CUP-KUUME ON KORKEALLA

7.4.2006

FC OPA:ssa jo pari viikkoa kohonnut cup-jännitys laukeaa pian. Toisen kierroksen ottelu rovaniemeläistä FC Rio Grandea vastaan pelataan Heinäpään tekonurmella huomenna klo 13:00 alkaen.

Kyseessä on FC OPA:n historian ensimmäinen cupin ottelu. Se avaa samalla seuran kilpailukauden 2006 ennen Nelosen ja mahdollisten cupin jatkokierrosten kohtaamisia. Yksi asia on kuitenkin varma: FC OPA:n yleisöennätys rikkoontuu, sillä seurassa ei ole ennen virallisten otteluiden yleisömääriä tilastoitu.

Taannoisessa arvonnassa onni oli FC OPA:lle sekä suotuisa että epäsuotuisa. Arpa heitti OPA:n suoraan toiselle kierrokselle, mutta vastustajaksi valikoitui yksi pahimmista mahdollisista. FC Rio Grande pelaa yhtä sarjaporrasta ylempänä ja on yksi Kolmosen nousijasuosikeista.

Maalivahtiongelma ratkaistu väliaikaisesti

FC OPA:n joukkueessa on vähän poissaoloja. Edustusjoukkueen pelaajista Jussi Jarva ja Sami Häppäri eivät pelaa cupin ottelua työ- tai muiden syiden vuoksi. Ainoa loukkaantumisen takia sivuun jäävä on maalivahti Ville Ritola, joka on määrätty nestettä keräävän nilkkansa kanssa kahden viikon pakkolepoon.

FC OPA:n maalissa pelaa eilen julkistettu hankinta Venäjän poikien maajoukkuepelaaja Sergei Kosov. Hänen varamiehekseen kokoonpanoon pääsee ringin uusin tulokas Tuomas Laurila, joka on harjoitellut muutaman kerran FC OPA:n mukana.

Kahden kenttäpelaajan poissaoloa paikataan nostamalla MetroStarseista kolme pelaajaa cupin ottelun kokoonpanoon. Kimmo Alanen, Mikko Hyvärinen ja Kuivaniemen Iskua harjoitusottelussa viidellä maalilla kurittanut Antti Leinonen saavat näyttöpaikan edustuksessa. Näin FC OPA voi ilmoittaa pöytäkirjaan täyden miehistön.

FC Rio Grande hakee pelirytmiä

Vastustajan lista vilisee entisiä nimimiehiä aina liigatasolta asti. FC Rio Grandessa pelaa mm. neljä entistä pääsarjapeluria sekä Kakkosen maalikuninkuuden joitakin vuosia sitten voittanut Petteri Seppälä. Rovaniemeläisjoukkueessa näin ollen riittää kokemuksen lisäksi myös taitoa, vauhtia ja voimaa.

FC Rio Grande on ehtinyt pelata vasta kolme harjoitusottelua varsin ailahtelevaisin ottein. Joukkue on kaatanut Kakkoseen nousseen FC Lynxin komeasti 5-0, mutta on samaan aikaan hävinnyt RoPS:n A-pojille ja ollut tiukilla Kolmoseen nousseen FC Muurolan kanssa.

Vaikea tilanne johtuu pitkittyneestä keväästä, sillä Rovaniemen ainoa talvikäyttöön soveltuva pelikenttä on Ounashallissa. Esimerkiksi Saarenkylän tekonurmella ei ole lämmitystä ja se avataan joukkueille vasta lumien lähdettyä. Tilannetta on entisestään hankaloittanut Rovaniemen kuntaliitos, joka toi rutkasti uusia käyttäjiä ennestään vilkkaaseen halliin.

”Pitkästä keväästä johtuen emme ole edes ehtineet harjoittelemaan ulkona. Puolenkymmentä poisjääntiä on myös, mutta vastoinkäymisistä huolimatta saamme jalkeille iskukykyisen joukkueen”, vakuuttaa mr. Grande eli joukkueenjohtaja Tapio Imporanta.

OPA ei kuvia kumarra

FC OPA:n valmentaja Jyrki Kylmälä tietää rovaniemeläisjoukkueen vahvuudet, mutta luottaa myös omien suojattiensa kykyyn pelata.

”Kovalla sykkeellä ja kunnon asenteella pelataan. Puolustuspelin onnistuminen on avainasemassa hyvän lopputuloksen saamiseksi”, toteaa Kylmälä altavastaajan aseista ja lisää myös niihin sään.

”Säätiedotus on luvannut kovaa etelätuulta ja räntäsadetta. Se sopii meille hyvin.”

Ottelun voittaja etenee cupissa kolmannelle kierrokselle, jonka runkopäivät ovat huhti-toukokuun vaihteessa. Kolmannen kierroksen peliparien arvonta tapahtuu Palloliiton toimistossa jo ensi tiistaina.

Jos cupin ottelu on varsinaisen peliajan jälkeen tasan, pelataan jatko-ottelu 2 x 15 min loppuun saakka. Tarvittaessa ratkaisu haetaan rangaistuspotkukilpailusta. Joukkueilla on oikeus seitsemään pelaajavaihtoon.

FC OPA

KOSOV, Sergei (mv)