SANTA CLAUS SUMPUTTI TEHOKKAASTI

19.8.2009

Pelaajavalmentaja Matti Hiukka pysäyttää Joonas Sohlon kovin ottein.
Janne Kauppila nousi ratkaisijaksi.
Toni Kuusirati kaksinkamppailussa.
Kesän ennätysyleisö seurasi ottelua.

FC OPA - FC Santa Claus 1-0 (0-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

FC OPA jatkaa Kakkosen C-lohkon kärjessä tukevassa johtoasemassa. Kahden pisteen etumatka Oulun Palloseuraan venyi viiteen, kun FC OPA kaatoi rästiottelussa FC Santa Clausin maalein 1-0 (0-0).

FC Santa Claus oli lähtenyt otteluun taktiikalla, jota pelaajavalmentaja Matti Hiukka oli itse puolustuslinjassa toteuttamassa. Rovaniemeläisten valitsema pelitapa onnistui lähes täydellisesti, ja kun FC OPA:kaan ei aivan terävimmillään ollut, näki kauden ennätysyleisö melko puuduttavan kamppailun. Lähes 250 katsojalle - joukossa Ajax Sarkkirannan jalkapallokoululaisia - olisi suonut paremman pelitapahtuman nähtäväksi.

FC Santa Claus antoi suosiolla kentän vastustajalleen, mutta muurasi alakerran umpeen lihamuurilla, jota oli melko vaikea ohittaa. FC OPA kyllä hallitsi pääosaa ottelusta ja ensimmäiseen 20-25 minuuttiin jopa niin paljon, että vierasjoukkue ei edes päässyt omalle hyökkäyspuoliskolleen.

Sumpun läpäisseistä hyökkäyksistä vieraiden maalivahti Turo Jänkälä poimi kaikki yhtä kohtalokasta lukuunottamatta. Jänkälä kuului joukkueensa parhaimmistoon, vaikka torjuntatöissään hän oli välillä epävarma ja pudotteli palloja vaarallisen näköisesti eteensä. Yksi ensimmäisen puoliajan vaarallisimmista maalipaikoista syntyikin sylkypallosta, johon Harri Saarela ei saanut kunnolla kosketusta ja tökkäys meni hiuksenhienosti ohitse.

FC Santa Claus yritti vahvasti luoda painetta pakkien suuntaan pitkillä avauksillaan, mutta pääsi harvoin FC OPA:n puolustuksen ohitse. Suurimman hässäkän pukkiryhmä sai aikaiseksi lisäajan korvilla. Juha-Matti Huovinen ja maalivahti Jani Luukkonen pelastivat FC OPA:n takaiskuilta peräkanaa tulleista yrityksistä.

Toisessa päässä FC OPA:lla oli muutama herkullinen paikka, mutta vetoja ei saatu tarpeeksi ja Joonas Sohlo jäi auttamatta turhan köykäiseksi Santan kokeneiden sarjajyrien kynsissä. Ennen kaikkea monella pelaajalla ensikosketus palloon oli täysin kadoksissa, mikä pudotti pelisuorituksen tasoa tuntuvasti.

Sohlon päiväsaldon käänsi plussalle ottelun ainoan maalin syöttöpiste. Ratkaisijaksi nousi tuttu mies Janne Kauppila, joka tykitti komean vedon tolpan kautta maaliin jostain rankkarialueen rajan tuntumasta. Numeroiden valossa tästä ottelusta tuli toisinto viime kaudelta, jolloin Kauppila upotti syyspuolella vedoillaan sekä GBK:n että Norrvalla FF:n.

"Ajatukset varmaan harhailivat muualla. Olimme luvattoman huonoja jalalla ja liikkeessä", FC OPA:n päävalmentaja Jyrki Kylmälä näki.

"Santa kyllä puolusti hyvin", Kylmälä myönsi.

Vaikka ottelu olikin alta normaalitason FC OPA:lle, Kylmälä muistutti lehdistöhuoneeseen kertyneitä katsomaan metsää puiden takana.

"Tässä vaiheessa kautta näillä panoksilla pelatessa joukkueesta löytyy tietynlaista särmää ratkaista nämä pelit."

Kylmälä siis kertasi omalla tavallaan vanhoja tuttuja lainalaisuuksia jalkapallosta. Hyvä joukkue voittaa huonollakin pelillä, pitkässä juoksussa hyvänkin joukkueen pelitaso vaihtelee ja ynnä muita loppuunkuluneita klisheitä. Mutta niin tosia tässäkin tapauksessa. Kolme pistettä oli tärkein saavutus, tyylistä ja maalimäärästä viis.

Siipirikon lentokykyä testataan seuraavaksi jo ensi lauantaina, kun FC Vaajakoski saapuu Ouluun vieraaksi. Kylmälä ehätti jo lupaamaan, että tuossa ottelussa otteet ovat parempia kuin tänään. Lauantaiksi on saatava vielä pieni ylimääräinen mehu puristettua vajaalukuisesta miehistöstä. Sitten on parisen viikkoa aikaa nuolla haavoja ennen seuraavaa peliä.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT