A-POIKIEN JOUKKUE HARKINNASSA

15.9.2009

FC OPA harkitsee vakavasti A-poikien joukkueen perustamista ja sen ilmoittamista kaudeksi 2010 ikäluokan Ykköseen. Seura on saanut kuluneen kesän aikana lukuisia yhteydenottoja A-poikien ikäluokkaan kuuluvilta pelaajilta, jotka ovat tiedustelleet mahdollisuutta pelata seurassa.

Tähän asti FC OPA on joutunut polkemaan jarrua, mutta koska kyselyitä ja halukkaita on jo toistakymmentä, A-poikien joukkueen perustamista harkitaan vakavasti. FC OPA:n peruslinjauksena on ollut, ettei se lähde kilpailemaan olemassaolevan junioritoiminnan kanssa. Linja tulee myös pitämään jatkossakin, sillä A-poikien lisäksi muuta junioritoimintaa ei ole suunnitteilla.

A-poikien joukkueita on OLS:lla, HauPa:lla ja OPS:lla. OLS on tällä hetkellä Ykkösen C-lohkon kärjessä ja sen mahdollinen nousu SM-sarjaan voi vaikuttaa merkittävästi perustamishalukkuuteen.

Ikäluokastaan vanhenevia B-poikia on Oulussa runsaasti, mikä tuo siirtomarkkinoille paljon pelaajia. A-poikien joukkueen tavoitteena olisikin ensisijaisesti tarjota heille vaihtoehto ja estää heitä lopettamasta sekä tarjota heille astinlauta miesten sarjoihin MetroStarsissa, jonka toimintaan ja organisaatioon uusi joukkue tiiviisti kytkeytyisi.

A-poikien kohtalo linkittyy myös MetroStarsin tulevaan sarjaportaaseen. Jos joukkue putoaa Viitoseen, on tärkeää, että mahdolliset uudet juniori-ikäiset pelaajat saavat tarpeeksi tasokkaita otteluita A-poikien Ykkösessä. Nelosessa pelaajat pärjäävät tarvittaessa ilman A-poikienkin otteluita, joiden pääongelma on vähäinen määrä.

A-poikien Ykkösen C-lohko on pitkän aikaa kärsinyt veren vähyydestä, sillä matala taso on ajanut usean pohjoisen alueen seuran viemään A-ikäiset pelaajansa ennemmin miesten piirisarjoihin kuin Ykköseen. Tämän kauden syyskierroksellakin C-lohkossa on vain seitsemän joukkuetta, mikä tarkoittaa A-poikien osalta vain 13 ottelua koko kaudella.

SM-sarja mukaan lukien Pohjois-Suomessa on tällä hetkellä vain neljä A-poikien joukkuetta. Ykkösen muut vastustajat tulevat Kokkolasta ja Savosta.

Vähäisen ottelumäärän vuoksi pelaaminen sekä Ykkösessä että MetroStarsissa on perusteltua. Synergiaetua tulee molemmille, kun A-ikäiset saavat enemmän otteluita ja MetroStars puolestaan omaan kapeaan rinkiinsä täydennystä. Taloudellisesti uusi joukkue ei ole iso rasite, sillä matkakulut pienessä sarjassa ovat marginaaliset ja harjoittelu voidaan toteuttaa yhdessä ryhmässä.

FC OPA korostaa, ettei se lähde aktiivisesti värväämään seutukunnan pelaajia uuteen joukkueeseen. Seuran toiminnasta ja uudessa joukkueessa pelaamisesta kiinnostuneet voivat ilmoittautua puhelimitse tai sähköpostitse FC OPA:n toimistolle.

Pelaajien on kuitenkin oltava sellaisia, jotka sitoutuvat aktiiviseen harjoitteluun ja toimintaan. Höntsäjoukkuetta uudesta joukkueesta ei tehdä. A-poikia ensi kaudella ovat 18-19 -vuotiaat eli vuosina 1991-1992 syntyneet.