YHDELLE PAIKKA AURINGOSSA

1.5.2010

Kakkosen C-lohkon sarjakausi käynnistyy tänä viikonloppuna ja päättyy lokakuun alussa 2. päivä pelattavaan päätöskierrokseen. Tänään otettiin varaslähtö kahden ottelun merkeissä Kajaanissa ja Jyväskylässä, mutta pääosa avauskierroksesta pelataan vasta sunnuntaina.

Myös muissa lohkoissa kausi on saatu jo käyntiin yksittäisillä otteluilla, mutta varsinainen täysstartti on C-lohkon tavoin tänä viikonloppuna.

Kakkonen oletettiin pelattavan samanlaisena kuin ennenkin, mutta Palloliiton kabineteista pamahti pommi seurojen silmille ja ns. sarjauudistuksen suojissa Kakkosen pelaamistapaa muutettiin vain muutama viikko ennen kauden alkua.

Kakkonen on jaettu kolmeen 14 joukkueen lohkoon kuten ennenkin. Lohkovoittajat eivät enää nouse suoraan, vaan ne pelaavat vielä yksinkertaisen karsintasarjan, jonka voittaja ainoastaan nousee Ykköseen ensi kaudeksi. Lohkojen kolme viimeistä ja kaksi huonointa 11. sijoittunutta putoavat Kolmoseen.

Lohkojen painotukset eivät ole juurikaan muuttuneet. A- ja B-lohkojen rajalinja on isketty keskelle pääkaupunkiseutua siten, että Espoo ja nyt myös Kauniainen kuuluvat läntisen Suomen B-lohkoon. Helsinki, Vantaa ja muu pääkaupunkiseutu pelaavat itäisen Suomen joukkueiden kanssa A-lohkoa.

Muut seurat muodostavat C-lohkon, jonka eteläisimmät seurat tulevat Jyväskylästä. Raja kuljee linjalla Vaasa-Seinäjoki-Jyväskylä, kunnes itäpuolella C-lohkoa pomppaa pohjoiseen aina Iisalmeen ja Kajaaniin. A-lohkon paikkakunnista Varkaus ja Joensuu ovat pohjoisempana kuin Jyväskylä.

C-lohkossa ei tapahtunut täksi kaudeksi erikoismuutoksia eli lohkon vaihtoja tai muita täydennyksiä. FCJ Blackbird sen sijaan stilisoi hiukan nimeään ja pudotti Jyväskylän pois. Seura pelaa tällä kaudella sarjaa nimellä FC Blackbird. Nousijoita ovat FC Korsholm ja Kajaanin Haka. Ykkösestä putosivat vauhdin hakuun FC Kiisto ja TP-47.

KAKKONEN 2010

Lohko A