FC OPA HAKI JATKOPAIKAN

28.5.2008

Juniori ja seniori.
Mika Koski pääsi maalin makuun myös edustusjoukkueessa.
Tomi Vainionpää palasi farmi-Tervareista ja antoi kelpo näytön.
Ollo ja Janne Yrjönheikki käyvät ottelua läpi.

FC OPA kävi tekemässä Pietarsaaressa sen, mitä täytyi tehdä. Jatkopaikka cupissa lähti Ouluun 2-0 (1-0) voitolla. Mainospainatuksen vuoksi piiriltä lainatuilla paidoilla pelannut FC OPA saa keskittyä hiomaan kuvioita liigaseuraa vastaan.

Ottelusta osattiin ennakoida vaikeaa. IFK Jakobstad juoksutti Tellushallin tekonurmikentällä pelattuun otteluun ainakin kymmenkunta sellaista miestä, joilla on taustaa vähintään Kakkosesta. Näin ollen vastustajan sarjastatus ei saanut hämätä ketään.

FC OPA:sta kukaan ei kärsinyt ylimielisyydestä, mutta helpolla jatkopaikka ei siltikään irronnut. Koko joukkue sai tehdä täyden iltapuhdin voiton eteen ja ottelu varmasti vastasi parhaimmillaan jopa Kakkosen joukkueen kohtaamista.

FC OPA oli siirtänyt tätä ottelua varten molemmat farmijoukkue Tervareissa olevat pelaajat takaisin kokoonpanoon. Tomi Vainionpää pelasi erittäin upean ottelun vasemman puolustajan tontilla, mutta Joni Kauppila joutui valitettavasti jäämään penkille viimeisen vaihdon mentyä loukkaantumisen paikkaamiseen.

Pallonhallinta oli pääasiassa FC OPA:lla. IFK Jakobstad puolusti tunnollisesti maaliaan, joten tekopaikkoihin pääsy vierasjoukkueella oli välillä hankalaa. Vastustajan maalivahdilla, mm. JBK:sta tutuksi tulleella Pasi Katajamäellä oli suhteellisen helppo päivä, sillä FC OPA laukoi kaukaa ja useinmiten yli tai ohi.

Avausmaali syntyi ensimmäisen puoliajan loppupuolella. IFK Jakobstad rikkoi FC OPA:aa aivan rangaistusalueen tuntumassa. Volodymyr Kilikevych asettui ampumaan vapaapotkua, joka lähti kierteisenä oikealle ja muutti matkalla suuntaa puolustajasta. Katajamäki oli täysin voimaton maalillaan.

Tauon jälkeen IFK Jakobstad lähti oikeaoppisesti lujaa peliin hakemaan niskaotetta vastustajasta ja tekemään tasoitusta. Takaa-ajo loppui lyhyeen, kun jo toisen puoliajan 2. minuutilla Mika Koski kävi viimeistelemässä loppuluvut.

IFK Jakobstadin kuntopohja petti aikanaan ja joukkue putosi FC OPA:n kyydistä. Väsyn iskettyä vastustaja alkoi tulla koiville, mutta kaikeksi onneksi loukkaantumisilta vältyttiin. Ainoa uhri sodassa oli Mikko Isokangas, joka joutui tulemaan vaihtoon saatuaan pallon kasvoihinsa.

Ottelua seurasi hallissa keskellä kaunista ja lämmintä kevätiltaa n. 120-150 katsojaa. Jokainen heistä oli lisäksi lunastanut 5€:n hintaisen pääsylipun, joten ruotsinkielisten jalkapallokulttuuria ei voi muuta kuin ihailla. Tukistaa voi Pietarsaaren kaupungin liikuntatointa, joka sitkeästi pitää ruohokenttiä suljettuina.

FC OPA etenee cupissa siis 5. kierrokselle. Vastaan asettuu toinen pietarsaarelaisjoukkue, mutta vastustaja kovenee huomattavasti liigaseura FF Jaron muodossa. Alempisarjalaisena kotietu on FC OPA:lla. Ottelu on pelattava kesäkuun 11. päivään mennessä.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Ke 28.5.2008, Tellushalli
 Suomen Cup, 4. kierros

IFK Jakobstad - FC OPA 0-2 (0-1)
35. 0-1 Volodymyr Kilikevych

KOSOV Sergey (mv)
SHAKHOV Sergii +70

PALKINNOT

Ottelussa ei jaettu palkintoja.