TAAPEROT OTTAVAT MITTAA TOISISTAAN

10.7.2009

FC OPA:n maakuntakierroksen seuraava etappi on Seinäjoella huomenna. Hiekkalaatikolla leluista kiistelevät C-lohkon nuorimmat osanottajat, 5-vuotias FC OPA ja vasta toista vuottaan elelevä TP-Seinäjoen sekä Sepsi-78:n muodostama fuusioseura Seinäjoen Jalkapallokerho. Ottelu alkaa Seinäjoen Keskuskentällä klo 16:00.

Seinäjoen Jalkapallokerho lähti kauteen suurin toivein. Alkukausi on kuitenkin ollut loukkaantumisten sekä pelikieltojen sävyttämä ja SJK on sarjassa neljännellä tilalla. Voittoja on tullut seitsemän ja tappioita neljä. Huomion arvoista on SJK:n maaliero, joka on tasan nolla. Seinäjokisten valmentajalla riittääkin työsarjaa molemmissa päissä, sillä jos mustan pitää tuntua, täytyy maaleja syntyä ja omaan päähänkin löytyä entistä enemmän tilkettä.

Toinen tilastollinen seikka, joka kannattaa noteerata, on SJK:n koti- ja vierassaldojen balanssi. Tähän mennessä vaaka on kallistunut vahvasti vierasotteluihin, joista SJK on poiminut 15 pistettä ja kotiotteluista vain 6. Kuntopuntarissa musta on kompuroinut jo kaksi tärkeää kotiottelua häviämällä VIFK:lle ja FC YPA:lle. Vieraskentillä se on kaatanut PK-37:n ja Lapuan, mutta viime kierroksella tuli 0-3 yllätystappio Blackbirdille.

FC OPA:n kannalta SJK pelaa VIFK:n lailla selkä seinää vasten. Joukkueessa on runsaasti oman kylän poikia, jotka haluavat sarjan runsaslukuisimmalle kotiyleisölle näyttää osaamistaan ja antaa pääsylippurahoille vastinetta. Kotijoukkueella ei ole mitään hävittävää, joten loukkaantumisista huolimatta se on todellinen vaaratekijä FC OPA:lle.

Oman tekijänsä peliin heittää seinäjokinen jalkapalloyleisö. Jos se ei ole omiaan hylännyt, pitäisi paikalla olla vähintään 4:lla tai jopa 5:lla alkava katsojajoukko. Se olisi suurin tilastoitu yleisömäärä, jonka edessä FC OPA on koskaan pelannut ja saattaa aiheuttaa pientä ylimääräistä jännitystä sellaisten pelaajien joukossa, jotka ovat tottuneet pienemmän silmäparimäärän edessä pelaamaan.

Sarjan ainoa(?) fanikerho Klopit pitää myös varmasti huolen, että vastustajan pelaajat eivät pääse ottelusta ilman verbaalista psyykkausta. Se on iso ero esimerkiksi viime kierroksen otteluun, jossa haudanhiljaisen vaasalaisyleisön joukossa karkkipussin rapinakin kaikui kuin juoruakan kälätys kirjaston lukusalissa.

SJK:n kokoonpanossa on monta mielenkiintoista nimeä. Kuten sanottua joukkue koostuu pitkälti oman kylän ja seutukunnan pojista. Valinta on varmasti niin strateginen kuin myös taloudellinenkin. Vierastyöläisyyttä edustaa maalivahti Aki Lyyski, joka tuli KPV:sta Poriin siirtyneen tamperelaislähtöisen Jyri Niemisen tilalle. Lyyski on samalla SJK:ssa paljon vartijana.

Entinen suurlupaus, nyt jo 29-vuotias Mikael Muurimäki on SJK:n maalikuningas viidellä osumallaan. Seinäjokelaislähtöinen hyökkääjä pelasi viime kaudella GBK:ssa ja on kiertänyt maata mm. Helsinkiä, Tamperetta ja Poria myöten.

FC OPA lähtee otteluun tutulla miehistöllä. Iskussa ovat mm. maalivahti Jani Luukkonen, joka palaa pitkästä aikaa pelipuuhien merkeissä entisille asuinseuduilleen sekä maalipörssin kaksoiskärki Janne Mahlakaarto - Mamadou Konate, joiden käsialaa on vajaat 60% FC OPA:n tehdyistä maaleista.

Epäonnen soturiksi on joutumassa Mikko Ollikainen, joka puoli talvea sairastelleena ja välillä reisirevähdyksestä kärsineenä on taas sairas ja jättää pelin väliin. Hänet korvaa Joni Kauppila. Pelimatkalla ei nähdä myöskään Erik Isohookanaa eikä Juho Sassia. Heille on suotu viimeinen vapaa viikonloppu siviilissä, sillä maanantaina kutsuvat armeijan harmaat.

AIKAISEMMAT KOHTAAMISET

17.05.2008KakkonenFC OPA - SJK2-2 (1-1)
10.08.2008KakkonenSJK - FC OPA2-1 (0-1)