PAIKALLISDERBYN PISTEET MENIVÄT JAKOON

24.5.2008

Alex Arinze palasi selkäongelmien jälkeen kokoonpanoon.
Ollo joutui kehiin ennakoitua aikaisemmin.
Janne Yrjönheikki painii Dragan Pejicin kanssa.
Reisille meni.

Ennätysyleisö pääsi seuraamaan kauniissa säässä paljon tapahtumia sisältäneen paikallisottelun. FC OPA ja OPS tasasivat lopulta sarjapisteet maalein 1-1 (0-0).

Alku oli aivan toisenlainen kuin FC OPA:lla pari viimeistä ottelua on käynnistynyt. Nyt se oli heti hereillä ja piti ohjaksia käsissään. Jo viiteen minuuttiin mennessä FC OPA:lla oli ollut muutama mehukas mahdollisuus maalitilin avaamiseen.

Sitten kävi yksi viikate, joka vei Papa Niangin loukkaantuneena vaihtoon ja kuskin paikalle vaihtui valkopaitainen OPS. Ottelu oli muutenkin derbylle ominaisesti aika fyysinen. Miestä haettiin ja hoivattiin kentän pinnassa useastikin, mutta isommilta kolhuilta Niangia lukuunottamatta vältyttiin.

Parhaimmat paikat OPS:lle tulivat puolen tunnin paikkeilla, kun Sergei Kosov poimi Eetu Uusitalon napakan vedon ja nyrkkeili Matias Juntusen laukauksen kulmaksi. Taukoon mennessä FC OPA:n parhaat yritykset jäivät alun lisäksi yhteen Janne Kauppilan laukaukseen.

Tauon jälkeen FC OPA satsasi alakerran kautta pelaamiseen, kun Ollo putosi kymppipaikalta alemmaksi ja laidalle vaihdettiin lisää juoksuvoimaa Sami Hyvärisen tultua vaihdosta Janne Yrjönheikin tilalle. FC OPA pääsikin pariin makoisaan paikkaan ennen kuin kylmää vettä tuli niskaan rangaistuspotkun myötä.

Erotuomari tulkitsi Augustine Jibrinin kaataneen OPS:n Dragan Pejicin ja osoitti armotta pilkkua. Varmoja torjuntaotteita esittänyt Sergei Kosov oli rankkarissa pihalla ja OPS:n brassivahvistus Alemao laittoi helposti pallon maaliin. Kaiken hyvän päälle Kosov otti hölmön pelin viivyttämiskortin ennen suoritusta.

Tasoitus tuli kymmenisen minuuttia myöhemmin. Hyvärisen veto kentälle näkyi onnistuvan, kun hän nousi laidalta ja keskitti. Pallo löysi tiensä Janne Kauppilan kohdalle ja tämä teki komean puskumaalin tasoittaen pelin loppuluvuiksi 1-1. Pari minuuttia tästä Juha-Matti Huovisella oli komea vetopaikka, mutta Bojan Cabarkapa torjui niukin naukin kulmaksi.

Jostain syystä tasapeli ei näkynyt maistuvan kummallekaan paikallisottelun kapelimestarille. OPS:n Ari Härkönen surkuutteli huonosti hyväksi käytettyjä erikoistilanteita ja FC OPA:n Jyrki Kylmälä pohdiskeli Papa Niangin kohtaloa Alksandar Vuleticin polvitaklauksen jäljiltä.

"Pallollisen pelin kruunu otettiin pelistä pois. Sen jälkeen pelaajat ehkä vähän säikähtivät. Aloimme varoa, aktiivisuus loppui. Varoimme ja peesasimme", Kylmälä näki syyt pelikontrollin menettämiseen.

"Jossain toisessa maassa siitä olisi annettu punainen."

"Tauon jälkeen teimme muutoksia ja aloimme saada palloa pidettyä. Rankkarimaalin jälkeen oli muutama hässäkkätilanne ja sitten pelaajilla heräsi terve raivo, ettei tämä näin voi päättyä. Tasoituksen jälkeenkin meillä oli paikkamme."

OPS:n valmentaja Ari Härkönen oli tyytyväinen, että joukkue oli klaarannut raskaan kolmen pelin viikon ja napannut niistä seitsemän tikkiä. Työsarkaa kuitenkin vielä riittää.

"Peli ei ole vielä missään nimessä valmista. Kova määrä erikoistilanteita, joita emme pystyneet hyödyntämään."

Paikallisottelun jäljiltä Kakkosen C-lohkon kärkipäässä on ahdasta.  Kymmenessä pisteessä on kolme joukkuetta, joista OPS:lla on viisi ja JBK:lla sekä Närpes Kraftilla neljä ottelua. VPS-juniorit ja FC YPA ovat keränneet yhdeksän pistettä.

Kausi jatkuu ensi keskiviikkona Suomen Cupin ottelulla Pietarsaaressa. Seuraava sarjavastustaja on vieraissa PK-37, jolle FC OPA hävisi - väsyneenä kylläkin - harjoitusottelun maalein 1-2. Ottelu pelataan koulun päättäjäisten jälkeisissä tunnelmissa Sankariniemen stadionilla ensi viikon sunnuntaina.

Kuvat: (C) 2008, Kari Väre

Parhaat
FC OPA Janne Kauppila
OPS Alemao

Palkintoraadissa toteutettiin lajivierailu jääkiekkoasiantuntijoiden voimin. Mukana olivat toimitusjohtaja Juha Junno (Oulun Kärpät Oy), toiminnanjohtaja Harri Aho (Oulun Kärpät 46 ry) ja ammattijuniorivalmentaja Viktor Lukas (KLH Vajgar Jindrichuv Hradec), joka oli pelaajineen Kärppien vieraana.

Parhaat pelaajat palkittiin juomapullojen luomucoolerilla eli lappilaisesta kivestä valmistetulla ns. pullopullolla, jossa pakkastimessa pidon jälkeen virvoitusjuomapullo säilyy kylmänä tunteja ilman sähköä. Palkinnot oli lahjoittanut Oy Herman Andersson.