YLEISÖ LÖYTÄÄ JO FC OPA:NKIN KATSOMOON

20.8.2009

Voittava jalkapallo kiinnostaa Kakkosessakin, mutta tilaa riittää.

FC OPA:n eilistä Kakkosen C-lohkon ottelua FC Santa Clausia vastaan seurasi kauden ennätysyleisö. Paikalle syyskesän aurinkoisesta illasta ja jalkapallosta oli tullut nauttimaan 231 katsojaa, joka rikkoo entisen kahden ottelun kesken jaetun kauden parhaan 55 katsojalla.

Tämän kauden ennätysyleisö yltää FC OPA:n kaikkien aikojen tilastossa kolmanneksi. Edelle jäivät vain vanhat ennätysottelut kaudelta 2006 FC RAI:ta (258) ja kaudelta 2008 OPS:aa (276) vastaan. Kyseessä oli samalla viides kerta, kun FC OPA:n otteluissa on yli 200 henkeä paikalla.

FC OPA:n yleisömäärät ovat kasvaneet kauden loppua kohti. Viimeisessä neljässä kotiottelussa on ollut jokaisessa enemmän yleisöä kuin normaalisti on totuttu näkemään. Pienimmilläänkin katsojia on ollut 143 ennen juhannusta pelatussa GBK-ottelussa. Neljässä ensimmäisessä kotiottelussa katsojia oli huomattavasti vähemmän ja silloin jäätiin toistaiseksi myös ainoan kerran alle sadan läsnäolijan rajan.

FC OPA:n yleisökeskiarvo on tällä hetkellä 153 katsojaa ottelua kohden. Keskiarvo on 20 katsojaa korkeampi kuin viime kaudella ja on tällä hetkellä seurahistorian ennätyslukemissa.

Lohkon keskiarvotilastossa 153 katsojaa riittää vasta 11. tilaan 14 seuran joukossa. FC OPA ohitti eilisen pelin ansiosta paikallisvastustaja OLS:n, jonka keskiarvo on tällä hetkellä 145 katsojaa.

Sijaluku ei kaikkea kerro, sillä C-lohkossa on vain kuusi seuraa, jotka ovat pitäneet yleisötilastonsa kaikista otteluista ajan tasalla. Lohkon yleisömagneetti on SJK, jonka kotiotteluissa on käynyt keskimäärin 394 katsojaa. Perässä tulevat Virkiä 300:lla ja FC YPA 283 katsojalla.

Parhaiden pelien listassa paikallisuus on ollut valttia. C-lohkon ylivoimaisesti kovin ottelu on - ja todennäköisesti myös pysyy - kuukauden takainen kärkiderby OPS - FC OPA, jota seurasi 1445 katsojaa. Eteläpohjalaisten derbyt kiinnostivat kumpikin yli 600 ihmistä ja väliin mahtuu vielä Kokkola Cupin avaukseen kuulunut GBK - PK-37, joka houkutteli 677 jalkapallojännäriä Kokkolan Keskuskentälle.