FC OPA:N JA TP-47:N ENSIKOSKETUS

20.3.2010

FC OPA avaa ulkona tapahtuvan harjoitusottelukauden huomenna. Ouluun saapuu vieraaksi torniolainen TP-47 otteluun, joka alkaa Heinäpään tekonurmella klo 16:15. Yleisöllä on otteluun luonnollisesti vapaa pääsy.

Läheisestä naapuruudestaan huolimatta joukkueet eivät ole koskaan pelanneet toisiansa vastaan. Harjoitusotteluiden(kin) puutteeseen ovat saattaneet vaikuttaa kilpailulliset lähtökohdat, sillä FC OPA on kiivennyt hiljalleen piirisarjoista ylös päin ja aloittaa nyt kolmannen kautensa Kakkosessa.

Samaan aikaan TP-47:n käyrä on ollut laskeva. Kun FC OPA aloitti toimintansa 2005, pelasi torniolaisseura liigatasolla toistaiseksi viimeisimmän kautensa. Sen jälkeen TP-47 on ollut Ykkösessä neljäs, viides, kymmenes ja viimein viime syksynä 12:s pudoten erittäin niukalla marginaalilla Kakkoseen. Nyt seurojen polut kohtaavat samalla sarjatasolla.

Aivan tuntematon suuruus TP-47 ei ole. FC OPA otteli sen kakkosjoukkuetta vastaan kauden 2007 Kolmosessa. Molemmat ottelut päättyivät FC OPA:n voittoon 2-1.

TP-47 oli vähällä jo luopua huippujalkapallosta ja aloittaa uudelleen alimmalta sarjatasolta. Kansanliikkeen, paikallisten yhteistyökumppanien sekä entisten seuravaikuttajien tuella edustustoiminta saatiin kuitenkin pelastettua ja TP:stä voidaankin puhua aivan oikeutetusti feeniks-lintuna - tuhkasta uudelleensyntyneenä.

Kasvojen pesun yhteydessä TP-47 on panostanut vahvasti torniolaispelaajiin ja on tehnyt paljon sopimuksia oman juniorikoulun kasvattien kanssa. Samaan aikaan haaviin on tarttunut myös nimekkäitä ja kokeneita pelaajia. Mielenkiintoisin kasvo lienee Ruotsissa ja Norjassa ammatikseen pelannut Keijo Huusko, joka pelaamisen ohella täyttää kalenteriaan niin kakkosvalmentajana kuin urheilutoimenjohtajanakin.

Yhtä lailla silmä tarkkana kannattaa seurata Olli Vilppolaa ja Sami Pikkaraista, jotka vielä viime kaudella pelasivat Kakkosesta pudonneen OLS:n riveissä. Oululaisille on tuttu myös Anatoli Bulgakov, joka edusti AC Oulua sen edellisen liigataipaleen aikana.

TP-47:n maali on tarkasti vartioitu. Tornion puiden väliä vartioivat PS Kemistä siirtynyt Lauri Rönkkö ja vanha tuttu Pasi Hiekkanen, joka kuuluu siihen harvinaiseen joukkoon, joka on pystynyt yhdistämään huipputasolla useamman urheilulajin. Jalkapallon lisäksi Hiekkanen on A-maajoukkuetta myöten meritoitunut jääpallomaalivahti.

FC OPA:n joukkue on näillä näkymin isokokoinen. Joukkueessa voi olla pelimiehiä jopa runsaudenpulaksi saakka. Sen verran hyvin pelaajat ovat tervehtyneet viime viikkoina vammoistaan. Mukana on kaksi ensikertalaista, kun Jussi Fredriksson pukee FC OPA:n pelipaidan päälleen. Testissä on myös kosovolaishyökkääjä.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

ei kohtaamisia