ESSOMBAN UUSI OSOITE FC TARAZ

25.6.2009

Titi Essomba tekee jatkossa maaleja FC Tarazille.

FC OPA:n ja kamerunilaishyökkääjä Titi Essomban tiet erkanevat tältä erää. Essomba siirtyy Kazahstanin pääsarjaan takaisin nousseen FC Tarazin joukkueeseen, jonka puolustuksessa pelaa kaksi tuttua nimeä Ilja Fomitsev (AC Oulu, TP-47) ja David Davidson (FC KooTeePee, TP-47).

FC OPA:lla oli haluja pitää Essomba koko kauden joukkueessaan, mutta hän halusi käyttää hyväkseen option, joka mahdollisti siirtymisen ylemmälle sarjatasolle tai ulkomaille. FC OPA ei myöskään halunnut olla esteenä Essomban urakehitykselle, sillä optio ei ollut yksipuolinen vaan vaati molempien osapuolten hyväksymisen.

Essomba pakkasi kassinsa jo juhannusviikolla eikä pelannut FC Santa Clausia vastaan eilen. Tähän mennessä Essomba ehti pelata FC OPA:ssa yhdeksän Kakkosen ottelua, joissa hän teki neljä maalia ja saalisti 12 Veikkauspörssipistettä. Ennen FC OPA:aa Essomba pelasi Suomessa AC Oulussa, Rovaniemen Palloseurassa ja Tervareissa.

Essomba liittyy yhtenä uutena jäsenenä FC OPA:n suojattien kerhoon, josta on ponnistettu näkökulmasta riippuen isommille pelikentille. Kerhon jäseniä ovat mm. Dominic Chatto (FC Inter, BK Häcken), Papa Niang (AC Oulu, FF Jaro), Patrice Ollo N´doumba (AC Oulu, VPS, RoPS, KuPS), Echiabi Okodugha (KuPS, RoPS) sekä edellä mainitut Davidson ja Fomitsev.

SEITSEMÄN ERI NIMEN FC TARAZ

Essomban uusi seura FC Taraz on kuulunut maan itsenäistymisestä lähtien Kazahstanin pääsarjan kestokalustoon. Putoamiset olivat edessä kausien 2001 ja 2007 päätteeksi, mutta molemmilla kerroilla paluu pääsarjaan tapahtui välittömästi.

FC Tarazin huippuhetket ajoittuvat vuosiin 1996-1998 ja 2004, jolloin se voitti kerran mestaruuden ja cupin sekä sijoittui kahdesti liigassa toiseksi. Putoamisten välillä seuran sijoitukset olivat cup-mestaruuden vuotta lukuunottamatta toisella kymmenellä.

FC Taraz on perustettu vuonna 1961 Metallistina ja tällä hetkellä se kantaa seitsemättä nimeään. Taraz pelaa vuonna 1976 valmistuneella, Keskusstadioniksi nimetyllä kentällä, jonka katsomot vetävät yli 12000 katsojaa.

Yli 1400 vuotta vanha Tarazin kaupunki sijaitsee Jambylin maakunnassa eteläisessä Kazahstanissa aivan Kirgistanin rajan tuntumassa. Valtavan maan mittasuhteet huomioon ottaen lähistöllä naapurimaakunnassa sijaitsee Kazahstanin entinen pääkaupunki Almaty. Kaupungissa on vuoden 1999 tiedon mukaan 330 000 asukasta.