ENSIMMÄINEN PISTEMENETYS

1.6.2006

FC OPA:n Jesse Mattson (vas.) ja KeP-77:n Tommi Kurkela.
OPA:n pojat tasokkaassa seurassa: keltaiset vasemmalta Vesa Kiljunen, Antti Ervasti, Esa Mulari ja Ville Penttilä.
Teemu Kärenlampi taisteli loppuun asti.
Jari Jäväjä hätyyttelee FC OPA:n maalia.

FC OPA:n nuori joukkue joutui tänään Pateniemen tekonurmella todelliseen tulikokeeseen. Kokenut vierailija päätti OPA:n voittoputken kolmeen otteluun ja vei pisteen mennessään maalein 3-3 (3-2). Ensimmäinen puoliaika tarjosi maaleineen runsaasti viihdettä yleisölle.

Ottelun alku oli shokeeraava OPA:lle. Minuuttia pitemmälle ei pelikello ehtinyt juosta, kun palloa jo noukittiin Mikko Mäkäräisen vartioimasta maalista. Hyökkäyksen löysästä karvauksesta ja puolustuslinjan täydellisestä nukahtamisesta syntymään päässeen maalin viimeisteli kokemuksella Juha Mensonen.

Kylmää vettä kaadettiin niskaan vain viisi minuuttia myöhemmin, kun KeP-77 teki ottelussa jo toisen maalinsa. Osuma syntyi, kun Esa Mulari puski vapaapotkusta liikkeelle saatetun pallon lähietäisyydeltä verkon perukoille.

Kahden avausmaalin jälkeen hetkellinen paniikki hellitti ja nimivahvasta vastustajasta huolimatta FC OPA otti kenttähallinnan itselleen. Vahvasta painostuksesta kertoo sekin, että kotijoukkueella oli ensimmäisellä puoliajalla kahdeksan kulmapotkua vierailijoiden kahta vastaan. Hyökkäyspään triosta Joonas Sohlo, Kimmo Hannu ja Joonas Vaattovaara olivat kuitenkin epäonnisia maalinteossa.

Päivän hahmoksi nousi kurkkukivun vuoksi puolivaloilla pelannut Arto Käsmä. Hän huseerasi keskikentällä lähes yksinvaltiaan elkein ja vastasi myös pääosasta joukkueensa maaleista. Ensimmäinen syntyi komealla kääntölaukauksella, kun ottelua oli pelattu 19 minuuttia ja toinen kymmenen minuuttia myöhemmin rangaistuspisteestä. Tilanteessa rikottu pelaaja oli "yllättäen" Käsmä itse.

Myös FC OPA:n kolmanteen maaliin Käsmällä oli näppinsä pelissä. Hän antoi vapauttavan syötön osumaan, jonka teki 38. minuutilla Joonas Vaattovaara. Tässä vaiheessa näytti vielä siltä, että OPA marssii vaikeuksien kautta voittoon, mutta toisin kävi.

Toisella puoliajalla joukkueiden maalihanat tyrehtyivät täysin. FC OPA:n perisynniksi muodostui keskikentän syöttöpeli, jossa turhan monesti käytettiin liian vaikeita syöttöjä liian vahvaan sumppuun.

Parinkymmenen minuutin pelin jälkeen FC OPA:lla oli kaksi paikkaa ratkaista ottelun kulku, mutta Joonas Sohlon mainion kuljetuksen jälkeen Joonas Vaattovaara nosti pallon KeP-77:n maalivahdin syliin ja Kimmo Hannu ampui hetkeä myöhemmin kolmanteen kerrokseen.

KeP-77 tarvitsi yhden kunnon paikan ja kovaksi keitettyä kokemusta pelin tasoittamiseen. Kempeleläisten maalintekijänä oli Jari Jäväjä, joka haistoi kulmapotkutilanteessa aukon FC OPA:n puolustuksessa ja pääsi yksin tuikkaamaan pelivälineen maaliin. Opalaisten merkkausvirheet paljastaa se, että boksissa oli neljä puolustavaa pelaajaa, mutta Jäväjä oli siellä yksin.

FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä ei ollut kovin tyytyväinen suojattiensa esityksiin. Ainoa osittaisen synninpäästön saanut oli Arto Käsmä.

"Kokemus opetti junioreille, että jalkapallo on yksinkertainen maalintekopeli, opetti todella raa´alla kädellä. Tuollaisia pelaajia vastaan pitää onnistua sataprosenttisesti keskittymisestä lähtien."

"Suunnanmuutos- ja reagointipeli epävarmaa, erikoistilannepelaaminen luokatonta, määrätietoisuuden puutetta keskikentällä, vartiointi ja varmistaminen", tiukkana luotsina tunnettu Kylmälä luetteli syntilistaa.

Sarjataulukossa ottelu ei aiheuttanut muutoksia. Tasapelistä huolimatta FC OPA:n ykköstila säilyy neljännellekin kierrokselle. Laskennallinen etumatka vain supistui nyt yhteen pisteeseen, kun kaksi seuraavaa joukkuetta - Terwaarit ja SC PAPS - voivat nousta voitoilla yhdeksään. Seuraava ottelu on vasta kesäkuun puolivälissä, jolloin FC OPA:aa isännöi FC Nets.

To 01.06.2006, Pateniemen tn
FC OPA - KeP-77 3-3 (3-2)
01. 0-1 Juha Mensonen

Vaihtopelaajat
Matti Haapala > 83.
Kai Kanniainen
Henri Karppinen > 40. < 83.
Antti Leinonen
Mikko Rantala