NIANG JOHDATTI VOITTOON

12.7.2008

Papa Niang oli jälleen kentän paras.
Viittä vaille ennen rankkaria.
Denys Pervov torjui mallikkaasti FC OPA:n maalilla.
Volodymyr Kilikevych ja Alex Arinze pelasivat puolikuntoisinakin.

FC OPA palasi Kokkolan pettymyksen jälkeen voittojen tielle. Kahdella liigapelaajalla vahvistettu JBK kaatui perusvarman esityksen jälkeen 2-0 (1-0). Ottelun sankariksi nousi kahden maalin Papa Niang.

Useasti puhutut alut olivat nousta taas FC OPA:n turmaksi. JBK:n Mika Pitkänen pääsi livahtamaan jo viiden minuutin kohdalla puolustukselta karkuun ja Juha-Matti Huovinen tökkäsi miehen nurin. Pallo tuomittiin pilkulle, mutta kaikeksi onneksi Denys Pervov torjui Daniel Fellmanin vedon.

Erikoistilanteesta syntyi myös JBK:n toiseksi paras paikka, kun ensimmäisen puoliajan lopulla aivan rangaistusalueen rajalta ammuttu vapaapotku päätyi Pervovin nyrkkeilemänä kulmaksi. Muuten vieraiden paikat olivat vähissä ja pelaajavalmentaja Alexei Eremenkoa ja maalivahti Jesse Östiä lukuunottamatta JBK oli aika flegmaattinen.

Castrenin kauniissa ja aurinkoisessa illassa nähtiin myös toinen rankkari, kun Eremenko joutui rikkomaan FC OPA:n hyökkääjää varoituksen arvoisesti. Papa Niang asteli pallon taakse ja avasi kotijoukkueen maalitilin varmalla vedolla vasempaan yläkulmaan. Niangin C-lohkon maalipörssin kärkeen vienyt osuma oli samalla FC OPA:n seurahistorian 400:s ja edustusjoukkueen 250:s.

FC OPA tuli toiselle puoliajalle hiukan muuttuneena, sillä keskikentälle oli siirretty lisää pelaajia vastustajan tukkeeksi. Pienen alkulämpimän jälkeen kentällä esiintyikin vain yksi joukkue ja FC OPA vyörytti alituiseen hyökkäyksiä hitaan JBK-puolustuksen ohi.

Ottelun hahmo Niang viimeisteli loppuluvut reilun tunnin kohdalla. Kuutisen minuuttia aikaisemmin kentälle tullut Sergii Shakhov veti maalivahdin peittämään etukulmaa ja pääsi näin ollen syöttämään Niangille, joka sijoitti pallon helposti tyhjiin.

Kolme saavutettua pistettä tyydyttivät FC OPA:n päävalmentajaa Jyrki Kylmälää, mutta peliesitys ei saanut naamaa loistamaan.

"Tällainen sekametelisoppa tämä oli, jos pikaisen analyysin joutuu antamaan."

Kylmälä murehti eritoten pelikieltolaisten poissaoloja. Sekä Olloa että Augustine Jibriniä olisi kaivattu mukaan.

"Ollon ja Jibrinin poissaolo näkyi selvästi. Ollo on keskikentällä sellainen moottori, joka rauhoittaa pelin. Molemmat ovat tsempparipelaajia, jotka saavat joukkueen syttymään."

"Rutiinitaso riitti voittoon. Kukaan ei muista parin päivän päästä, millä tavalla voitettiin", Kylmälä tuumasi ja suuntasi katseet ensi torstaihin Ylivieskan otteluun.

"Tervettä aggressiivisuutta pitää saada esiin", päävalmentaja haki aseita FC YPA:n kaatoon.

Seuraava ottelu on ensi torstaina FC YPA:n vieraana, minkä jälkeen on tiedossa harvinainen vapaa viikonloppu. Sarjataulukossa FC OPA nousi neljänneksi heti OPS:n, FC Kiiston ja GBK:n jälkeen.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

KOSKI Mika
MÄKÄRÄINEN Mikko (mv)
SASSI Juho