PITKÄÄ NENÄÄ EPÄILIJÖILLE

2.5.2010

Henri Hanhela tiirailee sopivaa syöttösuuntaa.
Jarkko Fiskari torjui itsensä FC OPA:n parhaaksi pelaajaksi.
Ari Makowski jatkaa pallon Kalle Väisäselle.
Joonas Sohlon haltuunoton taidonnäyte.

SJK - FC OPA 0-0 (0-0): Raportti, tilastot, kuvat, ottelu-pk.

Turuilla sekä toreilla arvuuteltiin ennen sunnuntai-iltaa, paljonko FC OPA häviää SJK:ta vastaan ja toivottiin edes kunniallista vähämaalista tappiota. Ei hävinnyt. FC OPA pelasi onnistuneen puolustuspelin ja taisteli tulokseksi maalittoman pistejaon.

FC OPA näytti kaikille epäileville Tuomaille pitkää nenää. Joukkue taisteli itselleen pisteen yhdeltä ennakkoon kovimmaksi povatulta joukkueelta sen omalla kotiareenallaan. Liikoja ei kuitenkaan kannata vielä odotella, sillä sarjasta on 25 ottelua jäljellä. Henkseleitä voi paukutella vielä pari päivää ja sitten alkaa armoton valmistautuminen FC Vaajakoskea vastaan.

Jos hallintaprosenttien ja maalipaikkojen perusteella jaettaisiin pisteitä, olisi ottelun voittajaksi kruunattu isäntäseura. Mutta koska maaliviivan yli menneet pallot ainoastaan lasketaan, päädyttiin aurinkoisella Jouppilanvuoren tekonurmella tasaamaan pisteet.

FC OPA:llakin oli omat paikkansa maalintekoon. Yksinäisenä piikkinä pelannut Kalle Väisänen pääsi pari kertaa maukkaasti pääpalloon ja kokeilemaan maankuulua tykkiään vapaapotkuista. SJK:n maalissa pelannut Petri Tuomela joutui K.Väisäsen vaparien edessä venymään pari kertaa paraatipelastuksiin ja vei ansiosta palkintopöydän kirkkaimman mitalin taskuunsa.

Taiston tauottua FC OPA:n pelaajavalmentaja Ville Väisänen, joka vieläkin parantelee jalkojaan, pääsi sädehtimään kilpaa pohjalaisauringon kanssa.

"Hyvä kauden avaus. Hyvä, mukava ja opettavainen reissu. Tästä on hyvä jatkaa."

"Lähdimme hakemaan hyvää suoritusta ja se toi pisteen. Kolmekin oli tarjolla, mutta rehellisyyden nimissä tulos olisi voinut olla huonompikin."

Seinäjoen tasapelin tärkein anti ei ollut pistetilin aukeaminen. Radikaalisti muuttuneen joukkueen ja talven aikana kärsittyjen tuloksellisten takaiskujen kantilta olennaisinta oli itseluottamuksen saanti. FC OPA pystyi sittenkin antamaan tasaväkisen vastuksen ja siinä SJK:kin putosi tavallisten kuolevaisten joukkoon.

Epäilijöiden odottama tappio, tai pahimmassa tapauksessa iso sellainen, olisi kasannut turhan kovia paineita seuraaviin otteluihin. Mitä pidemmälle pistepussin avaaminen olisi mennyt, sitä enemmän paineet olisivat kasautuneet nuoren joukkueen niskaan.

Valmentaja Väisäsen laarista satoi kehuja jokaiselle kentän osa-alueella pelanneelle pelaajalle, mutta erityismaininnan pokkasi virkaveljensä tavoin erinomaisia torjuntaotteita esittänyt Jarkko Fiskari, jota palkintoraati muisti ohimennen pronssisella Veikkauksen mitalilla. Väisäsen kehuista sai omansa myös SJK.

"Hienon tapahtuman järjestivät. Annetaan siitä iso plussa."

Väisänen toivoo, että Seinäjoelta joukkueeseen tuli itseluottamusboosti. Hän uskoo, että virtamittari on jokaisella pelaajalla tapissa ensi lauantaina.

"Jokaisella opalaisella on hirveä nälkä pelata seuraava peli."

Onko FC Vaajakoski nälkäiselle OPA-laumalle suupala, se selviää äitienpäivän aattona.

Kuvat: (C) 2010, Kari Väre

VÄISÄNEN Ville
YRJÖNHEIKKI Janne+89

Palkinnot