TAIPALEEN PÄÄ

31.7.2009

Matkamiehen taival on ollut pitkä, mutta askel on yhä kepeä. FC OPA:n kuuden ja puolen viikon mittainen retki vierasotteluissa päättyy huomenna viimeiseen ja vaativimpaan eteppiin Ylivieskassa. FC OPA kohtaa FC YPA:n klo 15:00 alkaen Safarin kentällä, joka nykyisin tunnetaan sponsorin mukaisesti PPO Areenana.

FC YPA lähti kauteen suurin toivein, mutta kolmesta oululaisseurasta kaksi on dominoinut sarjaa selkeästi. FC YPA tulee FC OPA:n (43) ja OPS:n (38) jälkeen kolmantena 34 pisteellään. Sarjatilanne onkin sellainen, että FC YPA:n on pakko voittaa ottelu, jos se mielii edes jonkinlaisia mahdollisuuksia kärkeen miettiä. PPO Areenalla nähtäneen agressiivinen, prässäävä ja ennen kaikkea hyökkäävä kotijoukkue.

"Lauantaina ei peruutella, vaan painetaan hiileen ensi sekunnista lähtien. Passiivisella taktiikalla tämän kauden FC OPA ei kaadu, vaan aloitteet on otettava omiin käsiin. Nyt jos koskaan on näytettävä kotikentällä, kuka täällä määrää", FC YPA:n pitkäaikainen luotsi Marko Myllykangas uhoaa seuran kotisivuilla.

Myllykankaan on syytäkin piiskata omiaan, sillä FC YPA ylsi ylivoimalla vaivoin 2-2 tasapeliin viime keskiviikkona Vaasan IFK:n vieraana. Muut pistemenetykset ovat tulleet tappioista FC OPA:lle Oulussa 0-4, OPS:lle kotikentällä 0-3 ja GBK:lle Kokkolassa 0-3.

FC OPA:lle hyökkääminen varmastikin sopii. Sarjatilanne huomioon ottaen oululaisille kelpaa vieraskentän kärkiottelusta tasapelikin. Jos vastustaja painaa urku auki kaasua, avaa se takuuvarmasti aukkoja puolustukseen, johon FC OPA voi vastahyökkäyksillä iskeä. Silloin tarjottimelle jää otettavaksi koko pistepotti.

FC YPA:n hyökkäyspelissä on kaksi nimeä avainasemassa: Dragan Pejic ja Joni Pakola ovat sijoittuneet korkealle C-lohkon maalipörssissä. Pejic johtaa 16 osumallaan ennen FC OPA:n Janne Mahlakaartoa (14) ja Mamadou Konatea (13). Kymmeneen maaliin yltänyt Pakola on yksi C-lohkon parhaista, ellei jopa paras, vasen laituri.

Pakola on pelannut pitkään Ylivieskassa, mutta Pejic kuuluu puolustuksen Alexandar Vuleticin ohella FC YPA:n suuria toiveita toteuttamaan hankittuihin pelaajiin. Pejicin ja Vuleticin kaappaus OPS:lta puhututtikin pitkään oululaisia viime syksynä. Paljon vartijana on myös maalivahti Roope Matsi. Tuorein lisä joukkueeseen on VPS:n kanssa sopimuksen talvella tehnyt Juho Alasuutari, joka tuli polvileikkauksensa jälkeen hakemaan kuntouttavaa peliaikaa kasvattiseurastaan siirtoikkunan sulkeutumiseen saakka.

FC YPA:n parhaista maalintekijöistä Dragan Pejic on parhaimmillaan tärkeiden maalien viimeistelijä. Toisaalta hän on myös äärettömän ailahteleva mielialapelaaja, joka esimerkiksi kevätkierroksen kohtaamisessa Oulussa oli täydellisen näkymätön. Pakola on aina vaarallinen vikkelien kinttujensa kanssa, mutta hän saakin vastakappaleekseen toisen ravurin eli FC OPA:n oikean pakin Sami Hyvärisen.

FC OPA:n pelaajatilanteen osalta ei ole isoja eikä uusia uutisia. Penkki on saanut Vesa Järvitalosta ja Ville Lindgrenistä täydennystä. Sen sijaan Konaten tilanne on edelleen täysin avoin Italiassa. Sopimusta ei ole syntynyt ainakaan vielä, mutta eipä hän myöskään Ylivieskassa esiinny.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

01.04.2007HarjoitusFC OPA - FC YPA2-0 (0-0)
05.04.2008HarjoitusFC OPA - FC YPA0-0 (0-0)
17.07.2008KakkonenFC YPA - FC OPA1-3 (1-1)