SEITSEMÄN OMIIN JA HYMYSSÄ SUIN

23.1.2010

Henri Hanhelan debyytti FC OPA:ssa oli positiivinen.
Arttu Pehkonen pääsi kokeilemaan kolme varttia liigaryhmää vastaan.
Jarkko Hurmeen kuti ohittaa Mikko Mäkäräisen.
Kuntosalin tarpeessa.

AC Oulu - FC OPA 7-0 (3-0): Raportti, tilastot, kuvat.

FC OPA aloitti harjoitusottelukautensa tänään kohtaamalla AC Oulun. Liigacupiin valmistautuva paikalliskilpailija takoi Heinäpään palloiluhallin valotaululle 7-0 (3-0) luvut. Tulos on numeroina teurastuksen omainen, mutta tunkeutumalla syvemmälle kenttätapahtumiin ja olosuhteisiin, kauden avauksesta löytyy paljon hyvääkin.

FC OPA lähti kesken harjoituskauden ja keskenkuntoisena sparraamaan AC Oulua sen ainoassa Liigacupiin valmistavassa ottelussa. Peli käännettiinkin testitapahtumaksi, johon saatiin koottua lähes kaikki harjoitusvahvuudessa olevat pelaajat. He saivat näyttää todellista osaamistaan avauspuolikkaan huhkineelle pelaajavalmentaja Ville Väisäselle.

Ottelusta puuttui seitsemän pelaajaa. Olli Alamäki, Erik Isohookana, Joona Kilponen, Olli Laukkanen, Ari Makowski, Juha-Matti Savolainen ja Janne Yrjönheikki jättivät pelin väliin syystä tai toisesta.

Ikähaitarin nuoremmasta päästä olevat pelaajat tahkosivat toisen puoliajan lukuunottamatta Juuso Haapalaa, joka joutui elämässään ensimmäistä kertaa topparin tontille itse maestron aisapariksi. Haapala onnistui tehtävissään vähintäänkin tyydyttävästi.

Tauon jälkeen kentällä olivat kokeneemmasta päästä ainoastaan toppariparina Toni Kuusirati ja Juha-Matti Huovinen sekä kärkipelaajana Charles Figho. Muut pelurit edustivat vielä pääosin rintakarvatonta osastoa, joka oman osuutensa häviämisestä 0-4 huolimatta esitti erittäin pirteää peliä. Varsinkin täysin tuntemattomuudesta liigajoukkuetta vastaan nousseet laitapakit Arttu Pehkonen ja Ilja Remes olivat otteissaan ennakkoluulottomia.

"Ihan kelpo vastus annettiin eikä numeroihin kannata liikaa tuijottaa. AC Oulu pelasi melko yksinkertaista peliä", pelaajavalmentaja Väisänen sanoi ensimmäisestä pelistään.

"Harjoitukset ovat vielä niin vaiheessa, että yllättävän hyvä esitys. Minulle jäi hyvä fiilis."

Väisäsen mielestä numerot repesivät turhan leveiksi, sillä kokematon ja yhteenhitsautumaton harjoitusrinki päästi muutaman helpon osuman sekä sai sohittua pallon kertaalleen myös omaan maaliin.

"Seitsemästä yksi oli tekomaali", Väisänen totesi Frank Jonken (2), Dominic Yoben, Jarkko Hurmeen, Juho Meriläisen ja Juuso Majavan osumista.

FC OPA:kin sai pallon kerran maaliin, mutta Joonas Sohlon ja Henri Hanhelan juonima osuma oli paitsio. Dritan Stafsula tykitti pallon vapaapotkusta tolppaan ja lisäksi laukomaan pääsivät mm. Kalle Väisänen, Haapala ja Sohlo.

FC OPA:n seuraava taisto on viikon päästä lauantaina, kun joukkue matkustaa sarjaan nousseen Kajaanin Hakan vieraaksi. Väisänen odottaa jo innolla seuraavaa kohtaamista.

"Mielenkiintoista lähteä haastamaan oman sarjalaista, vaikka se hiekkakentällä onkin."

Oulussa ei ole harjoiteltu eikä pelattu hiekkakentällä enää vuosikausiin, joten ryhmällä tulee olemaan totuttelemista Pallohallin sora-alustaan. FC OPA:n ja KajHa:n välisiä voimasuhteita testataan enemmän, kun joukkueet ovat uudelleen vastakkain hyväntekeväisyysturnauksen alkulohkossa - sillä kertaa molemmille tutulla tekonurmipinnalla.

Kuvat: (C) 2010, Kari Väre

TILASTOT