KAKSI PILKKUA JA PUOLIVOLLEY

4.7.2010

Palkintoraati valitsi Eetu Uusitalon parhaaksi, vierellä Tobias Utriainen.
Joonas Sohlo onnistui pilkulta.
Kieli keskellä suuta. Puolustaminen on Niko Junkkarille tarkkaa puuhaa.
Jäillä oli välillä käyttöä.

FC OPA - VIFK 2-1 (1-1): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

FC OPA otti kauden kolmannen voittonsa sekä sarjassa että kotikentällään kaatamalla VIFK:n maalein 2-1 (1-1). Ottelu oli putoamistaistelun kannalta erittäin tärkeä ja näillä pisteillä joukkue lunasti itselleen hiukan hengitystilaa tulevien viikkojen ajaksi.

Ensimmäinen suoran putoajan paikka, jonne VIFK jäi, on nyt viiden pisteen päässä. Tosin kymmenes sija, jolle sijoittuneista kaksi heikointa vielä putoaa kauden päätteeksi, on vain pisteen päässä. Baana on auki toiseenkin suuntaan, sillä kolmannella sijalla oleva FC YPA on vain kolmen pisteen päässä.

Sarjan puolivälin lähestyessä keskikasti onkin erittäin tasainen. Kolmantena olevan FC YPA:n ja kymmenentenä olevan FC Blackbirdin välinen joukkio mahtuu neljän pisteen sisälle. Putoamisviivan alla olevat joukkueet ja neljän pisteen karkumatkalla oleva FC Santa Claus erottuvat joukosta selvemmin.

Illan ottelussa kaksi mystistä rangaistuspotkua näyttelivät pääosaa. Ensimmäinen, VIFK:n tasoittava osuma, oli suhteellisen köykäisin perustein puhallettu ja ottelun FC OPA:lle ratkaissut pilkku oli yhtälailla heppoinen, ehkäpä jopa hyvittävältä kuittaukselta tuntunut.

Hyväntuulisen oloinen FC OPA pelasi lämpimässä illassa parasta jalkapalloa tähän mennessä tällä kaudella. Pallo kulki pelaajalta toiselle ja puolustuspeli toimi pitäen VIFK:n yritykset aisoissa varsinkin ensimmäisellä puoliajalla. Tauon jälkeen vierailla oli vähän enemmän saumaa, mutta mitään tuhottoman vaarallista se ei saanut aikaiseksi.

Ottelu ehti hädin tuskin alkaa, kun FC OPA meni johtoon Juha-Matti Huovisen upealla puolivolleykudilla. Maali mahtuu varmasti viiden parhaan joukkoon, mitä Castrenissa on tällä kaudella kaikissa otteluissa nähty. Joonas Sohlo teki esityön pudottamalla sivurajaheiton alas Huoviselle.

Kauaa ei ehtinyt kulua ja pieni nojailu rankkarialueella tiesi pallon menemistä pilkulle. VIFK:n puolalaiskärki Tomislav Krstevski pyssytti varmasti ohi FC OPA:n maalia vartioineen Juho Keskisen. Heti seuraavassa kunnon hyökkäyksessä FC OPA:n alakerran huolimattomuus oli kostautua, mutta Jesper Engströmin läpiajon jälkeisen vedon Ville Lindgren esti menemästä maaliin.

Rangaistuspotkua tarvittiin myös ottelun ratkaisseeseen viimeiseen maaliin. Sen Sohlo iski sisään, vaikka joutuikin pitämään pari minuuttia latausta yllä. Rankkariin johtaneessa tilanteessa VIFK:n maalivahti Olli Nylund loukkaantui törmättyään Eetu Uusitalon kanssa ja joutui tulemaan vaihtoon. Nylund piteli olkapäätään ja myöhemmin Castrenin pihasta poistui ambulanssi, joten olisiko hänen olkapää käynyt pois paikoiltaan.

Loppuajan ottelusta FC OPA vältteli vanhoja haamuja ja pystyi pitämään johtonsa menettämättä sitä tasapeliksi. Aikaa oli, sillä kolme kertaa tapahtuneen maalivahdin loukkaantumisen sekä muiden pelin kulkua viivyttäneiden tapahtumien vuoksi lisäaikaa pelattiin peräti kuutisen minuuttia.

"Hyvä viikko. Neljä pistettä. Olen tyytyväinen, vaikka kuusikin oli tarjolla", pelaajavalmentaja Ville Väisänen summasi viime aikojen antia.

"Asenne ja työnteon henki oli hyvä. Halusimme ottaa kolme pistettä."

Väisänen ripitti ottelun oikeudenjakokolmikkoa, jolla ei tällä kertaa ihan paras päivänsä ollut.

"Tuomarikolmikko sekotti peliä pahasti. Ilman (VIFK:n) rankkaria olisi ollut mahdollisuus mennä menojaan jo 1. puoliajalla. Se on tietenkin jossittelua."

Väisänen ei suostunut poimimaan yhtä nimeä ylitse muiden, vaan onnitteli koko joukkuettaan.

"Kentällä oli paljon onnistujia, mutta mieleen jäi se asenne ja halu voittaa."

Painavaa asiantuntemusta sisällään pitänyt palkintoraati poimi FC OPA:sta palkituiksi Uusitalon ja Huovisen - molemmat aivan ansiosta. Jos palkintoja olisi enemmänkin jaettavaksi, olisi voinut myös Sohlon mainita. Hän pelasi erittäin aktiivisesti ja oli mukana molemmissa maaleissa.

Pieni tahra Sohlon kilpeen tuli loppuhetken tarpeettomasta varoituksesta, joka tietää pakollista huilia seuraavaan otteluun. Tilillä on neljä lappua, joista seuraa automaattinen panna.

Kuvat: (C) 2010, Kari Väre

TILASTOT

Su 04.07.2010, Castren
Kakkonen, Lohko C