FC OPA SAA PELAAJAVALMENTAJAN

4.1.2010

Ville Väisänen on FC OPA:n pelaajavalmentaja.

FC OPA:n valmennusvastuun ottaa Ville Väisänen, 32. Hän jatkaa myös pelaamistaan FC OPA:n takalinjoilla, joten seuran edustusjoukkue saa itselleen pelaajavalmentajan. Sopimus on yksivuotinen.

Pelaajavalmentajaratkaisu on tällä tasolla harvinainen, mutta molemmat osapuolet uskovat sen toimivuuteen. Tehty nimivalinta on myös rohkea linjanveto, sillä Väisäsen meriittilista valmennuksen puolella ei ole vielä pitkä. Hän on ehtinyt olla osittaisia kausia mukana JS Herculeksen, FC Martonin ja Tervarit-juniorien valmennuksessa sekä hankkinut personal trainer -koulutuksen Englannissa.

"Opit tulevat pelaajana Euroopan kovimmista sarjoista. Uskon, että minulla on valmentajana annettavaa. Muutoin en olisi edes lähtenyt leikkiin", Väisänen vakuuttaa.

Väisäsen loitsukirjassa onkin sivuja, sillä hän on pitkän peliuransa aikana edustanut peräti 14:ää seuraa. Ne ovat pelanneet Suomen lisäksi Hollannissa, Kreikassa, Norjassa, Ruotsissa ja Englannissa.

FC OPA:n urheilutoimenjohtaja Raine Pernu kertoo ratkaisun olevan rohkea, ennakkoluuloton ja ennen muuta noudattelee seuran profiilia.

"Emme halunneet pyörittää kaupungin sisäistä valmentajarulettia, vaan haimme profiilimme mukaista tuoretta ratkaisua. Ville Väisänen edustaa siinä uusia, raikkaita tuulia."

"Pelaajavalmentaja-asetelma on haastava, mutta uskomme seurassa sen toimivan. Väisäsellä on varmasti annettavaa erityisesti sille nuorelle joukkueelle, jota olemme hakemassa", Pernu kertoo.

Samaan hengenvetoon urheilutoimenjohtaja Pernu kiittää edellistä valmentajaa.

"Esitän lämpimät kiitokset Jyrki Kylmälälle. Hän teki hienoa työtä seuran peräsimessä, mutta nyt oli niiden uusien tuulien aika. Neljä vuotta on pitkä aika valmentaa yhtä joukkuetta. Tarvittiin uutta virtaa ja uutta verta."

Tulevaa kautta uusi päävalmentaja ei halunnut vielä isosti spekuloida. Hän haluaa rauhassa katsoa, millaisen ringin FC OPA saa kasattua. Hän kuitenkin korostaa kovan työn ja työnteon mielekkyyden oikeaa suhdetta.

"Sijoitustavoite on tällä hetkellä turha, koska lähden valmentajana voittamaan jokaista ottelua. En minimoi tappioita tai lähde hakemaan tasapeliä, vaan voittamaan. Töitä täytyy tehdä, mutta siitä pitää myös nauttia", Väisänen sanoo.

"Tämä vuosi viitoittaa tietä valmentajana. Näen itseni myös tulevaisuudessa valmentajana tätä korkeammalla sarjatasolla", Väisänen valaisee kristallipallon kertomaa pidemmältä jaksolta.

Päävalmentajan lisäksi FC OPA saa myös uuden joukkueenjohtajan omasta talosta. Janne Yrjönheikki vaihtaa pelipaidan kauluspaitaan ja korvaa pestiä aikaisemmin hoitaneen kaksikon Lauri Kauppinen - Seppo Puolakka. Kauppinen on edelleen armeijan palveluksessa Mikkelissä ainakin ensi kesään eikä voi antaa täyttä työpanosta varsinkin, kun Puolakka lähtee helmikuussa toista kertaa rauhanturvatehtäviin.