SEN OSAA, KUN TAHTOO

14.7.2007

Aarne Hautajärvi oli ilmatilan herra.
Janne Myllylä yllätti positiivisesti.
Toni Kuusirati tarkkaili peliä välillä kentän pinnasta.
Sami Hyvärinen antoi kaikkensa puolustuspeliin.

FC OPA kokosi keskiviikkoisen murskatappion jälkeen hyvin itsensä ja päätti härkäviikon voitokkaasti. Kärkikolmikkoon kuuluva AC Kajaani kaatui sen kotikentällä maalein 2-1 (0-0).

Vetisissä olosuhteissa pelattu ottelu ei saanut FC OPA:n kannalta ruusuista aloitusta. Koko ensimmäisen puoliajan kotijoukkue oli hermostuneen oloista vastustajaansa huomattavasti hallitsevampi, ja vain tuuri piti lukemat maalittomina.

AC Kajaani pääsi kolmeenkin kertaan tilanteeseen, jotka tyrehtyivät joko tolppaosumaan tai jatkajien puutteeseen tyhjän maalin edessä. FC OPA:n ensimmäinen laukaus tuli vasta 20. minuutin kohdalla, kun Chijoke Festus veti kaukaa yhtä paljon maalista ohi kuin ylikin.

FC OPA:n paras maalintekotilanne oli Toni Kuusiratin keskityksestä Mika Koskella. Yritys lähietäisyydeltä viuhui yli ja AC Kajaanin maali säilyi koskemattomana.

Puoliajalla joukkueiden voimasuhteissa tapahtui jotain mystistä. Isompia palopuheita ei pidetty, ja ainoa muutoskin oli Juho Sassin tulo vaihtoon sekä Papa Niangin meno kentälle. Ajasta 45.01 lähtien Kajaanin Liikuntapuiston tekonurmella orkesteria soitti vain FC OPA ja kuuntelijan penkissä istui AC Kajaani, kun ennen taukoa tilanne oli täysin päinvastainen.

Helpottava avausmaali syntyi jo kymmenen minuutin kuluttua toisen puolikkaan alkamisesta. Niang nousi vahvasti laidalla ylös ja ampui vedon, jonka AC:n maalivahti Mika Pirinen torjui. Paluupalloon hän ei kuitenkaan ehtinyt, kun Timo Heikkilä otti reboundin rinnalla alas ja sijoitti varmasti maaliin.

Helpottava osuma tuli kahdeksan minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppumista. FC OPA antoi lyhyen kulman, jonka Kuusirati keskitti maalille. Paikalla oli päineen Janne Myllylä, joka teki komean puskumaalin.

AC Kajaani painoi vielä loppuhetkillä vimmatusti päälle. Lisäajalla se sai vapaapotkun, jonka pelaajavalmentaja Mika Lumijärvi lähetti maalivahti Mikko Mäkäräisen käsien kautta poikkiputken yli ja kulmaksi. Jatkotilanteesta kotijoukkue sai kavennusosuman, jonka tekijäksi pöytäkirjaan jäi Mikko Salmensalo mutta useimpien mielestä oli maalipörssin kärkinimi Mikko Juvani.

FC OPA:n joukkueesta löytyi lukuisia onnistujia. Timo Heikkilä oli kärkipäässä melko liekeissä ja maalinsa lisäksi hän sai hyviä tilaisuuksia pariin kolmeen lisäosumaankin. Keskikentän pohjalla keskimmäisenä rouhijan paikalla pelannut Janne Myllylä oli positiivisuudessaan todellinen superyllätys.

OLS Akatemia -ottelussa vaisusti esiintynyt Papa Niang löysi vaihtopenkiltä ja heimoveljien kanssa pidetystä "palautekeskustelusta" uutta virtaa. Puolustuksessa topparikaksikko pelasi virheettömän pelin ja Aarne Hautajärvi hallitsi ilmatilaa suvereenisti. Teemu Kärenlampi oli pakin tontilla myös mies paikallaan.

Olosuhteet kunkin seuran kotikentillä ovat herättäneet keskustelua pitkin sarjakautta. FC OPA:n otteluissa ne ovat vaihdelleet Karihaaran mutapainista Raahen keväisen ajankohdan huomioon ottaen samettiseen ruohopintaan.

Kajaanin Liikuntapuistossa - entisellä Keskuskentällä - olosuhteet ovat sellaiset, joilla AC Kajaanin kelpaa pelata. Tekonurmikenttä tulostauluineen hohtaa uutuuttaan ja hulppeasta katsomosta voi useakin paikkakunta olla kateellinen.

Rahat ovat loppuneet tekijöillä kuitenkin kesken, sillä erillisiä pukusuojia kentällä ei ole. Nyt, kun viereisellä pesäpallokentällä oli peli samaan aikaan, joukkueet joutuivat käyttämään Vimpelin päästadionin tiloja vaatteiden vaihtoon ja suihkussa käymiseen.

Myös stadionalueen ahtaus sai keskustelua ainakin opalaisten vaihtopenkillä aikaiseksi. Ensimmäisellä puoliajalla pallo haettiin kerran katsomon takana kulkevalta rautatieltä vain minuutteja matkustajajunan ohiajon jälkeen ja kerran toisen päädyn ohitse kulkevalta kadulta.

Toisella puoliajalla yksi korkealentoinen laukaus puolestaan löysi tiensä toisessa päädyssä sijaitsevan uimahallin katolle. Vain katsomon vastapäisen  pitkän sivun toisella puolella oleva pesäpallokenttä säästyi nahkakuulan pommitukselta. Onneksi tilanteista selvittiin ilman vahinkoja.

FC OPA siirtyy nyt kahden ja puolen viikon mittaiselle sarjatauolle. Seuraava ottelu on vasta 1. elokuuta, jolloin vuorossa on kohtaaminen Oulun Tarmoa vastaan. Harjoitukset jatkuvat kuitenkin tauotta.

Kevätkierroksen otteluiden jälkeen FC OPA on sarjataulukossa tasan puolivälissä kuudentena. Lähimpänä yläpuolella ovat OuTa kahden ja HauPa neljän pisteen päässä. Sarjakärkeen on matkaa seitsemän pistettä.

Alkukautta tarkastellessa löytyy FC OPA:n ennakoitua heikommalle sijoitukselle yksi mielenkiintoinen tilastofakta. Viideltä taulukossa ylempänä olevalta joukkueelta FC OPA on napannut peräti 12 pistettä 15 mahdollisesta (FC Santa Claus 4-6, TP-47/2 2-1, AC Kajaani 2-1, HauPa 3-1 ja OuTa 5-1).

Sen sijaan sarjataulukossa alempina olevilta viideltä joukkueelta pistesaalis on ollut laiha. Tarjolla on ollut yhtä monta pistettä, joista FC OPA on saanut vain kaksi: tasapeleistä Tervareita (1-1) ja FC Raahea (3-3) vastaan. FC Rio Grande (0-1), OLS Akatemia (0-4) ja KemPa (1-2) ovat olleet etevämpiä.

Kuvat: (C) 2007, Kari Väre

La 14.07.2007, Liikuntapuisto

AC Kajaani - FC OPA 1-2 (0-0)
55. 0-1 Timo Heikkilä