MYLLY JAUHOI VOITTOMAALIT

17.5.2009

Janne Mahlakaarto osui kahdesti.
Olli Laukkanen aiheuttaa säpinää PK-37:n puolustuksessa.
Jani Luukkonen ehtii palloon ennen Tomi Airaksista.
Taisto on tauonnut.

PK-37 - FC OPA 1-2 (0-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Kaunista se ei ollut, mutta FC OPA teki hiukan vaikeamman kautta tarvitun ja vei sarjapisteet Iisalmesta Sankariniemen stadionilta maalein 2-1 (0-0). Kenttä oli keväisen keskenkasvuinen, sää aurinkoinen ja lämmin sekä PK-37:n otteita seuraamassa reilut parisataa iisalmelaista.

Ottelusta tuli odotetun vaikea FC OPA:lle. Vielä kasvuvaiheessa ollut heikkokuntoinen nurmi vaikeutti joukkueen peliä tuntuvasti ja ennakoidusti avausmaalista tuli ottelun käännepiste, joka nähtiin vasta myöhäisessä vaiheessa toisella puoliajalla. Myös isäntäjoukkueen vahvasti fyysinen pelitapa sai aika ajoin pientä sekasortoa aikaiseksi FC OPA:n riveissä.

Ottelun ensimmäinen puoliaika oli jokseenkin tylsä ja vain harvat tilanteet saivat päivää paistatelleet yläsavolaiset heräämään katsomossa. Niistä yksi oli juuri ennen taukovihellystä, kun kulman jälkitilanteesta Olli Laukkasen maalintekoyritys pomppasi ylähirteen ja sieltä viivalle. Tässä vaiheessa valkopaitaiset säästyivät vielä takaiskuilta.

Tauolla opalaiset pitivät keskenään pienen palaverin ja tulivat uudelleen latautuneina pelikentälle. Toisella puoliajalla PK-37:n fyysinen pelitapa alkoi kostautua ja näkyi Jani Vidgrenin sekä Toni Heiskasen varoituksina lyhyen ajan sisään. Peli ei rauhoittunut edes Heiskasen ulosajoon, mutta kortit jäivät loppuajaksi erotuomarin rintataskuun.

Fyysinen pelitapa - varsinkin Juha-Matti Huoviseen kohdistunut, Heiskasen ulosajoon johtanut taklaus - sai FC OPA:n päävalmentajan Jyrki Kylmälän puheliaaksi. Hän vaati voimakasta puuttumista erityisesti takaa päin tuleviin taklauksiin ja niiden yrityksiin.

"Ulosajettu pelaaja sanoi, ettei osunut. Jos olisi osunut, Huovisen kausi tai pahimmassa tapauksessa koko ura olisi ollut ohi", Kylmälä ärähti.

"Hyväksyn sen, että pelataan kovaa mutta pelataan kasvokkain eikä tulla takaa jaloille. Englannin sarjoissa tuollaisen yrityksestäkin saa punaisen. Siellä pelaajien terveyttä kunnioitetaan."

Ottelu ratkesi lopullisesti kolmea minuuttia ennen PK-37:n punaista korttia. Avausmaali tuli Janne Mahlakaarron tekemänä rangaistuspisteeltä, jonne pallo vietiin Mahlakaarron kaadosta. Kauas katsottuna tilanne näytti heppoisesti puhalletulta, mutta Kylmälä oli toista mieltä.

"Ei tullut kovaa, mutta tuli suoraan jalkoihin."

Mahlakaarto viimeisteli myös FC OPA:n toisen maalin ottelun 77. minuutilla, kun hän ryösti Olli Laukkasen menettämän takaa päin tulleen taklauksen jäljiltä irrallaan olleen pallon ja roikautti sen kaukaa päästen yllättämään erinomaisia torjuntaotteita esittäneen Jyri Junnilaisen.

PK-37 painoi vielä lopussa päälle ja saikin aikaiseksi kavennuksen. Tuomas Halonen pääsi lähietäisyydeltä kokeilemaan, mutta osui tolppaan, josta kimmonneen paluupallon hän suti maaliin ja rikkoi FC OPA:n nollan.

Ensikertalaisen silmin FC OPA:n peli näytti tänään tahmealta ja vaikealta verrattuna esimerkiksi otteisiin FC YPA:aa vastaan tai parin viikon takaiseen Pietarsaaren otteluun. Se ei kuitenkaan päävalmentajaa huolettanut.

"Kevätkentät ovat huomattavasti helpompia puolustaa kuin pelata jalkapalloa, joka perustuu kontrollointiin. Kova kenttä ilman ruohoa vaikeuttaa paljon pelaamista", Kylmälä totesi.

"Ei ole helppoa, kun tuollaisella kentällä pallon kontrollointi vaatii yhden kosketuksen lisää ja vastustaja puolustaa välillä kymmenelläkin miehellä."

Sen verran Kylmälä näpäytti omiaan, että laskeskeli tuhlatut maalipaikat. Tilaisuuksia maalitilin kaunistamiseen taas riitti.

"Kaikki kunnia PK:n taistelulle, mutta meillä oli tarpeeksi paikkoja 4-5 lisämaaliin."

Tämän päivän voiton jälkeen FC OPA:n nimi koreilee edelleen Kakkosen C-lohkon kärjessä. Paikallisvastustaja OPS nöyryytti vieraissa Seinäjokea maalein 5-0, joten oululaisilla on nyt sama maaliero, jonka vuoksi FC OPA:n pitää kärjessä aakkosjärjestys.

Kausi jatkuu jo helatorstaina. OPS saa vieraakseen JBK:n ja FC OPA matkustaa Jyväskylän Vaajakoskelle paikallisen jalkapalloseuran isännöitäväksi. Ottelu on viety Vaajakosken liikuntapuistoon, joten taas lienee odotettavissa vähämaalinen ja vaikea kamppailu. Mielenkiintoista on joka tapauksessa nähdä, kumpiko sarjaa torstain jälkeen johtaa.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT

Su 17.05.2009, Sankariniemi
Kakkonen, Lohko C