakin pykälällä. Kahden viikon kuluttua Ouluun saapuu vieraaksi kajaanilainen Spartak.

Kuvat: (C) 2011, Kari Väre

TILASTOT