ÄÄNI PYSYY SAMANA

6.11.2007

Pertti Nykänen jatkaa FC OPA:n kuuluttajana.

FC OPA on hyvissä ajoin kiinnittänyt palvelukseensa kaupungin kysytyimmän jalkapallonimen. Rattoisia luokanopettajan eläkepäiviään viettävä Pertti Nykänen toimii ensikin kesänä FC OPA:n juontajana Kakkosen otteluissa.

Sarjaseurat ry:n aikana kahdesti Ykkösen Vuoden Juontajana palkittu Nykänen on tehnyt kuulutustöissä pitkä uran. Vyölle on kertynyt viisi lajia - jalkapallo, jääpallo, futsal, kaukalopallo ja lentopallo, joista pääsarjaedustuksia hänellä on kaikissa muissa paitsi lentopallossa.

Nykänen on kuuluttanut pääsarjatasolla FC Oulun (jalkapallo), OLS:n (jääpallo), OPS:n (jääpallo), Tervarien (futsal), R-Ville Ville Teamin (kaukalopallo) ja RB Oulun (kaukalopallo) otteluissa.

Kuuluttajan, siis nykyisten hienonnettujen tittelien aikana ottelujuontajan, ura Nykäsellä alkoi vuonna 1980 OLS:n 100-vuotisjuhlaottelusta englantilaista QPR:ää vastaan. Edessä on siis pian 30-vuotistaiteilijajuhla ja pitkään uraan mahtuu myös monenlaisia muistoja. Yksi niistä liittyy Keskuskentällä kesällä 1991 pelattuun I-divisioonan otteluun FC OLS - FinnPa.

"OLS oli puoliajalla 0-3 tappiolla ja tauolla silloinen toiminnanjohtaja Mauri Alatalo lupasi viuhahtaa kentällä, jos OLS ottelun voittaa. Ottelu päättyi tasan 3-3. Viuhahdus jäi tekemättä, mutta oli mukava nähdä hikikarpaloita Alatalon otsalla", Nykänen muistelee.

Jokaisen ottelujuontajan painajaisiin kuuluvat nolot virheet. Nykänenkään ei ole säästynyt sammakoilta.

Tervarit pelasi kauden 1998 alkupuolella Heinäpäässä pietarsaarelaista JBK:ta vastaan. Vierasjoukkueen bussi hajosi matkalla ja JBK saapui aivan viime tingassa otteluun. Tuloskin oli sen mukainen: tappio 1-7.

"Toivotin ottelun jälkeen tuttuun tapaan vierasjoukkueelle turvallista kotimatkaa ja menin vielä sanomaan, että toivottavasti edes bussi pelaa hyvin", Nykänen nauraa kömmähdykselleen mutta sinänsä loistavalle tilannekomiikalleen.

Nykänen on hankkinut ottelujuontajan ammattiinsa rautaisen asiantuntemuksensa jalkapallovalmennuksen kautta. Hän on aiemmin valmentanut lukuisia juniorijoukkueita synnyinpitäjänsä Juuan ylpeydessä JuPS:ssa ja sen jälkeen myös OLS:ssa.

Ansioistaan valmennus- ja seuratyössä sekä ottelujuontamisessa Nykänen on palkittu viime kesänä Suomen Palloliiton Kultaisella Seuratoimijamerkillä sekä kaksi vuotta sitten kulttuuriministeri Tanja Karpelan myöntämällä Suomen Liikuntakulttuurin ja Urheilun Ansiomitalilla.