KAUDEN AVAUSMAALI LAIHA LOHTU

6.5.2009

Uudet jäsenet Arttu Pehkonen (selin) ja Matias Hautajärvi olivat kelpo vahvistuksia.
Timo Heikkilä seuraa takana Henri Karppisen menoa.
Kauden ensimmäinen maali vaikeimman kautta.
Jussi Jarva pelasi taas mallikkaan pelin topparina.

AS Moon - MetroStars 4-1 (0-1): Raportti, tilastot, kuvat.

MetroStarsin kauden kolmas sarjaottelu tarjosi avausmaalin muttei ensimmäisiä sarjapisteitä. AS Moon pyöritteli kohtalon potkimasta oululaisjoukkueesta numeroiden valossa leveän 4-1 (0-1) voiton ja jätti MetroStarsin edelleen sarjan hännille ilman pisteitä.

Isosta tappiosta huolimatta ottelu tarjosi paljon ilonaiheitakin MetroStarsin johtoportaalle. Peli pyöri paljon paremmin kuin kauden kahdessa ensimmäisessä ottelussa, vaikka sekä kentän pinta että koko olivat joukkueelle outoja aikaisempaan verrattuna.

Pelin parantumisesta huolimatta MetroStars on edelleen alakynnessä yhdessä merkittävässä asiassa. Maalipaikkojen rakentaminen on työn ja tuskan takana. Tänäänkin pienikokoinen hiekkakenttä takasi, että tilanteita riitti molemmilla maaleilla enemmän kuin paperille jaksoi kirjoittaa, mutta reilun enemmistön maalipaikoista loi kotijoukkue.

Rakentamisen lisäksi myös maalinteko tuottaa vaikeuksia. Kauden avausmaali syntyi ottelussa vaikeimman kautta ja hiukan jopa koomisen suorituksen jälkeen. Timo Heikkilä antoi kaarevan nappisyötön vapaana olleelle Mikko Rantalalle, joka maaliviivan läheisyydessä astui pallon päälle, kaatui ja sai vaivoin kuulan sohittua maalin perukoille.

Valmentaja Markku Pehkonen löysi yhdeksi tappion syyksi väsymyksen. AS Moonilla oli koko ajan heittää tuoreita jalkoja kentälle, kun taas Metro pelasi kahdella vaihtopelaajalla. Jani Sillanpään tekemään 1-2 maaliin asti MetroStars oli hyvin mukana, mutta sen jälkeen tuoreemmilla jaloilla liikkunut AS Moon meni menojaan. Kaksi lisäosumaa olivat enemmän kuuluisaa kosmetiikkaa kuin kenttätapahtumia kuvastavia asioita.

"Näin vähällä pelaajamäärällä emme pysy vielä täyttä 90-minuuttista mukana", Pehkonen totesi.

"Jalkapalloilullisesti oli kuitenkin joukkueen paras peli tähän mennessä. Maalit eivät kerro koko totuutta."

Pehkonen heitti toivomuslähteeseen euron kolikon ja toivoi, ettei joukkue menetä hermojaan.

"Räkämaalit syövät henkisesti ja tahtovat lannistaa. Ymmärrän pelaajia täysin."

Jotain valoisampaakin löytyi joukkueen hieromasta avausmaalista. Pehkosen kotitekoiseen taktiikkatauluun se piirrettiin nimenomaan pelimaalina. Lisäksi joukkueen uusien kasvojen pirteät otteet saivat kasvoille hymyä.

"Teimme ensimmäisen maalin eikä se tullut säkällä. Siinä on villakoiran ydin tänään. Oli myös mukava nähdä, että nuoret pääsivät vanhojen konkareiden vauhtiin mukaan."

Uusista nuorista Arttu Pehkonen säteili keskikentällä ja kuului joukkueensa parhaimmistoon. Matias Hautajärvi aloitti pelin vaihtopenkiltä, mutta joutui olosuhteiden pakosta nopeasti kentälle. Hänkin selvisi pelistä vähintäänkin tyydyttävästi.

Kuvat: (C) 2009, Kari Väre

TILASTOT